۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۷۶۳۸۹۵
وزیر پیشنهادی نفت:

هیچ فرصتی را برای انتقال انرژی از مسیر ایران از دست نخواهیم داد

هیچ فرصتی را برای انتقال انرژی از مسیر ایران از دست نخواهیم داد
پاک‌نژاد در مجلس گفت: هیچ فرصتی را برای انتقال انرژی از مسیر ایران از دست نخواهیم داد، آنچه در مورد تجارت گاز با کشورهای روسیه و ترکمنستان آغاز شده است با جدیت دنبال خواهیم کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه، 30 مرداد 1403) در دفاع از برنامه‌هایش، گفت: وزارت  نفت، وزارتخانه‌ای است که با وجوه مختلف فنی، اقتصادی، سیاسی، بین‌المللی، تجاری و امنیت ملی به عنوان پیشران اقتصادی، بخش قابل‌توجهی از درآمدهای کشور را از طریق صادرات نفت، گاز، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی تأمین می‌کند.

وی افزود: وقتی در تهران فقط ۱۴۰ هتل داریم ولی فقط ۶ هتل ۵ ستاره داریم، یعنی بسترهای ما برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر امروز آماده نیست و این رسالت ما و دولت است که باید حتماً بسترهای پذیرش ۱۵ میلیون گردشگر را در پایان برنامه هفتم داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی نفت در همین زمینه افزود: حتما این امر محقق می‌شود، اما نیازمند حمایت مجلس و دولت و خصوصاً بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری هستیم.

پاکنژاد اضافه کرد: با توجه به تخصصی بودن و پیچیدگی‌های صنعت نفت و قرار گرفتن آن در خط مقدم جنگ اقتصادی و تأمین امنیت انرژی کشور و امنیت ارزی و مالی، نقش همکاران جهادگر من را در این جنگ ترکیبی بی‌بدیل و افتخارآمیز است و به احترام یکایکشان خاضعانه سر تسلیم و سر تعظیم فرود می‌آورم.

راهکار وزیر پیشنهادی نفت برای حل ناترازی مصرف و تولید گاز چیست؟

وی تصریح کرد: چیزی که باید از وزیر انتظار داشت، شناخت چالش‌های هر بخش و ارائه راهبردها و راه حل‌های اصلی برای تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت است.

وزیر پیشنهادی نفت تأکید کرد: در ادامه سرفصل‌های کلی برنامه پیشنهادی که با هدف رفع چالش‌های اصلی صنعت نفت تدوین گردیده است به اختصار تقدیم می‌گردد.

پاکنژاد ادامه داد: شالوده اصلی برنامه ارائه شده توسط اینجانب برپایه پاسخگویی و ارائه راه‌حل‌های مناسب برای چالش‌های اصلی پیش روی کشور در زمینه نفت و گاز است؛ لذا اجازه می‌خواهم در این بخش به طور مختصر به این چالش‌ها و راهکارهای پیشنهادی بپردازم

وی افزود: چنانچه شما نمایندگان اینجانب را به حضور در مسئولیت خطیر وزارت نفت مفتخر فرمایید، تعهد می‌کنم همه این راهکارها را با هم‌فکری و تعامل با مجلس شورای اسلامی اندیشکده‌ها صاحبان اندیشه در درون و بیرون خانواده بزرگ صنعت نفت اجرایی کنم و برای به بار نشستن سیاست‌های جاری و برنامه‌های تدوینی آینده‌نگر، به‌ویژه در حوزه فناوری حداکثر تلاش خود را با هدایت حمایت و نظارت مجلس محترم انجام دهد.

وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: نخستین موضوع، ناترازی تولید و مصرف گاز است، این موضوع به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی کشور، مشکلاتی در حوزه‌های مختلف از جمله تأمین گاز خانگی کشاورزی صنعتی تجاری و نیروگاهی پدید آورده و آثار مخرب زیست‌محیطی را موجب شده است، این موارد نه تنها زیان‌های سنگین در تولید ناخالص ملی و بخش‌های صنعت کشاورزی و خدمات به بار آورده، بلکه می‌تواند کشور را با چالش‌های اجتماعی و امنیتی مواجه کند.

