۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۷۶۶۹۱۸
حجت الاسلام رجبی:

سید حسن نصرالله در تبعیت از ولایت فقیه ممتاز بود

سید حسن نصرالله در تبعیت از ولایت فقیه ممتاز بود
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌ علمیه خواهران با اشاره به اینکه شهید علامه سید حسن نصرالله در تبعیت و ولایت‌پذیری ممتازترین افراد جامعه اسلامی بود، اظهار داشت: سید حسن نصرالله تابع، مطیع و شاگرد مکتب رهبر معظم انقلاب بود.

اشاره: عملیات وعده صادق ۲ یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین عملیات‌های نظامی در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود که توسط نیروهای سپاه انقلاب اسلامی و با همکاری متحدان منطقه‌ای جمهوری اسلامی انجام شد و اهداف استراتژیک و تاکتیکی متعددی مورد تهاجم قرار گرفت؛ تضعیف نیروهای دشمن و کاهش توانایی‌های نظامی آن‌ها از طریق حملات دقیق و هدفمند به مواضع کلیدی دشمن و افزایش روحیه و انگیزه نیروهای مقاومت از جمله اهداف این عملیات بود.

عملیات وعده صادق ۲ پیامدهای گسترده‌ای در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی داشت و نشان‌دهنده قدرت و توانایی نیروهای مقاومت اسلامی در مقابله با دشمنان بود و از سوی دیگر پیام روشنی به تمامی طرف‌های حامی رژیم صهیونیستی در منطقه ارسال کرد که نیروهای مقاومت از توانایی و اراده لازم برای دفاع از حقوق و منافع جمهوری اسلامی و جریان مقاومت در منطقه برخوردارند.

باید تأکید کرد که عملیات وعده صادق ۲ یکی از موفق‌ترین و مهم‌ترین عملیات‌های نظام جمهوری اسلامی بر علیه رژیم غاصب صهیونیسیتی است و تأثیرات آن در آینده نیز مشهود خواهد بود، از این‌رو باتوجه به اهمیت مدیریت رهبر معظم انقلاب در بحران های انقلاب اسلامی خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، درباره شهادت سید حسن نصر الله و پاسخ ایران به شرارت های رژیم غاصب صهیونیستی با حجت‌الاسلام رجبی معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌ علمیه خواهران گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه خواهد آمد:

سید حسن نصرالله در تبعیت از ولایت فقیه ممتاز بود

رسا ـ ولایت پذیری شهید سیدحسن نصرالله از ولی فقیه چگونه بود؟

ولایت یکی از شئون فقیه در عصر غیبت کبری برای تحقق اهداف والای اسلام و سعادت فردی و اجتماعی انسان ها است که به تبعیت از امام معصوم علیه السلام و ذیل ولایت کلی امام معصوم وجود دارد و تبعیت از ولی فقیه در حقیقت تبعیت از امامت، رسالت، نبوت و خدای متعال است.

آنچنان‌که ائمه معصومین نسبت به جامعه و مردم انیس، شفیق، رفیق همراه و حبیب مشفق هستند و نسبت به جامعه دلسوزی دارند ولی فقیه نیز چنین جایگاهی را دارا است و پدر و طبیب جامعه به حساب می آید و ناگزیر باید همه مردم برای رسیدن به سعادت فردی و جمعی به اوامر و نواهی ولی فقیه توجه ویژه ای داشته باشند.

شهید علامه سید حسن نصرالله  - که لقب علامه در پیام آیت‌الله سیستانی موجود است در تبعیت و ولایت‌پذیری ممتازترین افراد جامعه اسلامی بود، مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی فرمودند من کسی را ولایت‌پذیرتر از سید حسن نصرالله ندیدم، سید حسن نصرالله فرمودند منتظر نیستیم که اوامر و نواهی ولی‌فقیه بر زبان جاری شود؛ بلکه اگر احتمال دهیم به‌صورت غیرمستقیم کاری موردنظر و رضایت ایشان است سریع آن کار را انجام خواهیم داد و منتظر امر مستقیم ایشان نمی‌مانیم.

