۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۷۶۵۳۴۸

حاشیه نگاری رسا از نخستین نشست خبری پزشکیان

حاشیه نگاری رسا از نخستین نشست خبری پزشکیان
نخستین نشست خبری رییس جمهور بعد از مدت ها چشم انتظاری با حضور خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد و البته برای اکثر رسانه ها با پاسخ ها و اظهارات تکراری دکتر پزشکیان همراه بود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، برای پوشش نشست خبری رییس دولت چهاردهم صبح زود از قم عازم تهران شده و ساعت ۸:۳۰ به سالن اجلاس سران رسیدم. بعد از تحویل وسایل و تجهیزات خبرنگاری تا ساعت ۱۱:۳۰ به انتظار نشسته و وارد سالن محل قرار خبرنگاران شدیم. ظهر شد. اهالی رسانه برای صرف ناهار وارد سالن غذاخوری شدند. نماز خانه سالن بسته بود. برخی از خبرنگاران خود جوش موکتی را در گوشه ای از سالن غذاخوری به زمین انداخته و به نوبت به نماز ایستادند.

ساعت 13 خبرنگاران به سالن انتظار برگشتند. همهمه خاصی بین خبرنگاران رد و بدل می شد، برخی که منتخبان سوال از رئیس جمهور بودند، زیر لب و قدم زنان، سوال خود را تکرار و تمرین می کردند. سلامی خبرنگار صدا و سیما در میان خبرنگاران می چرخد از سوالات آنان می پرسد. برخی سوال خود را لو نمی دهند و برخی نیز با اشتیاق سوال خود از رئیس جمهور را تشریح می کردند.

همه خبرنگاران داخلی و خارجی ایستاده در سالن، منتظر اعلام برنامه بعدی بودند. انتظار کلافه کننده و پروتکل های مربوط به ریاست جمهوری علاوه بر شخص دکتر پزشکیان، برای خبرنگاران هم خسته کننده بود. ساعت 14 خبرنگاران راهی سالن نشست خبری رئیس جمهور شده و تا زمان حضور دکتر پزشکیان مقدمات کار خود را آماده کردند.

مرد عوضی//// عجمی

خبرنگارانی که از انتخاب شدن رسانه خود برای ایراد سوال از رئیس جمهور مطلع بودند، بیش از همه منتظر حضور رئیس جمهور بوده و ردیف های جلوی سالن نشست را پر کردند.

مراسم شروع شد. سید مهدی طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور توضیحاتی از کیفیت و برنامه های نشست خبری ریاست جمهوری ارائه کرد و گفت خبرنگاران منتخب شده برای ایراد سوال در این نشست، با نگاه و لحاظ سیاسی و حزبی نیستند و سعی شده تا از همه طیف ها در این نشست حضور و ایراد سوال کنند.

طباطبایی همچنین با بیان این که تلاش داریم نشست های خبری ریاست جمهوری را افزایش داده و خبرنگاران را به صورت چرخشی و با هدف رعایت عدالت بین اهالی رسانه در نشست های خبری آینده دعوت کنیم، به این نکته هم تاکید کرد که تمام تلاش ما این است که هیچ نماینده ای از رسانه های کشور جانمانده و همه در نشست های خبری ریاست جمهوری حضور داشته و سوالات خود را مطرح کنند.

مرد عوضی//// عجمی

قبل از شروع سخنان رئیس جمهور متن درج شده در بنر نصب شده در پشت تریبون دکتر پزشکیان توجهم را جلب کرد. جمله کوتاهی از کلام امیرالمومنین علیه السلام در نهج‌البلاغه بود. آن حضرت در خطبه ۱۶ می فرمایند «گردنم را در گرو وعده هایم می گذارم». سخنِ بسیار گهربار و پرمحتوایی است. عالَمی از مفهوم ها و اندیشه های ناب اسلامی را در درون خود جای داده است. خدمت به خلق خدا بهترین نوع خدمت است. خدمتگزاران به مردم از بهترین مردمانند و از نظر ارزشى و حُسن فعلى، کمتر عملى به پاى خدمت به مردم مى رسد.

در عین حال که از نوشتن این جمله در بنر اولین نشست خبری رئیس جمهور خرسند و خوشحال بودم؛ ولی ترسی در درونم احساس می شد که نکند این وعده ها محقق نشود، نکند آقای پزشکیان امید مردم را ناامید کرده و نتواند به وعده های داده شده خود جامه عمل بپوشاند. خدا کند که ترسم واقعی نباشد.

مرد عوضی//// عجمی

راس ساعت 15 رئیس جمهور وارد نشست شد و به قید قرعه خبرنگاران منتخب برای ایراد سوال به جایگاه حاضر شده و سوالات خود را پرسیدند. خبرنگاران بسیاری از کشورهای مختلف در این نشست حضور داشتند و هر کدام اهداف و برنامه های خاص خبری خود را دنبال و در آن راستا تولید خبر می‌کردند.

تقریبا بسیاری از حرف های رئیس جمهور حرف های تکراری و یکنواخت بود که خستگی زودهنگام خبرنگاران را به دنبال داشت. برخی به خواب رفته و چُرت می زدند و برخی هم به حاشیه های رئیس جمهور پرداخته و باهمدیگر صحبت می کردند.

از ابتدای شروع نشست رئیس جمهور با حاشیه های فراوانی مواجه شد که ذکر همه حاشیه ها در این اختصار نمی گنجد. بارزترین آن ها، سوال خبرنگار الجزیره بود که پرسید آیا موشک هایپرسونیک یمن شلیک شده به سرزمین های اشغالی، ارسالی ایران بوده یا خیر؟ که رئیس جمهور در جواب گفت: اصلا ما از اینها تولید نمی کنیم و یمنی ها خود به تکنولوژی آن دست پیدا کرده و از قبل نیز داشته اند.

یکی از خبرنگاران درباره حقوق و میزان مخارج انتخاباتی رییس جمهور پرسید و این که خودشان باورشان می شود که رییس جمهور شده است که دکتر پزشکیان در پاسخ گفت « من اصلا پول نداشتم که خرج کنم؛ خودم هم نمی دانم چطوری شد اینجوری شد.»

مرد عوضی//// عجمی

معیشت مردم چیزی است که مرتبط با عموم مردم بوده و همه دنبال حل آن هستند. یکی از خبرنگاران در این باره از رئیس جمهور سوال پرسید که خلاصه جواب آقای پزشکیان این بود که ناچار از انجام برخی از جراحی ها در کشوریم و امیدواریم همه این را درک کرده و کمی تحمل داشته باشیم.

به هرحال نشست رئیس جمهور با همه حاشیه های آن به پایان رسید. امیدوارم نشست بعدی رئیس جمهور بدور از تکرار مکررات باشد.

سعید چراغی

ارسال نظرات