۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۷۶۴۷۴۴
معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با رسا:

لزوم اهتمام و توجه مدارس علمیه به مسئله «مباحثه»/حوزه های علمیه باید به سوی «تخصصی شدن» گام بردارند

لزوم اهتمام و توجه مدارس علمیه به مسئله «مباحثه»/حوزه های علمیه باید به سوی «تخصصی شدن» گام بردارند
حجت الاسلام مطهری صدر بر لزوم اهتمام و توجه مدارس علمیه به مسئله «مباحثه» تأکید کرد و ابراز داشت که حوزه های علمیه باید به سوی «تخصصی شدن» گام بردارند.

حجت الاسلام علی مطهری صدر، معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، ضمن بیان توصیه هایی به طلاب در خصوص شروع سال تحصیلی جدید، با اشاره به کلام نورانی امیرمؤمنان(ع) که می فرماید «و لایحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر»، گفت: از این کلام نورانی این برداشت می شود که انسان باید ابتدا اهل بصیرت، هوشمندی و تحلیل بوده و سپس و برای حصول اهداف، صبر، مقاومت و ایستادگی داشته باشد.

وی با اشاره به آفت ها و آسیب های مسیر طلبگی، ضمن بیان راهکارهایی برای رشد طلاب در این مسیر، تأکید کرد: باید دانست که روند طولانی تحصیل برخی طلاب را خسته می‌کند؛ نبود برنامه برای کاربردی کردن آموخته ها و از طرفی حذف نکردن مسائل زاید از کتاب های درسی، این خستگیرا دو چندان خواهد کرد؛ از سوی دیگر مسائل معیشتی و نگرانی از آینده پس از تحصیل نیز از مواردی می باشد که به تشدید این روند کمک کرده است.

حجت الاسلام مطهری صدر مسئله مراکز تخصصی را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید سیستم آموزشی به گونه ای باشد که پس از تحصیل یک دوره عمومی کوتاه مدت، طلبه با انتخاب رشته ای تخصصی به ادامه تحصیل بپردازد تا بسیاری از موانع مطرح شده در افت تحصیلی به این شیوه حل شود.

معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه مرکز مدیریت حوزه های علمیه با این نگاه شروع به توسعه رشته های تخصصی نموده و هم اکنون درختواره رشته های تخصصی در گرایش های مختلف را مصوب کرده که برخی از آنها در مرکز تخصصی علامه امینی(ره) تبریز در حال اجرا است؛ به تدریج در حال افزایش این رشته ها هستیم تا طلبه متخصص، به روز و کارآمد شود و بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

وی بر لزوم تقویت سنت هایی مانند پیش مطالعه و مباحثه در حوزه علمیه تأکید و اظهار کرد: این قضیه بیشتر در سطوح بالا کم رنگ شده هست، طلاب سطح یک در پایه های پایین تر بیشتر خود را ملزم به این امر می کنند، لکن در پایه های بالاتر بدلیل از دست دادن انگیزه ادامه تحصیل که در بالا اشاره شد، این سنت ها کم رنگ می شود.

معاون آموزش حوزه علمیه خطاب به مدیران و اساتید حوزه گفت: مدیران مدارس و اساتید محترم باید با تشویق و تبیین فوائد اجرای این سنت ها و اختصاص دادن بخشی از نمره کلاسی به طلاب مجری این سنت ها، به احیای آنها کمک کنند.

وحید نستوهی
ارسال نظرات