۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۷۶۷۳۰۴
ذیل همایش ملی «دین فرهنگ و رسانه های نوین»

نشست تخصصی «هوش مصنوعی، دین و رسانه هاي نوین» برگزار شد

نشست تخصصی «هوش مصنوعی، دین و رسانه هاي نوین» برگزار شد
در نشست تخصصی «هوش مصنوعی، دین و رسانه های نوین» پیامدهای مختلف سیاسی-اجتماعی هوش مصنوعی و همچنین نسبت دین با آن به همراه نگاهی به آینده مدیریت رسانه ها بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا نشست تخصصی «هوش مصنوعی، دین و رسانه هاي نوین» ذیل همایش ملی «دین فرهنگ و رسانه های نوین» پیش از ظهر امروز در دانشکده دین و رسانه به دبیری محمدرضا دکتر قاسمی دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه برگزار شد.

رسانه‌های نوین و عاملیت معرفتی

در اولین ارائه مقاله «رسانه‌های نوین و عاملیت معرفتی: بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر عاملیت سیاسی- اجتماعی در بستر شبکه‌های اجتماعی» توسط سرکار خانم دکتر راضیه مهرابی کوشکی دکتری علوم سیاسی،استادیار گروه مطالعات بین الملل علم و فناوری پژوهشکده مطالعات فناوری، پس از پرداخت به «نظریات و چشم اندازها پیرامون هوش مصنوعی و  عاملیت سیاسی- اجتماعی» به راهکارهای لازم پرداخت.

چکیده این مقاله تقدیم شما می شود

 مردم‌سالاری بر این فرض بنیادین بناشده که شهروندان بر اساس نوعی آگاهی که مبتنی بر اراده و خواست ایشان است در امور مدنی و سیاسی مشارکت می‌کنند و نظام‌های مردم‌سالار وظیفه‌دارند به تحقق اراده جمعی در جامعه و سیاست کمک کنند. امروزه رسانه­های نوین به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی به کمک فناوری هوش مصنوعی به تولید و توزیع اطلاعات نادرست، جعلی و مغرضانه می‌پردازند و نظم دموکراتیک را مخدوش می­سازند. به‌بیان‌دیگر مداخله و حضور فناوری‌های هوشمند در رسانه‌های اجتماعی به این مسئله بنیادین دامن زده که این اراده و انتخاب الگوریتم‌های هوش مصنوعی است که سرنوشت سیاسی و مدنی جوامع را تعیین می‌کند نه آگاهی و اراده شهروندان. درحالی‌که مشروعیت نظم دموکراتیک مشروط بر این است که بازتاب داوری حساب‌شده و سنجیده عموم مردم و نه واکنش سرسری و غیرارادی آنان باشد. در این مقاله پرسش اساسی این است که هوش مصنوعی در بستر رسانه‌های نوین به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی چگونه بر عاملیت سیاسی- اجتماعی اثر می‌گذارد و اراده و معرفت سیاسی- اجتماعی او را دست‌کاری می­نماید؟ در این راستا با مراجعه با ارائه نظری و مطالعات تجربی موجود و تحلیل مهم‌ترین مضامین مرتبط تلاش می‌شود این اثرگذاری کمتر مطالعه شده و نوین تبیین گردد.

مطالعه اولیه نشان می‌دهد الگوریتم‌های هوش مصنوعی در رسانه‌های اجتماعی از طریق راهبردهای متنوعی، کنترل شهروندان بر معرفت، باورها و رفتارهای سیاسی و مدنی‌شان را دست‌کاری می‌کند که مهم‌ترین آن عبارت است از: آسیب معرفتی تدریجی، هک شناختی، فرسایش معرفت فردی، تضعیف معرفت علّی، افزایش معرفت احساسی و ایجاد فاصله معرفتی . به نظر می­رسد لازمه کاستن از این اثرگذاری فعال نمودن عاملیت معرفتی شهروندان از طریق خودآگاهی آنان و آموزش تفکر انتقادی است به‌نحوی‌که یک نظم دموکراتیک درونی و پایدار در افراد ایجاد شود و کنترل محیط معرفتی از رسانه‌های اجتماعی هوشمند خارج گردد.

نسبت سنجی دین و هوش مصنوعی در بستر رسانه هاي نوین

ارائه دوم نیز مقاله «نسبت سنجی دین و هوش مصنوعی در بستر رسانه هاي نوین» نوشته حجت الاسلام دکتر محسن قمرزاده استادیار و مدیرگروه معارف و دروس عمومی دانشگاه صداوسیما و ابوالفضل فرخی دانشجوی کارشناسی ارشد تهیه کنندگی تلویزیون-گرایش مستند توسط حجت الاسلام قمرزاده برگزار شد.

این مقاله در ابتدا به تعریف رابطه دین و فناوری در دوران معاصر پرداخته و در ادامه نیز جایگاه دین در رسانه های نوین را بررسی کرده است؛ همچنین با طرح سه‌گانه‌ی دین،هوش مصنوعی،رسانه‌های نوین؛ نسبت این سه مقوله با یکدیگر را سنجیده است.

