۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۷۶۴۹۲۶
سیری در زندگی پیامبر اسلام(ص)؛

کتاب «شهره آفاق» روانه بازار نشر شد

کتاب «شهره آفاق» روانه بازار نشر شد
کتاب «شهره آفاق(سیری در زندگی پیامبر اسلام(ص))» اثر محمدرضا هادی زاده منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «شهره آفاق(سیری در زندگی پیامبر اسلام(ص))» اثر محمدرضا هادی زاده در ۱۵۲ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

در این کتاب، سعی شده از گوشه‌هایی از زندگانی کامل‌ترین انسان تاریخ به قلم ادبی و مختصر به تصویر کشیده و چراغی برای شناخت بیشتر او روشن شود.

شخصیت اصلی این کتاب، یتیمی است به نام «محمد» که از کودکی در دامان صحرا با فقر و سختی بزرگ شد و نهایتاً بار عظیم‌ترین رسالت الهی را به دوش کشید و تحولی بس عظیم در آسمان و زمین رقم زد.

ساختار اثر

این کتاب در شش فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «ولادت» مکه، تأثیر محیط زندگی و درگذشت مادر را بررسی کرده و در کنار فاطمه، پیمان اخلاقی و آسمان‌ها و کوه‌ها را تبیین می‌کند.

فصل دوم با عنوان «رسالت» اتصال آسمان به زمین، ایمان خورشید و ماه راه شرح داده و سال‌های سختی، پرواز به بی‌نهایت، یثرب و عقبه را به رشته تحریر درآورده است.

نویسنده در سومین فصل با عنوان «هجرت» ظلم، قربانی و سفر تاریخ ساز را بیان کرده و نبرد اعتقادی، نبرد اقتصادی و اذن جهاد را مورد بررسی قرار داده است.

کتاب «شهره آفاق» روانه بازار نشر شد

«مقاومت» عنوان چهارمین فصل از کتاب حاضر است که از جمله مباحث آن عبارتند از: چاه‌های بدر، سرشت یهود، زمزمه‌های انتقام، درس بزرگ، سال سرنوشت ساز، جنگ خندق، نتیجه نیرنگ، صلح حدیبیه، جنگ مُوته.

فصل پنجم با عنوان «قدرت» ضمن تشریح شکست پیمان، فتح مکه و حوادث پایانی سال هشتم، جنگ تبوک، حج آخر و آخرین وظیفه را به نگارش درآورده است.

ششمین و آخرین فصل از کتاب مذکور با عنوان «رحلت» دوشنبه ۲۸ صفر، تندباد ایام و غروب خورشید را تبیین کرده و نماز، امام علی(ع) و قرآن و شهادت حضرت فاطمه(ع) را مورد تأکید قرار داده است.

برشی از اثر

نبرد اقتصادی

طبیعی بود که بزرگان قریش با توجه به قدرت و تجربه‌های تجاری به نبرد اقتصادی بر ضد مردم مدینه دست زنند تا با تنگ کردن مسائل معیشتی، آنها را از پای درآورند. با مسدود شدن راه قافله‌ها در شمال مکه توسط سران این شهر، امکان رسیدن مواد غذایی به مدینه سخت شد و با وجود حاصل‌خیزی سرزمین‌های پیرامون مدینه و گستردگی مزارع و زمین‌های کشاورزی، محاصره و اقدام مکیان باعث افزایش قیمت مواد غذایی در شهر مدینه گشت.

یهودیان مدینه که در اقتصاد، زبردستیِ خاصی داشتند، با پیاده کردن نقشه احتکار، نقش موثری در افزایش قیمت‌ها ایفا کردند، ولی با وجود تمام مکرها و حیله‌ها، جامعه اسلامی با روحی سرشار از ایمان و صبر، با این مشکلات مقابله کرد تا جایی که مسلمانان و بازارهای اسلامیِ موجود در مدینه خود را از بند نیاز به شهرهای دیگر درآوردند و خودکفا شدند. پیامبر گرامی اسلام(ص) در مقابل دسیسه‌ها و توطئه‌های پست و پلیدی که در برابرش در هم تنیده می‌شد، بی تفاوت نبود. او چشمانش را به آسمان دوخت و در انتظار فرمان پروردگار جهان نشست.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir  مراجعه کنند.

ارسال نظرات