۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۷۶۴۸۷۹
حجت الاسلام اشکوری در گفت وگو با رسا مطرح کرد؛

عدم روش‌مندی، مهم ترین مشکل حوزه های علمیه

عدم روش‌مندی، مهم ترین مشکل حوزه های علمیه
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به هویت صنفی طلاب، بر لزوم روش‌مند شدن نظام آموزشی حوزه های علمیه تأکید کرد.

حجت الاسلام سید عبدالمجید اشکوری عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به هویت صنفی طلاب حوزه های علمیه و لزوم توجه به روشمندی نظام آموزشی حوزه های علمیه اظهار داشت: من در حوزه های علمیه مهم ترین مشکلی که می بینم، مشکل روش مندی است؛ یعنی نظام آموزشی حوزه های علمیه، نظام روش‌مند ندارند.

وی افزود: مراد ما از نظام آموزشی روش مند یعنی منظومه وار بودن آموزش ها در حوزه های علمیه است و این نظام آموزشی این گونه است که از جزئیات به سمت کلیات می رود؛ یعنی از اجمال به تفصیل حرکت می کند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: اگر ما بتوانیم نظام آموزشی روشمند را - با توضیحی که در بالا ذکر شد در حوزه های علمیه انجام داده و اجرا کنیم، مشکلات هویتی و صنفی طلاب و فضلای حوزه، حل می شود؛ اما اگر این روش دنبال نشود، طلاب، کارآمدی خود را از دست خواهند داد.

وی افزود: متاسفانه امروز در شرایطی هستیم که بیشتر طلاب، دارای مجموعه ای از اطلاعات و داده های مختلف هستند که در درون حافظه خود جا داده اند؛ اما این همه اطلاعات به دلیل پراکنده بودن آنها، به طلاب کمکی نمی کند.

حجت الاسلام اشکوری خاطرنشان کرد: انسان ها به لحاظ نظم فکری به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته ای دارای ذهن سامان یافته و منسجم هستند و دسته ای دیگر دارای ذهنی غیرسامان یافته می باشند.

وی افزود: آن دسته ای که دارای ذهن منسجم هستند، آنهایی هستند که روابط مجموعه اطلاعات درون ذهن آنان مشخص است؛ اما کسانی که دارای ذهن سامان یافته نیستند، کسانی هستند که ارتباط مجموعه اطلاعات درون ذهن آنان مشخص نیست و رابطه داده های اطلاعاتی آنان با همدیگر معلوم نیستند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: روشمند نبودن حوزه های علمیه، سبب شده تا طلاب در برخی از مسائل دچار مشکل شوند؛ به عنوان مثال اگر می بینیم که برخی از طلاب در تفسیر درست از ولایت فقیه دچار مشکل می شوند به این خاطر است که نظام آموزشی حوزه های علمیه به صورت روشمند نبوده است. 

ارسال نظرات