۰۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۷۶۶۱۱
به انگیزه فرارسیدن هفته وحدت

ریگی و وحدت اسلامی

جواد محمد زمانی
دستگيري ريگي

خبر دستگیری عبدالمالک ریگی، موجی از شادی را در سراسر ایران اسلامی و کشورهای همجوار پدید آورد.
ریگی دست به خون جوانان بی گناه بسیاری آلوده کرده بود و خانواده های بسیاری را داغدار کرده بود. ریگی با کمک دستگاه های امنیتی آمریکا و اسرائیل کوشید تا امنیت مردم را به خطر اندازد و نظام اسلامی را در تامین امنیت ناکارآمد نشان دهد. از اهداف دیگر ایجاد اختلاف در میان فرقه ها و مذاهب اسلامی و برادر کشی بود.

خبر دستگیری عبدالمالک ریگی صرفا شیعیان را خشنود نکرد؛ بلکه بسیاری از برادران اهل سنت و حتی علمای مذاهب مختلف اهل سنت از این مساله ابراز شادمانی کردند؛ چه اینکه آنان نیز به درستی می دانند عوامل ایجاد تفرقه و برانگیزاننده تعصبات قبیله ای و فرقه ای بی تردید به دستگاه های دروغ پراکنی و تفرقه افکنی استعماری – بویژه امریکا، اسرائیل و انگلیس- وابسته اند.

وحدت اسلامی اندیشه سترگ و بایسته ای است که قرآن کریم و روایات معصومان (ع) همه مسلمانان را به آن سفارش می کنند و آن را لازم می دانند. نیز در طول تاریخ اسلام ، اندیشمندان، مصلحان و عالمان فرزانه فراوانی مسلمانان جهان را به آن فرا خوانده اند و در این طریق، زحمات فراوان کشیده اند.
از جمله آنها مرحوم آیت الله سید محمد حسین بروجردی، آیت الله کاشف الغطاء، سید جمال الدین اسد آبادی ، اقبال لاهوری، شهید محمد باقر صدر، امام خمینی و مرحوم شهید مرتضی مطهری را می توان نام برد.

در روزگار ما امام خمینی (ره) کوشید تا زمینه های وحدت جهان اسلام را هموار سازد."وحدت اسلامی" یکی از عباراتی است که در سخنان، بیانیه ها، نامه ها و توصیه های امام عزیز بارها و بارها تکرار شده است. نیز از توصیه های اکید حضرت آیت الله خامنه ای، در دیدار با اصناف و گروه های مختلف مردم و مسئولان ، وحدت اسلامی است. ایشان بر این باورند که انقلاب اسلامی از دل یک تفکر ناب شیعی برخاست اما همه مسلمانان جهان را با هم برادر می داند و بر لزوم اتحاد آنان در برابر دشمنان تاکید دارد. پیام های مختلف ایشان به همایش هایی با موضوع وحدت، پیام های ایشان در موسم حج، نام گذاری سال 1387 به سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی و ... همه و همه حکایت از باور عمیق ایشان به مقوله وحدت اسلامی دارد.

پرسش مهم این است که این وحدت چگونه تحقق می یابد. تردیدی نداریم که در تحقق وحدت اسلامی دو چیز بسیار مهم است: نخست تلاش همه مسلمانان بر این مقوله و مجاهدت فراوان در مسیر ایصال بر آن. دوم قطع کردن دست فتنه و تفرقه افکنان از بلاد اسلامی. آری، این دو، دو بال پرواز در آسمان اتحادند. اتحاد اسلامی ایجاد نمی شود مگر آنکه مسلمانان- در هر فرقه و گروه و مذهب – نخست با عناصر افراطی و تفرقه افکن مبارزه کنند و اجازه حضور آنان را در تصمیم گیری ها ندهند؛ چه اینکه عناصر افراطی و تفرقه افکن نخست دیگر مسلمانان را به کفر و شرک متهم می کنند و سپس آنان را جایز القتل یا واجب القتل می دانند و حتی در این راه حاضرند از غیر مسلمانان بویژه از سرویس های جاسوسی آمریکا و انگلیس و اسرائیل کمک بگیرند. آنگاه برادر کشی را در جوامع اسلامی باب می کنند و گسترش می دهند. بنابراین بدون مبارزه با عناصر افراطی و دشمنان وحدت اسلامی ،نمی توان وحدت برقرار کرد.

گروهک ریگی از جمله گروهک هایی بود که در طی سال ها می کوشید تا بذر تفرقه را در سرزمین دل مسلمانان بپاشد. این گروهک تروریستی تاکنون بسیاری از مسلمانان بی گناه- اعم از شیعه و سنی – را به قتل رسانده و در نخستین اعترافات اعضای آن به تلاش برای از بین بردن وحدت اسلامی اعتراف کرده است.
از این رو دستگیری ریگی، تلاش برای ایجاد وحدت اسلامی و مبارزه با معاندان وحدت و تفرقه افکنان جامعه اسلامی است. اطلاعیه ها و سخنان ریگی در جمع هوادارانش گواه صادقی بر این مطلب است که ریگی به خوبی می توانست خواب دشمنان اسلام را در ایجاد تفرقه را برآورد سازد و این کار را سامان دهد که به لطف خدا و همت سربازان گمنام امام زمان (عج) چنین نشد.

از این رو دستگیری ریگی در آستانه هفته وحدت اسلامی، می تواند بشارت خوبی به همه مسلمانان جهان که اغلب آنان دوستدار اتحاد اسلامی باشد، و بی تردید دل مظهر وحدت امت اسلام، پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) را شادمان سازد.

ی/ 703
ارسال نظرات