۰۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۷۶۴۲۴
مدیرکل اوقاف و امورخیریه گلستان:

اطلاعات جامع امامزادگان استان گلستان تدوین می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان با اشاره به وجود‌ امامزادگان در مناطق مختلف این استان، از تدوین اطلاعات جامع امامزادگان این استان خبر داد.
مدير کل اوقاف و امور خيريه گلستان
به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در گرگان، حجت الاسلام محمدناصر انتصاری، مدیرکل اوقاف و امورخیریه گلستان، امروز در جمع خبرنگاران، با بیان این که هم اکنون حدود چهار هزار موقوفه و 120 هزار رقبه در استان وجود دارد، افزود: یکصد و یست هزار رقبه دیگر در استان وجود دارد که تاکنون به ثبت نرسیده است.

وی همچنین با اشاره به وجود تعدادی بسیار زیادی امامزاده در مناطق مختلف این استان، از تدوین دایره المعارف امامزادگان گلستان خبر داد و گفت: این کتاب به منظور معرفی امامزادگان استان و آشنایی مردم، زائران و مسافران با بقاع متبرکه استان گلستان تهیه و تدوین می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه گلستان‌ با بیان این که این در کتاب تمامی بقاع متبرکه با ذکر نشانی، امکانات، فضاها و فاصله‌ها، جاده‌ها و نوع طبیعت به صورت تمام رنگی و شکلی مناسب ارائه شده تا زائران به سهولت و سادگی بقاع متبرکه استان و امامزادگان را شناسایی کنند، خاطر‌نشان کرد: همه مقدمات تهیه این کتاب از سوی کارشناسان و کارمندان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان انجام شده است و چاپ اول این کتاب در سه هزار جلد منتشر و همزمان با عید نوروز و سفرهای نوروزی بین مسافران و زائران نوروزی توزیع خواهد شد.

وی شمار زیاد موقوفات و فرهنگ وقف در استان را ناشی از سابقه دیرینه جایگاه وقف در استان دانست و افزود: این امر ناشی از عمق اعتقادات و اهداف دینی و مذهبی مردم ولایتمدار استان در توجه به جایگاه وقف است، از همین رو از دیرباز به این خطه از سرزمین دارالمؤمنین گفته می‌شده است.

حجت الاسلام انتصاری در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که مسأله و جایگاه وقف هنوز تبیین و شناخته نشده است، ابراز داشت: متأسفانه برخی وقف را مال بی‌صاحب دانسته و نسبت به آن به عنوان ملک بادآورده‌ای تلقی می کنند، در صورتی که این املاک همچون امانت در دست ما است.

وی با بیان این‌که بیشترین نیت واقفان در استان هزینه در خصوص اباعبدالله الحسین(ع) است، انجام و اجرای این مسؤولیت را بسیار سنگین و دقیق خواند و گفت: این مسأله از لحاظ فقهی بسیار سنگین است که متأسفانه با نبود تبیین جایگاه وقف مورد توجه قرار نگرفته ‌است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه گلستان با اشاره به این که علما، بزرگان، فرهیختگان و افرادی که با جایگاه وقف آشنا هستند می‌توانند نقش مهمی در تبیین جایگاه وقف داشته باشند، خاطر‌نشان کرد:  تاکنون با حرکت مبلغان در برنامه‌های مختلف،‌ تا حدود زیادی مسأله وقف برای عموم مردم تبیین شده است./950/پ202/س
ارسال نظرات