۰۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۷۶۳۷۸
استاد دانشگاه هاروارد آمریکا:

هیچ بستری مانند دین نمی تواند موجب ایجاد توانمندی ارتباطی شود

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه هاروارد آمریکا گفت: به خوبی می توان ادعا کرد که ارتباط و اصلاح ارتباط یکی از مهمترین محورهای دینی است و کسانی مانند علامه جعفری با دقت زیادی در این موضوع سخن گفته اند.
هیچ بستری مانند دین نمی تواند موجب ایجاد توانمندی ارتباطی شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پرفسور محسن فاطمی استاد دانشگاه هاروارد آمریکا، شب گذشته، پنجم اسفندماه در نشست علمی «دین، رسانه، ارتباطات» در مدرسه علمیه معصومیه قم  با بیان اینکه ارتباط یکی از مهمترین موضوعات بین رشته ای در علوم انسانی است، اظهارداشت: ارتباط جزء ناگسستنی انسان است و به دو دسته درون و برون فردی تقسیم می شود.

وی با بیان اینکه این ارتباط در هر دو بعدش می تواند قوی و یا ضعیف باشد ادامه داد: براساس تحقیقی که در کشورهای آمریکای شمالی صورت گرفته است56 تا 86 درصد مشکلات در سازمان ها و نهادها به ارتباطات میان فردی باز می گردد و اگر از بهترین بهره های هوشی هم در یک مجموعه ای استفاده شود اما مشکل ارتباطی وجود داشه باشد آن سازمان موفقیت چندانی نخواهد داشت.

فاطمی با بیان اینکه اگر ارتباط میان افراد از استحسان و استحکام لازم برخوردار نباشد، مشکلات فراوانی ایجاد می شود، تصریح کرد: به خوبی می توان ادعا کرد که ارتباط و اصلاح ارتباط یکی از مهمترین محورهای دینی است و کسانی مانند علامه جعفری با دقت زیادی در این موضوع سخن گفته اند و وقتی با جهان بینی الهی موضوع را مورد تحقیق قرار دهیم حوزه های ارتباط انسان با خود، خدا، طبیعت و دیگر انسان ها بیان شده است.

استاد دانشگاه بریتیش کانادا با بیان اینکه در دین هم از ارتباط و هم از اصلاح ارتباطی سخن گفته می شود، عنوان کرد: در روایات داریم وقتی سعد بن معاذ از دنیا رفت پیامبر(ص) یکی از مشکلات او را نداشتن رابطه درست با افراد خانواده عنوان کرد. از ائمه هم تاکید بسیار زیادی در حوزه ارتباطی درون خانه و در حوزه های دیگر وجود دارد.

استاد دانشگاه فونیکس عنوان کرد: اصلاح ارتباط در حوزه داخل خانواده یکی از مباحث عمیق در اسلام است و حتی روایات زیادی از ائمه درباره رفتار صحیح جنسی در خانه وجود دارد که قابل تامل است.

وی با تاکید بر اینکه دین ظریفانه ترین نکات در ارتباط زناشویی را عنوان کرده است، افزود: به طور مثال در وصیت نامه حضرت علی(ع) وجود دارد که هیچ عبادتی حتی نماز و روزه ای بهتراز اصلاح ذات البین و هیچ کاری بدتر از سعایت و سخن چینی نیست.

استاد دانشگاه علم و صنعت تهران با بیان اینکه دین روی تعالی و پیشبرد ارتباطات کار کرده است، اظهارداشت: در روایات داریم که انسان هایی که از حسن خلق برخوردارند مانند کسانی هستند که روزها را روزه می گیرند و شب ها به نماز می ایستند.

وی با بیان اینکه در کتب روایی مانند اصول کافی محوری ترین موضوع، موضوع ارتباط است، ادامه داد: بدون آنکه بخواهم غلو کرده باشم می گویم ظرافت هایی که دین در مباحث ارتباطی بیان کرده است در هیچ منبع علمی و کتبی نمی توان دید و دین ژرف ترین حرف ها را در حوزه ارتباطی زده است.

فاطمی با بیان اینکه اگر روحانیون و وعاظ در تبلیغ از روان شناسی دین استفاده کنند اثر بیشتری خواهند داشت، بیان کرد: سخنرانان اگر در موعظه خود به جای صرف پرداختن به مباحث فقهی که البته در جای خود مطلوب است به مباحث اصلاح ارتباطات افراد با یک دیگر، پدر با فرزند، فرزند با والدین، همسران با یکدیگر و ... بپردازند می توانند آثار عمیق تری در حوزه اجتماعی داشته باشند.

وی با بیان اینکه ارتباطات در دو فضای شناختی و هیجانی و عاطفی شکل می گیرد عنوان کرد: بعد هیجانی و عاطفی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در سیره پیامبران و ائمه مشاهده می شود که بالاترین سرمایه گذاری برای اصلاح افراد بر روی فضای هیجانی و عاطفی آنان است.

فاطمی گفت: کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم نشان دهنده این است که صرف فضای شناختی و بیان استدلال نمی تواند موجب اصلاح و تعالی ارتباطی انسان ها شود.

استاد دانشگاه هاروارد آمریکا با اشاره به اهمیت نقش رسانه ها در تقویت و استحکام ارتباطات تصریح کرد: تصور سطحی از ارتباط دینی در رسانه ممکن است منجر به تولید فیلمی شود که فردی در آن نماز می خواند؛ اما رسانه ها باید به این موضوع نگاه عمیق تری داشته باشند، به عنوان مثال زندگی یک جانباز به لحاظ رفتاری و روانی و موفقیت هایی که در زندگی کسب کرده است و یا پرداختن به رفتار و حسن خلق کسی مانند حجت الاسلام ابوترابی که حتی در زندان های عراق با رفتاری بسیار مناسب با زندان بانش برخورد می کرده است می تواند جلوه عمیقی از ارتباط دینی را در رسانه نشان دهد.

استاد دانشگاه هاروارد آمریکا با اشاره به حادثه کربلا ادامه داد: عاشورا مملو از پیام درباره ارتباط است، رفتارهای امام در سخت ترین و مشقت بارترین سفر تاریخ همه اش حاوی نکات عمیقی درباره ارتباط است که به طور مثال می توان به شب عاشورا که امام نگاه خود را از افرادی که می خواستند امام را ترک کنند برداشت.

وی با بیان اینکه دین حرف های زیادی در حوزه ارتباطات دارد و پیوند دین و رسانه می تواند موجب ایجاد توانمندی ارتباطی در افراد جامعه شود، تصریح کرد: نکته جالب این است که بزرگان دین ما نه تنها به پیام بلکه به ابزار رساندن پیام نیز توجه زیادی داشته اند.

استاد دانشگاه بریتیش کانادا ادامه داد: روایات و سیره ائمه ما مشحون از موضوعات ارتباطی است و هیچ بستری به اندازه دین نمی تواند موجب توانمندی ارتباطی انسان در همه ابعاد ارتباط با خود، خدا، طبیعت و دیگران شود زیرا با نگاه مادی ثروت و قدرت که مانند سراب است نمی توان توانمندی ارتباطی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه در روان شناسی بسیاری از موارد به اصلاح رابطه فرد با خود و دیگران بازمی گردد تصریح کرد: در حوزه ارتباطی اگر بتوانیم از دین به عنوان زمینه اصلی در ایجاد توانمندی و شوکت درونی استفاده کنیم نقش مهمی در بالندگی فردی و اجتماعی افرادخواهد داشت./ 925/پ202/ص

ارسال نظرات