۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۷۶۵۲۵۳
توصیه‌های مدیر جامعةالزهرا به بانوان طلبه؛

از بیان اهمیت زیست و سلوک عملی طلاب تا اعلام شعار سال تحصیلی جدید جامعه الزهرا

از بیان اهمیت زیست و سلوک عملی طلاب تا اعلام شعار سال تحصیلی جدید جامعه الزهرا
مدیر جامعةالزهرا(س) از طلاب خواست در زمینه تعمق در درس و الگوگیری از علمای سلف اهتمام ویژه ای داشته باشند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سیده زهره برقعی مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در نشست با طلاب و اساتید این مؤسسه علمی حوزوی که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تبریک ایام خجسته ولادت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله، عنوان کرد: خداوند متعال بر ما منت نهاد تا بتوانیم آغاز سال تحصیلی را در ماه ربیع الاول درک کنیم.

لزوم تلاش برای مهارت بیان و نوشتن / تفکر دین اسلام بر تبیین نهاده شده است

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در سخنان خود به چند محور اشاره کرد و با اشاره به لزوم تلاش برای مهارت بیان و نوشتن، اظهار داشت: تبیین دین مبین اسلام بر اساس آموزه‌های اهل بیت علیهم‌السلام مهم‌ترین هدف جهاد تبیین است.

برقعی با بیان اینکه تفکر دین مبین اسلام بر اساس آیات قرآن کریم، تبلیغ و ابلاغ است، گفت: تفکر دین اسلام بر تبیین نهاده شده است و همه ما نیاز داریم به دو ابزار قلم و بیان مسلط و مجهز شویم.

وی افزود: همه شما شاید در یکی از این دو ابزار و یا هر دو مهارت داشته باشید، اما برای تبیین دین اسلام به این دو ابزار نیاز داریم و اگر رسالت و مأموریت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله ابلاغ دین و بلاغ است، حوزه‌های علمیه که خود را وارثان پیامبر می‌دانند، باید ابلاغ و تبلیغ را جدی بگیرند و در برنامه‌های خود به این دو ابزار هر چه بیشتر مجهز شوند و لازمه این کار، تمرین و یادگیری مهارت‌ها و تکنیک‌های لازم است.

اهمیت زیست و سلوک عملی طلاب

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، محور دوم سخنان خود را به اهمیت زیست و سلوک عملی طلاب اختصاص داد و یادآور شد: همه ما آگاهیم که زیست و سلوک علمی و رفتار ما بسیار مهم و قابل توجه است، باید محور همه فعالیت‌های ما کسب رضایت خداوند متعال و حفظ حلال و حرام الهی باشد پس باید عالمانه به علم خود و حلال و حرام الهی عمل کنیم و زیست عملی ما مقدم بر کلام و بیان ما باشد.

برقعی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله درباره اهمیت علم آموزی، تصریح کرد: ما باید علم خود را با راهکار تقوا و جاری ساختن علم در عمل و مسیر زندگی به نور تبدیل کنیم.

اهمیت برنامه ریزی و مدیریت زمان در زندگی

وی به اهمیت برنامه ریزی و مدیریت زمان در زندگی اشاره کرد و بیان داشت: شما که برای سربازی امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف انتخاب شدید، مهم ترین سرمایه زندگی، عمر و فرصتی است که در اختیار شما قرار گرفته و این فرصت‌ها خیلی زود می‌گذرد؛ بنابراین فرصت فراگیری علم را غنیمت بشمارید و در جهت رضای خداوند متعال و خدمت به قرآن و اهل بیت و عامل شدن به علم استفاده کنید.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: از همین لحظه برای طهارت و عافیت فکر، ذهن، گفتار، رفتار و روح خود هدفمند برنامه ریزی کنید.

