۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۷۶۴۰۳۲

اربعین و علوم انسانی غربی

اربعین و علوم انسانی غربی
غرب زدگان نمی‌توانند ظرفیت تمدنی و اقتدارآفرین اربعین را ببینند. آنان هیچ فهمی از «فرهنگ اربعینی»، «اقتصاد اربعینی»، «اقتدار اربعینی»، «امنیت اربعینی»، «مقاومت اربعینی» و «سیاست اربعینی» ندارند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمدحسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه در یادداشتی، به انتقاد از غرب زدگانی پرداخت که حاضر نیستند ظرفیت های تمدنی اربعین را ببیند و درباره آن بنویسند.

متن یادداشت وی بدین شرح است: 

علوم انسانی غربی و دلدادگان و مریدان آنها حتی اگر مسلمان هم باشند، نه تنها از «فهم» و «تبیین» پدیده پیاده‌روی اربعین حسینی و برپایی عاشقانه‌ی مواکب اربعینی در گوشه و کنار عالم، عاجزند؛ بلکه از «توصیف» واقع‌بینانه این حرکت ده‌ها میلیونی هم ناتوان‌اند. چنان علوم و چنین عالمانی، نه درکی از این پدیده دارند و نه «ابزار»ی برای درک آن در اختیار دارند.

زیرا ابزارها و روش‌های موجود ناظر به توصیف و تبیین و تحلیل در علوم انسانی غربی، ریل‌گذاری حرکت انسان به سوی حیوانیت و بردگی و برده‌داری مدرن است. طبیعتاً از فهم سیر ملکوتی انسان‌ها و حرکتی که در پی جاذبه آزادی و آزادگی حسینی صورت می‌گیرد، عاجز‌ند. عقلانیت علوم انسانی موجود، یعنی عقلانیت دنیازده و حیوان‌محور اومانیستی و لیبرالیستی، از درک حقایق معنوی و ملکوتی عاجز است. به همین دلیل، «قالب‌های مفهومی و نظری» علوم انسانی لیبرالی ظرفیت توصیف و تبیین و تفسیر، چنین پدیده‌هایی را ندارند. 

افزون بر این، بدنیتی و کج‌اندیشی پاره‌ای از مدعیان غربزده این علوم را هم نباید نادیده گرفت. اینان (که به نوکران بی‌مزد و مواجب فکر و فرهنگ لیبرالی تبدیل شده‌اند) حاضرند ده‌ها نوشته و نشست درباره «زنجیرزنی چند دختر فریب‌خورده بی‌حجاب در گوشه‌ای از کوچه‌های یکی از شهرهای کشور» داشته باشند! اما نمی‌توانند و یا شاید اجازه ندارند که درباره کمند جاذبه عشق اربعین که بر ذهن و ضمیر ده‌ها میلیون انسان در گوشه‌کنار عالم افکنده شده، حتی یک پاراگراف بنویسند!

اینان حاضرند درباره خرده‌ فرهنگ‌های وارداتی و شیطانی، ده‌ها صفحه مطلب بنویسند؛ اما نمی‌توانند ظرفیت تمدنی و اقتدارآفرین اربعین را ببنیند. آنان هیچ فهمی از «فرهنگ اربعینی»، «اقتصاد اربعینی»، «اقتدار اربعینی»، «امنیت اربعینی»، «مقاومت اربعینی» و «سیاست اربعینی» ندارند. به همین دلیل، نمی‌توانند، یا اجازه ندارند و یا لیاقت آن را ندارند که در غنی‌سازی مفهومی و نظری اربعین مشارکت داشته باشند.

ارسال نظرات