سید حسن نصرالله در زمانی که به‌عنوان موفق‌ترین مرد عرب شناخته شدند و در جهان عرب جایگاهی را به دست آوردند در کنفرانسی که رهبر معظم انقلاب سخنران بودند در صحن علنی مراسم و در حضور همه سران عرب و در برنامه‌ای که به‌صورت زنده پخش شد دست رهبر معظم انقلاب را بوسیدند و این نکته را القا کرد که تابع، مطیع و شاگرد مکتب رهبر معظم انقلاب است.

رسا ـ آرامش و اطمینان قلبی رهبر معظم انقلاب و امام راحل در مواجهه با مصائب و بحران‌های جامعه اسلامی از چه نشات گرفته است؟

همچنان که همه اولیاء الهی چنین هستند و حضرت امام خمینی (ره) نیز چنین بودند این آرامش، استواری، قدرت و اقتدار به دلیل اتکاء به خدای متعال است که منبع بی‌پایان قدرت، حیات، علم و رحمت واسعه است که همیشه عنایت دارد و از چیزی غافل نیست و از سنت‌های اوست که حق همیشه پیروز است و تلاش در راه حق به نتیجه می‌رسد و تغییر قوم به دست خود مردم است.

سید حسن نصرالله در تبعیت از ولایت فقیه ممتاز بود

آرامش متکی به نگاه و باور بلند توحیدی است و اتکاء به خداوندی که جزء او نباید از کسی خوف داشت، ازاین‌جهت رهبر معظم انقلاب در بحران‌های سنگین اجتماعی و سیاسی داخلی و بین‌المللی بالاترین تکیه‌گاه داشتند همچنان انبیای عظام و اولیاء کرام چنین بودند، توجه به خدای متعال و استقرار حقیقت توحید در نفس انسان باعث آرامش می‌شود و بالاترین منبع بی‌پایان برای مقابله با بحران‌ها است.

رسول اکرم صل الله و علیه و آله و تمامی معصومین علیهم‌السلام این‌گونه بودند، حضرت اباعبدالله الحسین در معرکه جنگ هر چقدر شدت جنگ بیشتر شد به‌خاطر تکیه به خداوند برافروخته‌تر، شادمان‌تر و آرام‌تر شدند و در مشیت الهی راضی بودند؛ این عبارت‌ها و تسلیم بودن در برابر قدرت الهی بالاترین منبع آرامش و مایه نصرت نهایی جبهه حق علیه باطل است.

رسا ـ اقدامات و سیره حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مواجهه با بحران‌های گوناگون داخلی و خارجی در طول سال‌های زعامت و رهبری ایشان چگونه بوده است؟

شخصیت رهبر معظم انقلاب و ولی‌فقیه جامعه شخصیتی حکیم است و این لقب صرف بیان تعریف و تمجید نیست، انسان حکیم سعی می‌کند دنیا را همان‌گونه که هست ببیند و هیجان زده نشود و دچار انفعال، سستی، ضعف و تاخیر در انجام رسالت نشود.

رهبر معظم انقلاب در بیانات جمعه نصر فرمودند که ما نه تعلل داریم و نه شتاب زده عمل می کنیم، این کار دقیقا موضع انسان حکیم است که مسئله را به درستی تحلیل و بررسی می کند تا دچار تهور و اقدام بی باکانه نشود و نیز دچار ترس و عقب نشینی نشود حتی اگر دیگران نیز او را تحت فشار قرار دهند.

انسان حکیم صحنه را می بیند و به درستی و به هنگام دستور می دهد و راهبری می کند تا به اهداف درست دست پیدا کند، علت این پیروزی ها درک های درست و به هنگام و دید حکیمانه ای است که در رهبر معظم انقلاب در مقابله با بحران های داخلی و خارجی وجود دارد.

رسا ـ  الگوی مواجهه امامین انقلاب با شهادت فرماندهان و مسئولین جامعه اسلامی مانند شهید نصرالله چگونه بوده است؟

مکتب اسلام، مکتب انسان ساز است و در مکتب توحیدی اسلام انسان ها ساخته و پروده می شوند و به کمال مطلوب خود در مواجهات فردی و اجتماعی دست پیدا می کنند و حقیقت و باطن را که از توحید تشکیل شده به ظهور می رسانند، امامین انقلاب در مواجه با رئوس، فرماندهان، راهبران و موثران که نقش کلیدی داشتند هرگز عقب نشینی و احساس وجود خلاء نکردند؛ زیرا می دانستند که مکتب اسلام سازنده و زاینده است و انسان های بزرگی از دل این مکتب نورانی پروده و به جامعه معرفی می شوند ولو اینکه در مقاطعی شناخته شده نباشند.

