۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۷۶۵۱۳۹
پزشکیان:

تسهیل روابط با کشورهای اسلامی نیازمند راهبرد اساسی در امنیت است

تسهیل روابط با کشورهای اسلامی نیازمند راهبرد اساسی در امنیت است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید ارتباطاتمان بین کشورهای اسلامی را تسهیل کنیم، گفت: اگر بتوانیم به این هدف برسیم معنی آن این است که حتماً باید در امنیت یک راهبرد اساسی داشته باشیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور پس از بازگشت از عراق به تهران در فرودگاه مهرآباد، در جمع خبرنگاران در تشریح دستاوردهای سفرش به این کشور، گفت: در این دو روز و نصفی که ما در سفر به کشور دوست و برادر، عراق بودیم، اهدافی را که ما پیگیری می‌کردیم، نهایتاً ایجاد وحدت و انسجام بود که بتوانیم با هم داشته باشیم و به یک‌زبان و نگاه مشترک دررابطه‌با ارتباطات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی با هم برسیم.

وی افزود: دراین‌رابطه صحبت‌هایی که ما با ریاست محترم جمهور، نخست‌وزیر عزیز و رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و احزاب و جریان‌های سیاسی عراق داشتیم، مطالبی را که لازم بود از نگاه خودمان مطرح کردیم و آنها هم مطالب خودشان را مطرح کردند.

رئیس‌جمهور با اشاره به امضای ۱۴ یادداشت تفاهم بین ایران و عراق، گفت: آنچه که مهم بود این بود که برای رسیدن به نگاه مشترک تیمی از طرف آنها و تیمی از طرف ما برنامه‌های راهبردی درازمدت را برای هر کدام از این عناوینی که مطرح کردیم، بنویسند که انشا الله در جلسه بعدی که با هم دیدار خواهیم داشت، آن برنامه‌های راهبردی را با هم امضا کنیم.

پزشکیان اضافه کرد: در جریان اربعین نشان دادند که این تفاهم میان ملت‌های ایران و عراق چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد و نهایتاً در بحث‌های اقتصادی جلساتی را با ایرانیانی که آنجا در اقتصاد سرمایه‌گذاری و کار کرده‌اند، داشتیم و آنها هم مطالبشان را مطرح کردند و قرار شد که وزیر اقتصاد تمام مسائلی که لازم است را از طرف ما حل کند و آنها هم وعده دادند که مسائل پیش رو را حل کنند.

وی تصریح کرد: یک نگاه کلی را ما آنجا مطرح کردیم و آن این بود که در حقیقت زیرساخت برای تسهیل و یا آسان‌کردن رفت‌وآمدها ایجاد شود، و آنچه که در ذهن ما بود، مطرح و قرار شد آن عزیزان هم کار کنند و بعد به مرحله راهبردی برسد، که با کشورهای همسایه دیگر که طبق سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری باید ارتباطاتمان را بهتر کنیم، این کار انجام شود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: یکی از مسائلی که مطرح کردیم، این بود که کشورهای اروپایی راحت توانسته‌اند مرزهایشان را بردارند و با قطار، ماشین و هواپیما بدون آنکه متوجه شوند، از یک کشور به کشور دیگری تردد کنند و خیلی راحت می‌توانند کارهای علمی و اقتصادی داشته باشند، صحبت این بود که چرا ما نمی‌توانیم مثلاً از افغانستان و پاکستان سوار قطار شویم و به کربلا و نجف برویم و از آنجا به مدینه و مکه و یا به استانبول برویم.

پزشکیان تأکید کرد: در مجموع اینکه چرا کشورهای اسلامی چنین شبکه‌ای را ندارند و یا اینکه نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند درست کنند، موردبحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه باید ارتباطاتمان بین کشورهای اسلامی تسهیل کنیم، گفت: اگر بتوانیم به این هدف برسیم معنی آن این است که حتماً باید در امنیت یک راهبرد اساسی داشته باشیم، چون اگر امنیت نباشد این اتفاق نمی‌افتد، و اگر بتوانیم این کار را بکنیم، طبیعتاً روند اقتصادی می‌تواند در جامعه ما اصلاح شود.

رئیس‌جمهور یکی از مزایای تسهیل ارتباطات با کشورهای همسایه را انتقال تجربیات بین ما و کشورهای اسلامی دانست و گفت: این انتقال تجربیات خودبه‌خود باعث رشد و تعالی و خلاقیت در جوامع اسلامی می‌شود و وحدتی که به وجود می‌آید، بازار ما را رونق می‌دهد و فکر و اندیشه ما را باز می‌کند.

پزشکیان اضافه کرد: این‌ها مطالبی بود که هم در بغداد با مسئولین سیاسی و هم در سفری که به اقلیم کردستان عراق داشتیم مطرح کردم، در اربیل و سلیمانیه هم استقبال خوبی داشتند.

وی ادامه داد: برایشان باورکردنی نبود که ما به اینجا برویم، می‌گفتند که تاکنون کسی از رؤسای جمهور به اینجا نیامده‌ است، برای اینکه با ما بتوانند این رفت‌وآمدها را و سرمایه‌گذاری‌ها و مسیرهای زیارتی و تجاری را تسهیل کنند، اظهار آمادگی کردند و قول دادند که هر کاری که ما از آنها می‌خواهیم را چندین برابر انجام دهند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما می‌توانیم هم در مناطقی که در کردستان عراق است و هم در مناطقی که همسایه خوزستان هستیم، بازارچه‌ها را بازگشایی و نهایتاً مشکلات اقتصادی را در مرزها اصلاح کنیم، به زیارتش از حرم حضرت امیر (ع) اشاره و اظهار کرد: در زیارت مولای متقیان تعهد کردیم که راهش را ادامه دهیم، نه فقط زیارت کنیم، بلکه به آن دستورهایی که به ما مسلمانان داده پایبند باشیم و عدالت را در جامعه پیاده کنیم.

پزشکیان در پایان خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تبعیض را از بین ببریم و رانت و رشوه و خلاف‌هایی که در جامعه است را با پیروی از راه امیر مؤمنان (ع) از میان برداریم و ریشه‌کن کنیم.

ارسال نظرات