۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۷۶۵۱۶۳
در مراسمی با حضور سفیر ایران در ایتالیا؛

رونمایی از کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» به دو زبان خارجی

رونمایی از کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» به دو زبان خارجی
از کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» اثر حجت الاسلام مختاری به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، از کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» اثر حجت الاسلام محمدحسین مختاری به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی در سالن دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه در شهر قم، رونمایی شد.

حجت‌الاسلام محمد کاشانی نائب رئیس هیئت مدیره انجمن ادیان و مذاهب در نشست علمی «فلسفه نیایش در ادیان» که به همین منظور برگزار شد، با اشاره به اهمیت ادعیه در فرهنگ و تمدن اسلامی اظهار داشت: اهمیتی که دعا و ادعیه در فرهنگ اسلامی و شیعیان دارد، شاید بتوان گفت که در هیچ فرهنگی وجود ندارد.

وی افزود: نیایش در مکتب اهل بیت(ع) در بین تمام ادیان در جهان، بی نظیر است و نقطه اوج ما، تراث نیایش ائمه معصومین(ع) می‌باشد که کتاب «فلسفه نیایش در ادیان»، کتابی است که با در نظر گرفتن اهمیت دعا و نیایش در اسلام به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی به نگارش درآمده که در کشور ایتالیا و توسط ناشر بین المللی در سه فصل به چاپ رسیده است.

رونمایی از کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» به دو زبان خارجی

حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری سفیر ایران در ایتالیا در ادامه این نشست با اشاره به توصیه بزرگان و علما برای ادعیه قرآنی و جمع آوری ربّناهای قرآن کریم و تفسیر آنها اظهار داشت: جرقه نویسندگی کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» از این توصیه علما نشأت گرفت و ما سعی کردیم نیایش ها و ادعیه ها را در این کتاب جمع آوری و به مباحث های نیایشی توجهات ویژه ای داشته باشیم.

وی افزود: این کتاب بهترین هدیه برای مسیحیان است که با ادعیه و مناجات مسلمانان نیز آشنا شوند و چون زبان اصلی مخاطبان ما ایتالیایی است، سعی شد به زبان ایتالیایی نوشته و چاپ شود.

سفیر ایران در ایتالیا با بیان این که پیام این کتاب، پیام معنوی و عرفانی است ابراز کرد: هدف از نگارش این کتاب این است که بگوییم، مسلمانان نیز ادعیه و مناجات دارند؛ بلکه بهتر از تمامی ادعیه ها و نیایش های موجود در دنیا و در این کتاب علاوه بر اعتقادات مسیحیان، فرهنگ و تفکر اسلامی را نشان داده و اسلام را ترویج می دهیم تا اهداف متعالی اهل بیت علیهم السلام را به جهانیان نشان دهیم.

حجت‌الاسلام مختاری اظهار داشت: کلام ائمه معصومان علیهم السلام، کلماتی است که جهان خریدار سخنان گهربار آنان است و ما سعی کردیم شمه ای از دریای معارف الهی و سیره معصومان علیهم السلام را در این کتاب به جهانیان نشان دهیم.

رونمایی از کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» به دو زبان خارجی

وی خاطرنشان کرد: سال 2025 به عنوان سال جوبیلیه یا یوبیل در آئین مسیحیت است که معنی آن را به این شرح است که برای اولین بار پاپ کلمنت هشتم (231 مین پاپ کلیسای کاتولیک) در سال 1592 آئین یوبیل یا ژوبیلی و یا به قول ایتالیایی ها جوبیلیه را ابداع و وارد آئین و مناسک کلیسای کاتولیک کرد ولی بطور رسمی از سال 1600 میلادی این آئین جزئی از برنامه های رسمی کلیسای کاتولیک شده و تا امروز هم ادامه دارد.

