۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۷۶۴۴۲۸
خطیب جمعه رفسنجان کرمان تاکید کرد؛

لزوم تکمیل تصفیه خانه آب رفسنجان برای دستیابی مردم به آب آشامیدنی سالم

لزوم تکمیل تصفیه خانه آب رفسنجان برای دستیابی مردم به آب آشامیدنی سالم
امام جمعه رفسنجان کرمان گفت: تکمیل تصفیه خانه آب رفسنجان برای دستیابی مردم منطقه به آب آشامیدنی سالم و باکیفیت لازم و ضروری است.

حجت الاسلام علی اصغر عسگری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به اینکه تامین آب شرب سالم و با کیفیت برای عموم مردم از وظایف اولیه و ذاتی دولت ها می باشد، افزود: اما این در حالی است که مردم منطقه رفسنجان از دستیابی به آب آشامیدنی سالم، باکیفیت و بهداشتی محروم هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه مشکل کیفیت و کمیت آب در شهر رفسنجان سابقه دیرینه دارد، اظهار کرد: از سالهای قبل رفع این مشکل در دستور کار قرار داشته است حتی انتقال آب از شهرستان بردسیر نیز در این راستا انجام گرفته است اما باز هم جوابگو نبوده و نیست.

خطیب جمعه رفسنجان کرمان تصریح کرد: در نیم قرن اخیر با راه اندازی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و تامین آب مورد نیاز این صنعت، یک سد بر روی رودخانه احداث می شود که باعث رسوب مواد معدنی در سفره های آب زیرزمینی و آلوده کردن آب آشامیدنی به سم آرسنیک چندین برابر حد مجاز می شود.

وی عنوان کرد: با بروز این مشکلات در سال 97 ، مقرر می شود که مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، تصفیه خانه آب را در این منطقه برای حفظ بهداشت و سلامت آب آشامیدنی مردم را احداث کند.

حجت الاسلام عسگری ضمن اشاره به اینکه احداث این مجتمع به تصویب آبفای کشور رسید و در سال 1400 پروژه رسما آغاز شد، اظهار کرد: مقرر شد تا در سال 1402 این پروژه به اتمام و بهره برداری برسد اما این در حالی است که با 45 درصد پیشرفت فیزیکی و صرف اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان کماکان این پروژه تعطیل و بلاتکلیف رها شده است.

وی گفت: تکمیل و اتمام تصفیه خانه آب آشامیدنی یکی از مطالبات جدی مردم منطقه است و در این راستا پیگیری های مکرری صورت گرفته است.

امام جمعه رفسنجان کرمان افزود: در این راستا این موضوع به عنوان یکی از درخواست ها و مطالبات بحق مردم در خطبه های نماز جمعه مطرح شد و بعد از آن همراه با اعضای شورای تامین از پروژه بازدید صورت گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه احداث این مجتمع بعنوان در قالب مسئولیت های اجتماعی بر عهده مس ایران قرار گرفته است و شرکت متمم در زیر مجموعه شرکت صنایع ملی مس ایران تشکیل می گردد و کار راهبری اجرا و تامین مالی تصفیه خانه به این شرکت سپرده می شود اما به بهانه نبود اعتبار پروژه را به سرانجام نمی رساند.

حجت الاسلام عسگری ضمن تاکید بر اینکه تامین آب شرب بهداشتی و سالم حق مسلم مردم رفسنجان است، گفت: لازم است تا مسئولین کشوری و استانی با ورود به این موضوع، مشکل را مورد بررسی و رفع قرار دهند.

وی اظهار کرد: در ابتدا از لحاظ مالی، توان شرکت برای احداث مجتمع تصفیه خانه در نظر گرفته شده است و کار به آنها سپرده شده، حال لازم است تا این مشکل مورد رصد و پیگیری لازم قرار بگیرد تا هر چه سریعتر روند احداث این مجتمع آغاز گردد و مردم از نعمت آب آشامیدنی سالم و با کیفیت برخوردار شوند.

ارسال نظرات