۰۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۷۶۳۴۹
با حضور آیت الله سبحانی؛

نخستین دانشنامه کلام اسلامی در قم رونمایی شد

خبرگزاری رسا ـ آیین رونمایی از نخستین دانشنامه کلام اسلامی با حضور حضرت آیت الله سبحانی در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
دانشنامه كلام اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از نخستین دانشنامه کلام اسلامی با حضور حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، شب گذشته پنجم اسفندماه در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.

براساس این گزارش، دانشنامه کلام اسلامی، نخستین دانشنامه تخصصی در علم کلام اسلامی است که به تبیین و تحقیق مفاهیم و مسائل کلامی به صورت تحلیل توصیفی و با استناد به منابع معتبر و متعدد پرداخته است.

این دانشنامه به همت جمعی از پژوهشگران و اساتید مؤسسه امام صادق‌‌(ع) و مرکز تخصصی علم کلام، با اشراف حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی تدوین شده است و هدف از نگارش آن، ارائه اطلاعات اساسی، اصیل و موثق در عرصه کلام اسلامی به عموم علاقه مندان به ویژه پژوهشگران بحث های کلامی است.

شورای علمی دانشنامه مرکب از محققان و اساتید کلام اسلامی و به سرپرستی حجت الاسلام علی ربانی گلپایگانی اداره می شود.

در میان نویسندگان مقالات جلد اول نام اساتید کلام اسلامی همچون حضرت آیت‌الله سبحانی، حجج اسلام ربانی گلپایگانی، قدردان قراملکی، سلیمانی بهبهانی، محمد صفر جبرئیلی، محمد مهدی عرب محفوظی و رحیم لطیفی به چشم می خورد.

جلد اول این دانشنامه که شامل 102 مدخل اصلی و 122 مدخل ارجاعی می باشد، چاپ شده است و چیدمان مدخل های این دانشنامه الفبایی است و جلد اول تنها به حروف «الف» اختصاص دارد و از مدخل «آجال» تا مدخل «ایمان نیاکان پیامبر‌‌(ص)» را در بر گرفته است.

مقالات این دانشنامه با مفهوم شناسی آغاز شده و در ادامه از نظریات موجود در موضوع مقاله گزارشی ارائه شده است. نکته بارز این دانشنامه این است که در متن مقالات، شبهات مطرح شده در موضوعات کلامی با پاسخ آن آورده شده است و نظریات مطرح شده نیز نقد شده اند.

گفتنی است، نخستین دانشنامه کلام اسلامی با نظارت حضرت آیت الله سبحانی در پنج جلد در حال تدوین بوده که هم اکنون جلد نخست آن در 588 صفحه به چاپ رسیده است. /920/پ202/ص
ارسال نظرات