پاکنژاد اظهار کرد: باید توجه داشت که اصل مسئله کاملاً فرابخشی و مربوط به ذینفعان مختلفی در کشور است، لذا لازم است با یک عزم ملی و همکاری برنامه‌ریزی شده و تنگاتنگ بین همه ذینفعان به موضوع ناترازی گاز رسیدگی عاجل شود.

وی اضافه کرد: راهکارها باید هر دو بخش تولید و مصرف را در برگیرد، در بخش تولید برنامه‌های وزارت نفت در دو بازه زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت تدوین شده است.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: در بخش اقدامات کوتاه‌مدت، اجرای مستمر پروژه‌های بهداشت، تولید میادین گازی، به ویژه افزایش تولید میدان گازی پارس جنوبی، تکمیل فاز ۱۱، اجرای طرح ضربتی توسعه میادین گازی مستقل در مرکز کشور و توسعه فاز اول میدان گازی کیش در دستور قرار دارد.

پاکنژاد اضافه کرد: اقدامات بلندمدت، تسریع در اجرای طرح فشارافزایی پارس جنوبی است، عزیزان مستحضرند در صورتی که به این معضل و مشکل در اسرع زمان ممکن پرداخته نشود، طی دو سه سال آتی، سالانه معادل یک فاز پارس جنوبی یعنی ۲۸ میلیون متر مکعب تولید را از این مخزن استراتژیک مشترک از دست خواهیم داد؛ لذا رسیدگی به این موضوع از اوجب واجبات است که در صنعت نفت باید به آن پرداخته شود.

وی افزود: انعقاد قراردادها و اجرای پروژه‌های میدان گازی و مخازن خامی تکمیل طرح‌های بلندمدت احداث کارخانه‌های ngl و تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل که سال‌هاست مورد اشاره و تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

وزیر پیشنهادی نفت با تأکید بر اینکه تاسیسات ngl عملاً در حوزه عملاً در حوزه جمع آوری گازهای همراست این گازهای همراه در میادین نفتی جمع‌آوری و برای جداسازی مؤلفه‌های مختلف گاز به تاسیسات ngl ارسال می‌شود و حائز اهمیت هستند، گفت: اما در بخش مصرف با ایجاد اعتماد و افزایش سرمایه اجتماعی مردم را برای اجرای سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف گاز ترغیب می‌کنیم تا به سهم خود در تحقق شعار سال که رهبر معظم انقلاب جهش تولید با مشارکت تعیین فرمودند، بتوانیم نقش‌آفرینی کنیم.

پاکنژاد افزود: تعیین و اعمال دقیق استانداردهای مصرف برای صنایع اصلاح و بهسازی شبکه مصرف برای جلوگیری از هدر رفت گاز در این شبکه و استفاده از ابزارهای متنوع بازار از جمله گواهی‌های صرفه‌جویی برای بیشینه‌سازی سرمایه‌گذاری در این حوزه از دیگر راهکارهای این بخش مصرف است.

وی ادامه داد: خوشبختانه تمامی این موارد در برنامه هفتم پیشرفت گنجانده شده و می‌توان آن را از طریق سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی پیگیری کرد، همچنین ترکیب سه‌گانه صندوق بهینه‌سازی انرژی بازار بهینه‌سازی انرژی و انتشار گواهی‌های صرفه‌جویی راهکار دیگری برای اعمال مدیریت در این بخش است.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: برنامه تقدیمی به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در چهارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و منطبق با اسناد بالادستی، به‌ویژه قانون برنامه هفتم  تنظیم و ارائه شده است.

پاکنژاد اضافه کرد: در همین راستا، آنچه می‌توان از وزیر انتظار داشت، شناخت چالش‌های هر بخش و ارائه راهبردها و راه‌حل‌های اصلی برای تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت است.

وی تصریح کرد: ناترازی تولید و مصرف سوخت بخش دیگری از حوزه ناترازی است، به‌ویژه در مورد بنزین و گازوئیل، این امر هدررفت سرمایه‌های ملی را به دنبال داشته است.

وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: راهکاری که برای آن قابل ارائه است، حل ناترازی مسئله بنزین، ضروری است، لیکن لازم است هرگونه تصمیم در این موضوع با رعایت حساسیت‌ها، جلب نظر و اعتماد مردم و با استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قانون و همراهی همه دستگاه‌های ذی‌ربط اتخاذ شود.

پاکنژاد افزود: مطمئن باشید در بحث سیاست‌های مربوط به حامل‌های انرژی، خصوصاً بنزین و گازوئیل در هماهنگی کامل با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی اقدام لازم به عمل خواهد آمد.

وی اضافه کرد: البته در کوتاه‌مدت با توجه به ابزارهای قانونی برنامه هفتم توسعه، طرح‌های بهینه‌سازی مصرف و افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل برای کاهش آلودگی هوا در اولویت خواهد بود.

وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: از دیگر سو، ایجاد ارزش افزوده بیشتر با افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی کشور یکی از مهم‌ترین راه‌های پاسخ به نیاز داخلی و پرهیز از خام‌فروشی‌ است؛ این موضوع با اهداف برنامه هفتم منطبق بوده و با استفاده از امکان موجود در قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با تأمین سرمایه از سوی بخش خصوصی قابل اجراست.

وعده افزایش تولید نفت خام تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز

پاکنژاد با تأکید بر اینکه استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی با کشورهای همسایه و تبدیل ایران به هاانرژی منطقه در اولویت برنامه‌های بنده قرار دارد، گفت: همه بزرگواران تأیید می‌فرمایند که این کشور از موقعیتی بی‌نظیر در عرصه اقتصاد انرژی برخوردار است، ما به حمد الهی، به طور سرجمع دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان هستیم و در موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای قرار داریم که نه تنها می‌توانیم دسترسی بی‌نظیری به بازارهای جهانی داشته باشیم، بلکه محور اتصال بسیاری از همسایگان شرقی، غربی، شمالی و جنوبی هستیم.

وی اضافه کرد: ما می‌توانیم نقش کلیدی خود را در مجامع بین‌المللی انرژی، علی‌الخصوص اوپک و مجمع صادرکنندگان گاز بازیابیم، برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه، اقداماتی در دولت شهید رئیسی در حوزه دیپلماسی انرژی، علی‌الخصوص در زمینه تجارت گاز با کشورهای منطقه شروع شده است که ما هم آن را با جدیت ادامه خواهیم داد.

وزیر پیشنهادی نفت تأکید کرد: هیچ فرصتی را برای انتقال انرژی از مسیر ایران از دست نخواهیم داد، آنچه در مورد تجارت گاز با کشورهای روسیه و ترکمنستان آغاز شده است با جدیت دنبال خواهیم کرد، دستیابی به این اهداف نیازمند توسعه زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی و همچنین تأسیسات متنوع صادراتی از جمله «ال ان جی» است که از برنامه‌های ویژه ارائه شده است.

پاکنژاد خاطرنشان کرد: اولویت دیگر بنده، رفع نگرانی‌ها و انتظارات کارکنان صنعت نفت، به‌ویژه در بخش‌های عملیاتی صنعت نفت است، چنانکه این صنعت تا امروز جزو افتخارات این مملکت بوده و با بدنه‌ای قوی، متخصص، ماهر و متعهد به مسیر پرافتخارش ادامه خواهد داد.

وی تصریح کرد: اولویت دیگر بنده، افزایش هرچه سریع‌تر تولید نفت خام کشور است، برای رسیدن به این هدف تمرکز من بر تکمیل و بهره‌برداری از چاه‌ها، رفع چالش‌های تولید و نیز مرمت تأسیسات نفت با بسیج ظرفیت‌های داخلی به نحوی است که ظرف یک سال آینده به امید خدا، تولید نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به امروز افزایش یابد.

وزیر پیشنهادی نفت اولویت دیگر برنامه‌هایش را افزایش تولید نفت و گاز متناسب با میزان ذخایر کشور دانست و گفت: مسئله جهانی گذار از انرژی فسیلی مسئله‌ای جدی و نیازمند توجه ویژه است.

پاکنژاد تصریح کرد: فرصت ما برای منابع عظیم ثروت زیرزمینی به ثروت رو زمینی است، هر روز که جهان به قله مصرف انرژی فسیلی نزدیک‌تر می‌شود، کوتاه‌تر است.

