۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۷۶۷۰۸۰
حجت الاسلام والمسلمین دژکام مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد مبانی جدید برای تبیین احکام شرعی در حوزه علمیه

ضرورت ایجاد مبانی جدید برای تبیین احکام شرعی در حوزه علمیه
نماینده ولی فقیه در فارس بر ضرورت ایجاد مبانی جدید برای تبیین احکام شرعی در حوزه علمیه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در فارس، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام در یازدهمین همایش پاسخگویان امور شرعی دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در کشور در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اظهار کرد: از مجموعه پاسخگویی دفتر مقام معظم رهبری که این جلسه ارزشمند را در شیراز ترتیب دادند، تشکر می‌کنیم و امیدواریم که ان‌شاءالله با دست پر از راه و روش خدمت به مردم در عرصه پاسخگویی در مسائل شرعی همه به شهر‌های خود بازگشت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شیراز به فرموده مقام معظم رهبری حرم سوم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی است و اینجا در محضر سه فرزند بلافصل حضرت امام موسی کاظم(ع) هستیم، گفت: مقام معظم رهبری اخیراً در جلسه‌ای فرمودند نکته‌ای را که ما گفتیم در باب اینکه شیراز حرم سوم است باید بیش از این پیگیری می‌شد؛ پیگیری‌های اجرایی یک موضوعی است و پیگیری‌های تبلیغی و ترویجی موضوع دیگری است.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب حکیمانه این مطلب را فرمودند یعنی سوای اینکه یک واقعیت را بیان کردند، اما با یک اهداف و حکمت‌های ویژه‌ای این موضوع را فرموده‌اند که با انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ارتباط پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نقشه‌های صهیونیستی غیر از این بوده است یعنی آنها به هیچ وجه نمی‌خواستند که شیراز به عنوان حرم سوم مطرح شود بلکه به عنوان پایگاه خودشان می‌خواستند از اینجا در فساد و نفوذ در نظام اسلامی سوءاستفاده کنند و این جهت‌گیری را رهبری در سفر خود به شیراز تغییر دادند، گفت: به فرموده برخی از عزیزان علما، یهودی‌ها با کمک بهایی‌ها بیش از ۹۰ سال نقشه کشیده بودند و رهبر انقلاب با یک جمله برنامه آنها را نقش بر آب کرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بر لزوم انجام تلاش‌های مستمری در حیطه مدیریت شهر و استان تاکید کرد و افزود: وقتی می‌گوییم حرم سوم در ایران اسلامی اگر ما همه وجودمان یکپارچه شود در راستای خدمت به این جهت برای استان می‌توانیم کار کنیم و برای ایران همه شما باید به کمک بیایید تا این نظر مبارک رهبر معظم انقلاب تحقق پیدا کند و تغییر جهت فکری، فرهنگی، عقیدتی در جنوب کشور مدیریت شود.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام در بخش دیگری با تصریح بر اینکه ما وسط میدان جنگ هستیم و جنگ به ما تحمیل می‌شود یعنی اگر ما نخواهیم وارد جنگ شویم هم این کار را دشمنان می‌کنند، گفت: باید در فضای تبلیغ دنیا مستند کنیم که ما نمی‌خواستیم این اتفاق بیافتد و دشمنان شروع کردند و اگر این موضوع مستند نشود فردا دوباره تاریخ را تحریف می‌کنند.

