۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۷۶۴۸۹۰

پژوهشگاه قرآن و حدیث و مؤسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی، قرارداد همکاری امضا کردند

پژوهشگاه قرآن و حدیث و مؤسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی، قرارداد همکاری امضا کردند
آیین امضای قرارداد همکاری «پژوهشگاه قرآن و حدیث» با «موسسه هوش مصنوعی و تمدّن اسلامی» در زمینه اجرای طرح «دستیار هوشمند کتاب الکافی» برگزار شد.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیین امضای قرارداد همکاری «پژوهشگاه قرآن و حدیث» با «موسسه هوش مصنوعی و تمدّن اسلامی» در زمینه اجرای طرح «دستیار هوشمند کتاب الکافی» با حضور بهروز مینایی، عضو هیئت مدیره موسسه هوش مصنوعی و تمدّن اسلامی و حجت‌الاسلام رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث، در سالن جلسات پژوهشگاه قرآن و حدیث قم برگزار شد.
 
بهروز مینایی، عضو هیئت مدیره موسسه هوش مصنوعی و تمدّن اسلامی، با تبریک حلول ماه ربیع‌الاول، انعقاد این قرارداد را امری مبارک و عقد اخوّت بین دو مجموعه برشمرد و گفت: این کار از دغدغه‌های مرحوم آیت الله ری‌شهری(ره) و نیز برنامه‌های حجت‌الاسلام و‌المسلمین قاضی عسکر می‌باشد و امیدوارم این دست از اقدامات، در هوشمند‌سازی و برنامه‌های اسلامی که از سوی دو مجموعه پیشرو(با توجه به داده‌هایی که دارند) صورت می‌گیرد، نقش بسزایی در کمک به پشتیبانی از نظام در مواجهه با شبهات باشد.
 
وی کتاب کافی را الگوواره‌ای از فقه، اخلاق و اصول اعتقادی اسلام برشمرد و افزود: این کتاب ارزشمند، از کتاب عقل و جهل که پیرامون شناخت و درک جهان است شروع می‌شود و به مجموعه فقهی فروع کافی و روضه کافی که پیرامون مسائل اخلاقی و آداب العشره است، ختم می‌گردد.
 
عضو هیئت مدیره موسسه هوش مصنوعی و تمدّن اسلامی افرود: این مجموعه با توجه به غنی‌سازی انجام شده در داده‌ها و نیز کیفیت این داده‌ها که توسط پژوهشگران و کارشناسان خبره انجام شده است، به عنوان بهترین و طلایی‌ترین داده برای هوش مصنوعی است و امیدواریم این پیوند مبارک، ثمرات خوبی را برای دستیار علوم اسلامی به‌ همراه داشته باشد.
 
همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث در این نشست، ضمن خیر مقدم و تبریک حلول ماه ربیع‌الاول، به تبیین بخشی از فعالیت‌های پژوهشگاه قرآن و حدیث و نقش بسزای هوش مصنوعی در تحقّق اهداف پژوهشگاه و ترویج معارف دین پرداخت و گفت: امیدوارم قرارداد امروز، شروع خوبی را در زمینه‌ی استفاده از هوش مصنوعی برای تحقّق تمدّن نوین اسلامی به خصوص از حیث معارف کتاب و سنت و معارف اهل بیت علیهم‌السلام باشد.
 
وی با بیان اینکه کتاب کافی، از مهم‌ترین کتب اربعه شیعه به شمار می‌رود، افزود: کتاب کافی به لحاظ ویژگی‌های مختلفی، از سه کتاب دیگر متمایز است؛ چرا که منحصر در فقه نیست و مجموعه اعتقادات شیعه نیز در آن وجود دارد.
 
وی اظهار داشت: کتاب کافی به لحاظ مجموعه معارف دین و اعتقادات و اخلاقیات، در واقع منبع خوبی برای شروع این کار ارزشمند می باشد.
 
رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث، هوش مصنوعی را تکنولوژی عصر جدید دانست و اظهار کرد: در حقیقت این تکنولوژی، ابزار فنی‌ای است که تمام دنیا به سمت آن در حرکت است و می توان گفت ما و مجموعه‌های حوزوی و مراکزی که در کشورمان هستند، باید وارد این عرصه جدید شویم و از آن استفاده کنیم.
 
وی ابراز امیدواری کرد که در گام اولِ این همکاری، زمینه‌ی استفاده پژوهشگران فراهم گردد تا در قدم‌های بعد، بتوانیم با کمک موسسه هوش مصنوعی و تمدّن اسلامی، معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام را به گوش همگان برسانیم.
 
گفتنی است قرارداد همکاری «پژوهشگاه قرآن و حدیث» با «موسسه هوش مصنوعی و تمدّن اسلامی» در زمینه اجرای طرح «دستیار هوشمند کتاب الکافی» بر محوریت انجام و پیاده‌سازی سرویس‌های مربوط به دستیار هوشمند کتاب الکافی شامل: جستجوگر معنایی فرالفظی از بین احادیث و ترجمه­‌ها، دسته­‌‌بندی هوشمند احادیث، مشابه­‌‌یاب هوشمند حدیثی و نیز مجهّز شدن به تشخیص موجودیت ذیل احادیث شریف کافی است که با توجه به محتوای منابع تولیدی پژوهشگاه قرآن و حدیث، انجام خواهد شد.
ارسال نظرات