سفیر ایران در ایتالیا بیان داشت: گرچه در طول این چند قرن تغییر و تحولات زیادی در این آئین مذهبی بوجود آمده؛ اما امروزه از این برنامه که بطور مرتب هر 25 سال انجام می شود، به عنوان سال دعا، رحمت و بخشش یاد می شود، سالی که با دعا و نیایش از گناهان توبه کرده و به درگاه خداوند روی می آورند.

وی افزود: در سال ژوبیل، که نوعا کاتولیک ها به دعا و نیایش روی می آورند، بهترین فرصت است که به مفهوم دعا و نیایش از باب تطبیق بین ادیانی نگاه کنیم و خیل عظیم مومنان کاتولیک را با مفاهیم عالی و عرفانی شیعه و چهارده معصوم آشنا سازیم؛ از این رو این کتاب را ابتدا به زبان انگلیسی برای جهان مسیحیت و سپس ترجمه آن به زبان ایتالیایی را برای ایتالیایی ها، کلیساها و دانشگاه های پاپی در این کشور ترجمه و چاپ کردیم.

رونمایی از کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» به دو زبان خارجی

نویسند کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» اظهار داشت: برای استفاده دقیق و علمی این کتاب برای اساتید و پژوهشگران غیر مسلمان، از ده نسخه متفاوت و مهم کتاب مقدس استفاده کردیم تا مطلب به صورت فنی و دقیق با متون اسلامی قابل تطبیق باشد و علاوه بر یادداشت های خودم در تفسیر آیات مقدس، از نظر دو مفسر بزرگ کتاب مقدس یعنی پروفسور ویلیام مک دونالد آمریکایی و دکتر آرمان رشدی ایرانی استفاده کرده ایم.

وی بیان داشت: از هفته آینده این کتاب در سایت آمازون و کتابفروشی های معتبر ایتالیا و رم قابل تهیه و خرید است و از ماه آینده و همزمان با شروع سال تحصیلی جدید، چند برنامه رونمایی از کتاب در برخی از دانشگاه ها و مراکز آکادمی پاپی در نظر گرفته شده است.

سفیر ایران در ایتالیا بیان داشت: در واقع این کتاب، تطبیق یک متن اسلامی با استفاده از متون مقدس مسحیت و موضوع آن دعا و نیایش است که از عنوان کتاب هم مشخص است و ان شاءالله به زودی این کتاب به فارسی هم ترجمه خواهد شد.

حجت الاسلام مختاری افزود: ما به دو دلیل، مصمم بر کار تطبیقی بر روی این کتاب شدیم؛ اولا این یک فرصت مغتنمی است که ما به عنوان یک طلبه می توانیم به وظیفه ذاتی خود در تبلیغ دین مبین اسلام و البته مکتب حقه شیعه با ذکر احادیث ناب اهلبیت بپردازیم و پژوهشگران کاتولیک را با اقیانوسی از معارف ناب شیعی آشنا کنیم و  ثانیا جهان مدرن امروز تشنه معارفی است که به قول امام رضا(ع) که فرمود: إِنَّ النّاسَ لَو عَلِموا مَحاسِنَ کلامِنا لاَتَّبَعونا؛ یعنی گر مردم زیبایى هاى سخنان ما را مى دانستند، از ما پیروى مى کردند

رونمایی از کتاب «فلسفه نیایش در ادیان» به دو زبان خارجی

سفیر ایران در ایتالیا در پایان از همه اساتید برای ارسال یادداشت برای چاپ در هفته نامه دعوت کردو ابراز کرد: قطعا آثار برگزیده را به ایتالیایی ترجمه کرده و در دو هفته نامه ایتالیایی هم منتشر خواهیم کرد.

حجت الاسلام مختاری همچنین از همه اساتید برای معرفی طرح های بین ادیانی برای اجرایی شدن آنها در برنامه های سفارت ایران در واتیکان، دعوت کرده و بر این نکته تاکید کرد که، سفارت فعلی خواستار ایجاد ارتباط عمیق با اساتید حوزوی متخصص در مطالعات مسیحیت است.

ارسال نظرات