وی افزود: برخی عزیزان به خاطر غیرت دینی و انقلابی که دارند مقداری تند رفتار می‌کنند، اما باید مراقب باشیم که اگر ما صبوری می‌کنیم و فرماندهی کل قوا صبورانه قضیه را جلو می‌برد و در خطبه اخیر رهبری فرمودند ما عجله نخواهیم کرد، اما بی‌پاسخ هم نخواهیم گذاشت و هر وقت اقتضاء کند جواب می‌دهیم. باید این ظرافت‌هایی که رهبری در عرصه کشتی‌بانی انقلاب اسلامی دارد بیشتر دقت کنیم و شما در جایی خدمت می‌کنید که جهت‌دهنده هستید، یعنی مراکز پاسخگویی مسائل شرعی مرکز جهت‌دهی به متدینین است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری این جلسه برای آموزش، تبلیغ و ترویج احکام شرعی، خاطرنشان کرد: حال باید ببینیم نسبت احکام با فقه چیست؟ همه تقریبا این مطلب را به یاد داریم که در تعریف فقه، در نظام حوزوی علم به احکام را فقه فرض نمی‌کنند و علم به احکام یک موضوع است و فقه چیز دیگری است، فقه وقتی است که دلیل تفصیلی حکم را بداند یعنی از کتاب، سنت، عقل و اجماع بتواند برای حکمی که داده است دلیل بیاورد وگرنه به آن فقه اطلاق نمی‌شود، به عبارتی حاصل تفقه می‌شود احکام شرعی که در رساله می‌آید.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: اگر بنا هست فقه با علم به احکام شرعی متفاوت باشد ما باید در این جلسات به فکر تدوین یک مبانی برای علم احکام باشیم، چون چگونه یاد گرفتن و چگونه یاد دادن این مطالب در فقه گفته نمی‌شود. حال یک سؤال پیش می‌آید که آیا نیاز به بازنگری در ادبیات احکام نیست؟ اگر هست باید چه کار کنیم؟ ما باید یک تغییری در نحوه آموزش و ادبیاتی که به کار می‌گیریم داشته باشیم تا مخاطبان ما که عموم مردم هستند زود و خوب متوجه احکام شوند.

وی با بیان اینکه اگر خط فاصله می‌گذاریم بین فقه و احکام برای این است که در فضای تمدن سازی اسلامی روی این موضوع ویژه کار کنیم، گفت: بخش آموزش احکام باید جدی گرفته شود و ما خصوصا مثل همه معلم‌های دیگر باید مخاطب آخری را که مقلد است در نظر بگیریم که چقدر متوجه می‌شود. اگر می‌خواهیم دنیای مردم را اداره کنیم فقه اینجا میدان‌داری می‌کند و تاثیر عمیق دارد و نمی‌توانیم وقتی حکومت تشکیل دادیم فقط به فکر آخرت مردم باشیم و دنیای مردم هم مدنظر است.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام بیان کرد: فقه چه علم دنیا باشد چه علم آخرت؛ مردم کوچه و خیابان به آن نیاز دارند و آنچه که امروز انجام می‌دهیم متأسفانه به اندازه آن چیزی که نیاز واقعی جامعه است، نیست، لذا اگر رهبری به سبک زندگی اشاره می‌کند که باید تغییر کند و اسلامی شود از پرتأثیرترین دانش‌های دینی که روی این سبک تأثیر می‌گذارد همین فقه است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جناب فارابی در احصاء العلوم بیان کرده که فقه از علوم مدنی است یعنی جامعه باید فقه داشته باشد، گفت: ما برای اصلاح سبک زندگی تا وقتی فقه را نگوییم نمی‌شود، برخی از روی کمال نیت خیرخواهی کار‌هایی انجام می‌دهند، اما چون فقه را نمی‌دانند کار قشنگ در نمی‌آید و به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، اگر فقه و احکام شرعی ندانیم به اهداف مدنظر نخواهیم رسید، اما اگر ما آموزش برای احکام را قوی‌تر کنیم کار به نتیجه می‌رسد. سبک زندگی، سبک جشن گرفتن، سبک عزا گرفتن تغییر می‌کند و متناسب با چارچوب فقه می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: این مسائلی است که روی دست ما مانده و گام دوم انقلاب اسلامی یعنی این موارد را حل کنیم وگرنه عقب هستیم و دیگران به وسیله نفوذی‌های خود سبک، فقه و چارچوب‌های خود را در جامعه ما انجام می‌دهند و ما مانده‌ایم و به همان سبک سنتی خود اکتفا کردیم و نتیجه نمی‌گیریم.

ارسال نظرات