۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۷۶۵۲۰۱
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب خبر داد؛

رئیس جمهور، سخنران افتتاحیه کنفرانس وحدت اسلامی

رئیس جمهور، سخنران افتتاحیه کنفرانس وحدت اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری ضمن بیان اینکه همه ساله اصرار داریم عنوان همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک شعار کنفرانس باشد، گفت: چرا که می‌خواهیم در صحنه عمل هم شاهد اتفاقات مثمرثمر باشیم.
 

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نشست خبری سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی صبح امروز شنبه ۲۴ شهریور ماه در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک ایام هفته وحدت با بیان اینکه احترام به اختلاف اجتهاد و قبله مشترک از ارزش‌هایی است که مسلمان دارند، گفت: پرهیز از تعصبات قومی و قبیله‌ای و پرهیز از ترور و توهین به مقدسات و تحقیر دیگران از جمله ارزش‌های مشترکی است که در کنفرانس وحدت اسلامی بر آن تاکید داریم.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری افزود: موضوع سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تاکید بر مسأله فلسطین» است. با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام و اهمیت دفاع از قدس شریف، علمای کشورهای مختلف اسلامی برای تبیین و روشنگری ارزش‌های مشترک و طبیعتاً بررسی تهدیدهای مشترکی که جهان اسلام را تهدید می‌کند وظیفه سنگینی دارند؛ لذا ما باید گام‌هایی برای پیشبرد این همکاری‌ها در جهان اسلام داشته باشیم تا به این ارزش‌های مشترک دست یابیم و از تهدیدهای مشترک پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: اخوت اسلامی یکی از ارزش‌هایی است که قرآن بر آن تاکید کرده است و مجمع تقریب مذاهب تاکید دارد با تأسیس امت واحده زمینه‌ای برای آن ایجاد کند. دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: یکی از اماکنی که برای ادیان و مذاهب مقدس است قدس شریف است. قدس قلب مشترک جهان اسلام و این قلب مشترک از حساسیت ویژه ای برای جهان اسلام برخوردار است و امیدواریم شاهد آزادی قدس شریف از دست غاصبان باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با اشاره به عنوان این نشست گفت: همه ساله اصرار داریم عنوان همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزشهای مشترک شعار کنفرانس باشد چرا که می‌خواهیم کنفرانس وحدت در صحنه نظر نماند و در صحنه عمل هم شاهد اتفاقات مثمر ثمر باشیم.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: امروز مهمترین پیوند عملی که در صحنه سیاست جهانی اقوام و ملل را پیوند می‌دهد، مسأله فلسطین است و تاکید بر مسأله فلسطین را به دلیل اهمیت آن در عنوان کنفرانس سی و هشتم اضافه کردیم. آن هم به این دلیل که رژیم صهیونیستی چهل هزار زن، کودک و بی گناه را قتل عام کرده است و این مقدار از کشتار بعد از جنگ جهانی دوم بی سابقه بوده است. همچنین دو میلیون آواره و بی خانمان که از حق سکونت خود به ظلم و زور محروم شده اند. ما معتقدیم عدالت بزرگترین ارزش در بین ارزش‌های اسلامی است و امیدواریم کشورهای همسایه به این امور واقف شوند و سازمان‌های بین‌المللی بتوانند سردمداران این جنایت جنگی را محکوم کنند.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم کنفرانس سی و هشتم همکاری‌های خوبی را در زمینه مسأله فلسطین رقم بزند، گفت: خوشحالیم که رئیس جمهور مفهوم اتحادیه اسلامی را بیان کردند. ما خوشحالیم سردمدار وحدت تقریب بین مذاهب و دیگر افراد هستیم. در واقع پیشتاز و پیشگام این مسئله هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با اشاره به برنامه‌های این کنفرانس گفت: کنفرانس سی و هشتم از امروز با پخش وبینارهای غیر حضوری کار خود را آغاز می‌کند .۲۳۴ عالم دینی و شخصیت برجسته در قالب ۱۶و بینار حضور پیدا خواهند کرد که سخنرانی خود را خواهند داشت.

وی با اشاره به حضور شخصیت‌ها و علمای برجسته گفت: ۱۴۴ عالم از ۳۶ کشور در این وبینارها حاضر می‌باشند در این بین ۹۰ نفر از علمای ایرانی نیز سخنران وبینارها خواهند بود و بقیه نیز از شخصیت‌های خارجی هستند.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان برنامه‌های افتتاحیه گفت: مراسم افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی پنجشنبه ۲۹ شهریور ماه با حضور دکتر مسعود پزشکیان رئیس محترم جمهوری از ساعت ۸:۳۰ به صورت حضوری در سالن اجلاس سران تهران برگزار می‌شود و در همان روز نیز سه نشست برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: از بین مدعوین کنفرانس سی و هشتم ۷۸ نفر از شخصیت‌های دینی و رسمی از سی کشور که وزرا، مفتی‌ها و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی هستند در این کنفرانس حضور پیدا خواهند کرد. همچنین برای نخستین بار مهمانانی از قاره‌های آمریکا، اروپا و شرق تا غرب آسیا حضور پیدا خواهند کرد و ۳۲ نفر از آنها برای نخستین بار در ایران حاضر خواهند شد. عربستان، اردن، امارات متحده عربی و کشورهایی که در این مناسبت کمتر در ایران تا کنون حضور داشتند در این کنفرانس حاضر خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در خصوص مقاله‌های رسیده به این کنفرانس گفت : ما امسال با همت بیشتری بخش علمی را دنبال کردیم. با گرفتن مدرک ise سعی کردیم که به مقاله‌های این کنفرانس هویت علمی ببخشیم. بالغ بر ۳۱۳ مقاله دریافت شده که ۴۴ مقاله از آن از کشورهای دیگر است.

وی ادامه داد: در حاشیه این کنفرانس از ۱۲ عنوان جدید رونمایی خواهد شد و ملاقات با رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز میلاد پیامبر اعظم (ص) از دیگر برنامه‌های این کنفرانس خواهد بود و مهمانان خارجی و داخلی به محضر رهبر انقلاب خواهند رسید و از بیانات رهبر معظم انقلاب بهره مند خواهد شد.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: بازدید از مراکز فرهنگی و ملاقات برخی مهمانان با وزرای جدید، حضور در مرقد حضرت امام خمینی (ره) با ضیافت و پذیرایی، بازدید از برج میلاد و … از دیگر برنامه‌های جانبی است.

وی با بیان اینکه افراد زیادی که امکان حضور نداشتند درخواست حضور وبیناری داشتند گفت: جنگ میدان تأثیر گذاری است ما از میدان حکایت می‌کنیم. به میدان آمدن حق طبیعی مقاومت فلسطین بوده است. ما این دفاع و حمایت را برای مردم مظلوم مطالبه می‌کنیم.امروز رژیم صهیونیستی صحنه میدان و عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگ را باخته است و همچنین عرصه اقتصادی را هم باخته است و ما فکر می‌کنیم ادامه آن به سرنگونی رژیم غاصب صهیونیستی خواهد انجامید.

ارسال نظرات