۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۶۶۴۲۸

پنجمین پیش نشست همایش ملی "انقلاب اسلامی و الهیات کاربردی" برگزار شد

پنجمین پیش نشست همایش ملی
پنجمین پیش نشست همایش ملی "انقلاب اسلامی و الهیات کاربردی" با همکاری دانشکده الهیات دانشگاه تهران در محل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله‌العالی) و به همت این موسسه برگزار شد.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، پنجمین پیش نشست همایش ملی "انقلاب اسلامی و الهیات کاربردی" با همکاری دانشکده الهیات دانشگاه تهران در محل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله‌العالی) و به همت این موسسه برگزار شد.

در این نشست تخصصی حجج الاسلام علی ذوعلم، علیرضا پیروزمند و حسینعلی سعدی از اساتید برجسته حوزه الهیات، ضمن تجلیل از مقام سید مقاومت، شهید سید حسن نصرالله به بیان دیدگاه خود پیرامون "انقلاب اسلامی و کاربردی سازی الهیات" پرداختند.

در ابتدای نشست ذوعلم با اشاره به رویکردهای بدیع علمای اسلام در الهیات تصریح کرد: الهیات کاربردی دارای زمینه های فکری قابل تاملی است. اسلام ناب محمدی(ص) که اولین بار در بیانات امام(ره) شنیده شد، نشانگر تفاوت جدی دیدگاه ایشان با متقدمین در تبیین حکیمانه الهیات اسلامی است. همان طور‌ که رهبر معظم انقلاب فرمودند که نگاه امام(ره) در راستای تحول در دین شناسی بود و اگر این تحول در جامعه ایجاد نمی‌شد اساسا تحولات سیاسی رخ نمی‌دادند.

پیروزمند دیگر سخنران نشست، اهمیت شناخت جنبه الهیاتی انقلاب اسلامی را خاطر نشان کرد و افزود: هدف انقلاب اسلامی پیگیری تمدن اسلامی بوده است؛ این انقلاب بزرگ به وجود آمد تا حیات جدیدی را در سطوح فردی و اجتماعی، بر محور تعالیم اهل بیت شکل دهد. انقلاب اسلامی موضوعی دفعی و اتفاقی نیست بلکه ریشه در تاریخ دارد و همچنین در طول زمان نقش پررنگی ایفا خواهد نمود چراکه تکامل آفرینی از ویژگی های بارز آن است.

در ادامه سعدی با تاکید بر اهمیت ایجاد تکامل در روش های کاربردی سازی مبانی الهیاتی اظهار کرد: در بیانات رهبر معظم انقلاب شاهد بوده ایم که فلسفه را در جهان اسلام دچار فقدان امتداد اجتماعی معرفی کرده اند؛ بر خلاف کاری که فیلسوفان غربی انجام دادند و به نظریات خود امتداد اجتماعی دادند‌. لازم است در موضوعات الهیاتی نظام سازی صورت بگیرد و به ساحت های اجتماعی فقه و فلسفه بیشتر پرداخته شود‌.

در دقایق پایانی این نشست اساتید و پژوهشگران حاضر، به بحث و تبادل نظر درباره الهیات کاربردی و الهیات حکمرانی پرداختند.

ارسال نظرات