۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۷۶۴۷۱۷
آیت الله کعبی:

حوزه علمیه طرح‌های خود را به نظام اسلامی برای تقویت عدالت اجتماعی ارائه دهد

حوزه علمیه طرح‌های خود را به نظام اسلامی برای تقویت عدالت اجتماعی ارائه دهد
نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حوزه های علمیه می توانند در انسجام اجتماعی، تقویت همبستگی و همدلی و استحکام درونی جامعه اسلامی نقش آفرینی کنند و باید طرح های خود را به نظام جمهوری اسلامی برای کاهش شکاف طبقاتی و تقویت عدالت اجتماعی ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسمی که در مرکز علمی فرهنگی امام حسین علیه السلام برگزار شد با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه اظهار داشت: الحمدلله امروز حوزه های علمیه کشور در مسیر پیشرفت و بالندگی بوده و حوزه ای اثرگذار، روزآمد و تخصصی در رشته های گوناگون علمی متناسب با مقتضیات زمان هستند.

وی افزود: امروز حوزه های علمیه در مسیر اهداف بلند انقلاب اسلامی و تحقق آموزه های اسلام بر پایه مکتب اهل بیت علیهم السلام در تلاش هستند و در مقابل دشمنان اسلام و ایران اسلامی ایستاده و خود را متعهد و مسئول می دانند.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: تولید دانش در حوزه های علمیه از زیرساختی ترین نیازها برای پیشرفت و عدالت از سویی و تمدن سازی از سویی دیگر است و طبعا یکی از دانش های بنیادین که در این عرصه، تاثیر ویژه ای دارد، دانش های دینی برآمده از آموزه های اسلام ناب محمدی بر پایه مکتب اهل بیت علیهم السلام است.

آیت الله کعبی با بیان این که فقه در حوزه های علمیه، دانش عمومی و پایه ای حوزه های علمیه است تاکید کرد: باید فقه اسلامی به همان سبک اجتهادی و متناسب با مقتضیات زمان و با رویکرد تحول و تولید دانش، مورد توجه قرار گرفته و به فکر تعمیق آموزه های فقهی و حل روزآمد مسائل پیش روی جامعه اسلامی در سطوح گوناگون بر پایه فقه باشیم.

ضرورت توجه ویژه حوزه های علمیه به دانش حوزوی همچون قرآن کریم و نهج البلاغه

وی افزود: آموزش و تربیت در حوزه های علمیه همان روش تزکیه و تعلیم و بهره مندی از آموزه های قرآن و سنت پیامبر(ص) - هم در دانش معقول و هم در دانش منقول - است و بر این پایه باید گفت که حوزه های علمیه باید توجه ویژه ای به اسناد مهم و وزین دانش حوزوی همچون قرآن کریم و نهج البلاغه داشته باشند.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید طلاب حوزه های علمیه خصوصا در دوره مقدماتی با فرهنگ قرآن و نهج البلاغه و ادعیه ها آشنا و مانوس باشند و باید بر اساس دانش حوزوی به مرحله ای برسیم که بتوانیم جامعه را بر مدار ایمان و عمل صالح، بازسازی کنیم؛ چراکه جامعه ما نیاز به تحول معرفتی دارد و این تحول بر پایه ایمان و عمل صالح خواهد بود.

حوزه علمیه طرح های خود را به نظام اسلامی برای تقویت عدالت اجتماعی ارائه دهد

وی ابراز کرد: حوزه های علمیه می توانند در انسجام اجتماعی، تقویت همبستگی و همدلی و استحکام درونی جامعه اسلامی نقش آفرینی کنند و باید طرح های خود را به نظام جمهوری اسلامی برای کاهش شکاف طبقاتی و تقویت عدالت اجتماعی ارائه دهند.

آیت الله کعبی افزود: باید آموزه های اسلامی و الهی، خود را در تحقق عدالت اجتماعی نشان دهند و این بازتاکید فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته دولت است که بر پیوست عدالت تاکید کردند. باید توجه داشته باشیم که نرم افزار پیوست عدالت و شاخصه های آن را بتوانیم طبق دانش حوزوی به دولتمردان ارائه دهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید حوزه های علمیه بر جذابیت و تقویت ارتباط خود با مردم، اضافه کرده و بتوانند بخش های گوناگون جامعه اسلامی را همراه سازند؛ علاوه بر این باید دانش حوزوی تعمیق پیدا کرده و ایجاد چرخه پیام دانش دینی در حوزه های علمیه شکل گیرد که البته برای تبدیل دانش دینی به فرهنگ عمومی نیاز به اهمیت دادن بیش از پیش حوزه های علمیه به رسانه و هنر دارد.

لزوم ترویج فقه اسلامی در جامعه با زبان ساده و موثر  

آیت الله کعبی با اشاره به ضرورت ترویج فقه اسلامی در جامعه با زبان ساده و موثر بیان داشت: باید فقه اسلامی با زبان ساده و با زبان اقشار گوناگون جامعه انعکاس داده شود تا مردم در تمامی مسائل مختلف خود، مسئله فقهی خود را راحت تر فهم کرده و عمل کنند.

ارسال نظرات