الگوگیری از سلف حوزه و تلاش برای عبادت و راز و نیاز سحرگاهی

برقعی با اشاره به چهارمین محور بحث خود درباره الگوگیری از سلف حوزه و تلاش برای عبادت و راز و نیاز سحرگاهی، توصیه کرد: از شرح حال زندگی بزرگان حوزه درس بگیرید و زندگی بزرگان حوزه را مطالعه کنید که می‌آموزد چگونه هویت طلبگی خود را حفظ کنیم؛ در مطالعه زندگی بزرگان، هر هفته یا هر ماه یک فضیلت را به زندگی عملی خود اضافه کنید.

وی افزود: علما و دانشمندان به گونه ای زندگی کردند که هیچ وابستگی به دنیا نداشتند. سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی درباره امام امت را شنیدید؛ آنها در این دنیا بودند و از نعمت‌های دنیا بهره می‌بردند و به خلق دنیا بهره می‌رساندند اما به این دنیا تعلقی نداشتند.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: عمیق و دقیق درس بخوانید و درس‌های خود را کاربردی یاد بگیرید، درس‌های حوزه را جدی و با قوت مطالعه کنید. یکی از مهم ترین ویژگی‌های حوزه‌های علمیه، عمق و غور است، مسائل علمی را به صورت عمیق بررسی کنید و تفکر و تأمل و تعمق در زندگی داشته باشید.

برقعی اضافه کرد: در مباحثات علمی، بحث و گفتگوهای مسئله محور داشته باشید و گذشته و سیره حوزه را مورد مطالعه قرار دهید. مسائل را عمیق مطالعه کنید و برای حل مسائل، ایده و دیدگاه‌های جدید بیان کنید، مباحث را تعمیق و گسترش دهید و مسائل را به صورت مسئله محور گفتگو و مباحثه کنید.

وی تصریح کرد: اگر بزرگان ما اگر بزرگان ما کار خود را به درستی انجام دادند، ما هم وظیفه داریم علوم را پربارتر و عمیق تر به دست آیندگان برسانیم، به گونه ای که علوم دینی، پویایی تکامل و بالندگی خود را در حفظ کنند.

مسئولان پسارویدادها را جدی بگیرند

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه یادآور شد: رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در آذر ۱۳۸۶ خطاب به مدیران، فضلا و صاحبنظران حوزه‌های علمیه توصیه کردند در مسیر تحول آموزش، تحول در پژوهش، شیوه پذیرش و متن کتب درسی تلاش کنند. از آن زمان تا کنون، کارهای خوبی انجام شده اما کار نشده هم داریم.

برقعی ادامه داد: مجموعه سلسله رویدادهای فصلی که در سال ۱۴۰۰ با راهبرد حل مسئله مبتنی بر متون درسی و آسیب شناسی متون درسی و غیره برگزار شد، خیلی خوب بود، اما آنچه که تأکید داریم بحث پسا رویداد است.

وی افزود: این رویدادها باید دنبال شود و در پسارویداد مسئله ای را حل کند، خاضعانه درخواست می‌کنیم که پسارویدادها را جدی بگیرید و تا حصول نتیجه پیگیری کنید.

شعار سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با عنوان «جهش علمی با مشارکت طلاب و دانش آموختگان»

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به شعار امسال جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با عنوان «جهش علمی با مشارکت طلاب و دانش آموختگان»، گفت: شعار امسال با مشارکت طلاب و دانش آموختگان و اساتید محقق خواهد شد.

برقعی بیان داشت: به طور جدی از همه مسئولان، برنامه ریزان و اساتید درخواست می‌کنم در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی نسبت به متون درسی و تحول در آموزش و پژوهش، متناسب با نیاز و ضرورت‌های جامعه، تدبیر اساسی بیندیشند و نتایج حاصل از آن را در یک بسته همراه با راهبردها و راهکارها برای تحقق تحول در برنامه ریزی درسی و تحول در متون درسی ارائه دهند.

وی با اشاره به پیشنهاداتی که در راستای تحقق شعار امسال ارائه شده است، گفت: اگر طلاب و اساتید، ایده و یا طرحی برای پیشنهادات خود دارند، می‌توانند ایده و پیشنهادات خود را ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال نظرات