۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۶۷۱۴۶
آیت الله رمضانی:

لزوم ترویج مفاهیم دینی در قالب هنر

لزوم ترویج مفاهیم دینی در قالب هنر
آیت الله رمضانی سبک سنتی صرف در ترویج مفاهیم دینی را ناکافی دانست و اظهار داشت: باید از پوسته سنتی صرف خارج شد و کاری را متناسب با فضای فکری جهان ارائه و طلعت دل‌آرای دین را با زبان هنر به جهانیان معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیت الله حسن رمضانی استاد فلسفه و عرفان اسلامی و شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی در نشست رونمایی از کتاب "بلوری از جنس سراب" که در خبرگزاری رسا برگزار شد، انسان را یگانه کلمه وجودی در میان مخلوقات با در نظر گرفتن انسان کامل محمدی(ص) دانست و اظهار داشت: خروج انسان از «اسفل السافلین» مرهون ایمان و عمل صالح است که با دین پیوند وثیقی پیدا کند.

استاد فلسفه و عرفان اسلامی با اشاره به اختراعات، ابتکارات و ابداعاتی که جنبه صوری جهان را نشان داده است، گفت: حقیقت پنهان مانده است و برای پرکردن این نقص معنویت هایی را ارائه می کنند که شبه معنویت است و در قالب معنویت و امور ماورائی عین تعلق به ماده را به انسان های تشنه معنویت می دهند و سرابی را به جای آب ارائه می دهند.

شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی اظهار داشت: هم زمان با پیشرفت های بهت‌آور صنعت و تکنولوژی غرب خدای متعال شرق را به نور حکمت متعالیه ملاصدرا منور کرد؛ دو وظیفه درباره معنویت واره ها وجود دارد یکی نقد معنویت واره ها و دیگری ارائه گوهر ناب قرآنی و انسان کامل ربانی است.

وی آنچه نویسنده کتاب "بلوری از جنس سراب" انجام داده را دارای پشتوانه عمیق مبانی فلسفی و عرفانی دانست و افزود: این کتاب عمدتا جنبه نقد دارد گرچه در آخر کتاب به جنبه اثباتی توجه شده است؛ امیدوارم نویسندگان حوزوی و دانشگاهی کار اثباتی را با جان مایه های فلسفی و عرفانی انسان کامل قرآن، به نسل جوان معرفی کنند.

آیت الله رمضانی سبک سنتی صرف در ترویج مفاهیم دینی را ناکافی دانست و اظهار داشت: باید از پوسته سنتی صرف خارج شد و کاری متناسب با فضای فکری جهان ارائه کرد و از رمان، فیلم، سریال، شعر و تئاتر بهره گرفت تا طلعت دل‌آرای دین را به جهانیان معرفی کرد؛ قطعا اگر به بهترین وجه این حقیقت ارائه شود در مقابل مجاز، جای خود را پیدا خواهد کرد.

استاد فلسفه و عرفان اسلامی خیلی از آثار معنویت واره ها را در قالب کتاب های رمان و داستان عنوان کرد و اظهار داشت: کتاب های آنان صرف تخیلات و اوهام است که به صورت رمان ارائه شده و اگر آثار پرمحتوا و عمیقی در قالب رمان و داستان ارائه شود، قطعا نسل تشنه به سوی آب واقعی را جذب خواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به سخنی از علامه حسن زاده آملی مبنی براینکه طلعت دل آرای دین به جوانان نشان داده نشده، افزود: اگر جوانان طلعت دین را مشاهده کنند شیفته دین می شوند و امیدواریم نویسندگان جوانان حوزوی این طلعت دل‌ربای دین را به نسل جدید نشان دهند. 

ارسال نظرات