سید حسن نصرالله در تبعیت از ولایت فقیه ممتاز بود

هرچند به لحاظ شخصی و شخصیتی رهبران انسان‌های بسیار عطوف و مهربان هستند و از دست دادن فرماندهان و مسئولین باعث ناراحتی آنها می شوند و رهبر معظم انقلاب در دیداری که با نخبگان نسبت به شهادت سید حسن نصرالله فرمودند من به جد عزادار هستم؛ ولی جنس این عزاداری از جنس عزاداری برای سید الشهداء علیه السلام است که حیات بخش است و ماتم نیست و ایستادگی و توقف ایجاد نمی کند و حرکت کشور را بیشتر و مستحکم تر می کند.

سنت الهی بر این است که اگر آیه ای نسخ شود آیه ای مثل و بهتر از او بیاید، اگر شهید بهشتی، باهنر، مطهری و سایر شهداء بزرگ به شهادت رسیدند و یا شخصیت های بزرگی مانند امام موسی صدر، سید محمد باقر صدر و سید حسن نصرالله را از دست دادیم و به واسطه خلاء وجود آنها رهبر جامعه عزادار شدند این اعتقاد و باور آرام بخش وجود داشت که خداوند متعال خلف و جانشین آن فرد را به جامعه معرفی خواهد کرد.

رسا ـ وظایف امت اسلامی در مقابله با رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی در بحران ها چیست؟

رهبر معظم انقلاب فرمودند بر همه مسلمین فرض است همه امکانات خود را در حد وسع و در جهت تقویت جبهه مقاومت به کار گیرند، توده های مردم، افراد مومن، دانشگاهیان و حوزویان نسبت به قضیه نظامی تکلیف ندارند، زیرا نیروهای نظامی حزب الله آموزش دیده و به حد کفایت هستند و پشتیبانی جمهوری اسلامی نسبت به حزب الله و جبهه مقاومت فلسطین وجود دارد.

آن چیزی که بیش از هرچیزی برای فرهیختگان فرض است و واجب فوری است جهاد تبیین است که به طور خاص در فضای مجازی به صورت سازمان دهی روایت های مخدوش در مورد جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی توزیع می شود لازم است.

باید در این عرصه دقیق و هدفمند وارد شد و به تبیین روایت صحیح در این زمینه پرداخته شود و در این زمینه متمرکز شویم که مهمترین و سنگین ترین جهاد برای همه افراد این عصر مقابله با رژیم صهیونیستی است، باید به جهاد تبیین بیشتر اهتمام ورزید و درک درستی از میدان حاصل شود و آنچه که هست به درستی و بهترین بیان تبیین شود، در این عرصه نباید شتاب زده و هیجان زده عمل شود یا بیش از حد شادمان شد که وقایع را آنطوری که هست ندید.

یکی از لوازم مهم تبیین، دریافت لسان قوم است که زمانی ادبیات و زبان قوم بود و زمانی زبان فرهنگی است که با رفتار و مواجهه طبیبانه پاسخ داده می شود که مخالفان را مطرود و معاند به حساب آوریم و غالب افرادی که قربانیان روایت های مخدوش هستند اگر حق برای آنها تبیین شود به آن گرایش پیدا می کنند و معاند نیستند و باید در این زمینه با آنها با آرامش، صبر و بردباری بیشتر برخورد کرد و به تکلیف جهاد تبیین پرداخته شود.

در این عرصه جهاد تبیین اگر کسی به شهادت برسد اجرش بیشتر از شهادت در معرکه نبرد در جهاد اصغر است؛ زیرا این جهاد، جهاد کبیر است و لازمه موفقیت در آن اهل مراقبه، محاسبه و اتکاء به خدای متعال است تا به نصرت الهی که وعده قطعی خداوند متعال است بدست آید.

مهدی الهی

ارسال نظرات