 چکیده این مقاله تقدیم شما می شود:

رابطه بین هوش مصنوعی و دین در بستر رسانه‌های جدید، شکل پیچیده‌ای از ابعاد اخلاقی، فلسفی و اجتماعی-فرهنگی را در بر می‌گیرد. همان‌طور که امروزه فناوری‌هوش مصنوعی به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، ناگزیر با باورها، اعمال مذهبی و انتشار اطلاعات و تبلیغات دینی در بستر رسانه‌های جدید پیوند ایجاد می‌کند. این مسئله هم فرصت‌ها و هم چالش‌هایی را ارائه می دهد و راهکارهایی به وجود می‌آورد که افراد با ایده‌ها، آیین‌ها و مبانی مذهبی در عصر دیجیتال درگیر شوند.پلتفرم‌های آنلاین و الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، منابع دینی مختلف مانند؛ متون مقدس، موعظه‌ها، و مطالب عبادی را متناسب با ترجیحات و اعتقادات فردی، فعال می‌کنند. همچنین، ربات‌های چت هوش مصنوعی و دستیاران مجازی توسط سازمان‌های دینی برای ارائه راهنمایی، پاسخ به سؤالات فقهی و احکام و مشورت به افرادی که به دنبال مشاوره دینی هستند،می‌توانند به کار گرفته شوند. از طرفی، مواردی مثل واقعیت مجازی(متاورس) برای ایجاد محیط‌های مذهبی افراد را قادر می‌سازد در زیارت‌های مجازی، مراسم مذهبی و عبادات عمومی شرکت کنند و این مسئله در عصر نوین دیجیتال، زمینه جدیدی را برای استفاده از علوم رسانه‌ای نوین در خدمت دین ایجاد می‌کند. این پژوهش کیفی است و با استفاده از روش اسنادی-کتابخانه‌ای انجام شده است.هدف، در این نوشتار مطالعه نسبت سنجی دین و هوش مصنوعی در بستر رسانه‌های نوین،با روش توصیفی-تحلیلی می‌باشد تا رابطه و پیوندهای هوش مصنوعی و ظرفیت‌های دین در چهارچوب رسانه‌های نوین برای دغدغه‌مندان حوزه دین و رسانه تبیین شود.

 تأثیر هوش مصنوعی و رسانه هاي نوین بر دین و آینده مدیریت رسانه ها

آخرین مقاله نیز با عنوان «تأثیر هوش مصنوعی و رسانه هاي نوین بر دین و آینده مدیریت رسانه ها» نوشته، مجتبی امیری دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و زهرا حاجی احمدي دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران توسط دکتر امیری ارائه شد.

این مقاله به پیشرفت­های چشمگیر حوزه هوش مصنوعی و فناوری­های نوین رسانه­ای اشاره کرده و تأثیر این دو عامل بر دین و مدیریت رسانه­ها را حائز اهمیت دانسته است از این رو به دنبال رسیدن به دست نتایجی است که برای افراد و سازمان­های مدیریت رسانه­­ای را مفید واقع شود.

 

روش تحقیق اخذ شده در این مقاله سناریونویسی است که نوعی آینده‌پژوهی بوده  و یکی از بهترین روش ها برای تعیین راهکارها در مواجهه با فناوری و ابتکارات نو است.

 

چکیده این مقاله تقدیم شما علاقه مندان می شود:

 

زمینه و هدف: این مقاله با عنوان تأثیر هوش مصنوعی و رسانه­های نوین بر دین و آینده مدیریت رسانه­ها نگاشته شده است. به این منظور، عنوان مقاله از تازگی برخوردار است. با توجه به پیشرفت­های چشمگیر در حوزه هوش مصنوعی و فناوری­های نوین رسانه­ای، نقش و تأثیر این دو عامل بر دین و مدیریت رسانه­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این پژوهش با پرداختن به موارد ذکر شده، به دست آوردن نتایجی کارآمد و مفید برای افراد و سازمان­های مدیریت رسانه­­ای را هدف قرار داده است.

­­روش: روش پژوهش کیفی و با استفاده از سناریونویسی آینده­پژوهی انجام شده است که به تأثیر هوش مصنوعی و رسانه‌های نوین بر دین و آینده مدیریت رسانه‌ها می­پردازیم. بیان چالش­های آن نیز به مدیران رسانه‌ها کمک می­کند بهترین استراتژی‌ها را برای استفاده از هوش مصنوعی و رسانه‌های نوین در مدیریت رسانه‌ها پیدا کنند و بتوانند به توسعه دانش در این حوزه کمک کنند.

یافته­ها: بر اساس یافته­ها، با رشد سریع و روزافزون تکنولوژی در آینده­ای نزدیک، به نظر می­رسد شاهد بهره­گیری و تأثیرپذیری رسانه­ها از یکدیگر نیز خواهیم بود. به عبارت دیگر؛ شاهد تأثیر و استفاده از فرآیند این فناوری ( هوش مصنوعی) در اکثر منابع اطلاعاتی و اطلاع­رسانی انواع مختلف هر گونه ( انتقال ) پیام( دینی و غیر دینی) به مخاطب و مخاطبان هدف از طریق کانال­های متفاوت رسانه­ای خواهیم بود.

نتیجه­گیری: در نهایت سعی شده است در این مقاله با بررسی و اشاره به کاربردها یا کارکردهای هوش مصنوعی در صنعت­های مختلف رسانه­ای و همچنین شناخت برخی از وظیفه­های مدیران رسانه­ای آینده، راهنمایی برای مدیران آینده باشیم و در ادامه پیشنهاداتی نیز به دیگر محققین ارائه دهیم.

 

ارسال نظرات