وی اضافه کرد: عزم جدی برای شکوفایی حداکثری ظرفیت‌های تولید و تجارت نفت و گاز ضرورتی ملی‌ است و به همین جهت از اهداف دارای اولویت وزارت نفت خواهد بود.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: اینجانب و همکارانم متعهد به افزایش تولید نفت و گاز برای تحقق اهداف برنامه هفتم هستیم، دوستان می‌دانند وقتی صحبت از قله مصرف انرژی می‌شود، زمان‌بندیی‌ است که بر اساس مطالعات انجام شده، تدوین شده است که حدود ۲۰ سال آینده فروش سوخت‌های فسیلی در جهان با محدودیت مواجه خواهد شد؛ بنابراین با دست دست کردن و اما و اگرها، تولید نفت خام را به تعویق انداختن امری نابخشودنی است و بایستی در اسرع وقت تلاش کنیم ظرفیت تولید نفت خام کشور را افزایش دهیم.

پاکنژاد تأکید کرد: اولویت ما تسریع و تسهیل نهایی‌سازی قراردادهای توسعه بالادستی و استفاده از تمام سازوکارهای قانونی کشور برای واگذاری میادین به شرکت‌های اکتشاف و تولید به گونه‌ای است که هیچ ظرفیت فنی روی زمین مانده‌ای در شرکت‌های داخلی توانمند نداشته باشد.

وی اضافه کرد: مطابق برنامه پیشنهادی، ما قطعاً مشارکت شرکت‌های انرژی‌بر و پتروشیمی‌ها را برای حضور در توسعه میادین با اولویت میادین گازی جلب خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی نفت تأکید کرد: نسبت به مذاکره جدی با کشورهای همسایه برای تولید از میادین مشترک نفتی اقدام خواهیم کرد، نکته مهم در این میانه این است که در این برنامه، بخش عمده کارها شرکت‌های توانمند ایرانی ارجاع خواهد شد و در چنین حالتی تمامی ظرفیت کارخانه‌های صنایع سنگین در کشور و پیمانکاران عمده به کار گرفته خواهد شد.

پاکنژاد اضافه کرد: اولویت دیگر، تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌های صنعت نفت و گاز است، ما باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که وضعیت مالی امروز صنعت نفت ما قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست.

وی اظهار کرد: شرایط خاص بین‌المللی دسترسی ما را به سرمایه‌گذاری‌های خارجی محدود کرده است، سهم واقعی شرکت نفت از درآمدهای نفتی نیز به دلایل متعدد که اینجا حوصله شرح دقیق آن نیست، طی سال‌های اخیر کاهش ملموس یافته، به حدی که منابع داخلی این شرکت به سختی تکافوی تو صنعت را می‌دهد.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: در کمیسیون‌های مجلس در خصوص نحوه تأمین مالی، روش‌های مختلفی را در برنامه خود ارائه کردم، اولاً اولویت بندی دقیق طرح‌ها و انتخاب طرح‌های دارای بازدهی بالاتر و سریع‌تر ضروری است که از اقدامات فوری همکاران اینجانب در صنعت نفت خواهد بود.

پاکنژاد ادامه داد: ثانیاً استفاده همزمان از تمامی ظرفیت‌های مالی از جمله منابع داخلی شرکت‌های تابعه بخش خصوصی بازار سرمایه شبکه بانکی صندوق توسعه ملی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی با به‌کار انداختن این ظرفیت‌های مالی طی یکی دو سال اول از محل عواید حاصل از طرح‌های زودباخته گشایش‌های مالی آینده برای سرمایه‌گذاری‌های آتی فراهم خواهد شد، البته تحقق این موارد مستلزم حمایت ویژه مجلس خواهد بود.

وزیر پیشنهادی نفت تأکید کرد: برخی دوستان بنده را به افراد مختلفی منتسب کردند، قاطعانه و با صداقت و صراحت عرض می‌کنم که مشی مدیریتی‌ام مستقل و در چهارچوب سیاست‌های متعالی نظام و رئیس‌جمهور محترم و در هماهنگی و تعامل کامل با مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

ارسال نظرات