۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۷۶۷۴۵۰
در گفت‌وگو با حجت الاسلام رهدار تشریح شد؛

بررسی تحولات اجتماعی و سیاسی جبهه مقاومت لبنان

بررسی تحولات اجتماعی و سیاسی جبهه مقاومت لبنان
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به سفر علمی خود به لبنان و مشاهده وضعیت جبهه مقاومت از گفتگوهای خود با طیف های مختلف خبر داد و در تشریح وضعیت، ساماندهی محور مقاومت را در حال خروج از حیرت ارزیابی کرد.

حجت الاسلام احمد رهدار عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در خصوص سفر پژوهشی خود به لبنان و مردم نگاری وضعیت محور مقاومت، گفت: پس از شهادت سیدحسن نصرالله با یک مسئله روبرو شدیم که فرماندهان رده اول حزب الله ترور شدند و وضعیت کنونی لبنان قابل مطالعه است که با دانشگاه مطرح کردیم و ریاست دانشگاه نیز قبول و کمک کرد که این سفر صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه سوریه و لبنان در وضعیت آشفته ای قرار داشت، ابراز کرد: وضعیت لبنان کاملا جنگی و آشفته بود و حزب الله در حال ساماندهی و آرایش جدید بود که بخشی از نیروها درگیر جنگ، بخشی دیگر درگیر مدیریت آوارگان و آواربرداری و بخشی نیز در حال دفن شهدا بودند.

استاد حوزه علمیه قم به جو سنگین تبلیغات علیه ایران از سوی رسانه های سعودی، غربی و اسرائیلی اشاره کرد و افزود: بعد از وعده صادق 2 و همچنین اتفاقاتی مانند نماز جمعه بزرگ رهبر معظم انقلاب، سفر قالیباف و عراقچی اوضاع متفاوت شد؛ از طرفی دیگر حدود یک میلیون آواره در لبنان هستند که به عراق، ایران و اکثریت نیز به سوریه رفتند و حدود 200هزار نفر نیز آواره سوری ناشی از جنگ داعش در لبنان حضور داشتند که عموما از معارضان دولت سوریه بوده و اجازه ورود آنان به سوریه نوعی چالش برای دولت است که خوشبختانه با همکاری ایران و دیگر مشاوران عملیات ساماندهی آوارگان تسریع شده است.

وی با بیان اینکه ماجرای آوارگان لبنانی و آوارگان سوری تدبیر شده است، اظهار داشت: دفتر رهبری در سوریه، سفارت ایران در سوریه و چند مرکز دیگر به کمک هم در حال ساماندهی هستند.

حجت الاسلام رهدار در خصوص طرح پژوهشی خود اظهار داشت: گفتگوهایی در سوریه و لبنان با شخصیت های غیرآکادمیک صورت گرفت و هدف همین بود که با اشخاص درگیر در میدان گفتگو شود؛ بیش از 20 گفتگو با افرادی مانند اساتید دانشگاه، فرماندهان ارتش سوریه، فرماندهان حزب الله، مسئولین مراکز فرهنگی و تعدادی از آوارگان صورت گرفت و وضعیت روحی، روانی، اقتصادی و اجتماعی مقاومت لبنان ناظر به آینده مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: مسئله مهم گفتگوها تصویر مردم از حزب الله و ایران بود که طیفی از دیدگاه ها را در بر می گرفت و تصویر جامعه مخاطب از حزب الله و مقاومت مثبت و به رغم فشارهای متراکم روحیه ها بالا بود؛ افراد سعی می کردند از طریق تکرار تحلیل های الهیاتی خود را آرام کنند و وعده خداوند را تکرار می کردند که در پس هر عسری یسری هست. «سیدحسن اگر به رحمت خدا رفته خدایش نمرده و در رجعت بر می گردد» را زیاد می گفتند و با این ادبیات برای خود نشاط و امید تولید می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم مواجهه حکومت و مردم کشورهای مقاومت با بحران جدید لبنان را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: موقعیت هر یک از کشورهای لبنان، عراق و سوریه متفاوت است و از حکومت ایران انتظار دارند در جنگ مستقیم وارد شود همانطور که در وعده صادق چنین بود و از کشور سوریه انتظار دارند در خصوص آوارگان نقش مثبت ایفا کند و همچنین از عراق انتظار دارند به آوارگان در سوریه کمک کند زیرا مرز زمینی داشته و شرایط تحریمی نیز ندارند. کشورهای مقاومت با تقسیم کار و تشریک در حال ساماندهی هستند که هر چه زمان می گذرد وضعیت جبهه در حال رسیدن به یک ثبات بوده و به سمت خروج از وضعیت گیجی و حیرت حرکت می کند.

وی در پایان در خصوص نتایج و پیامدهای پژوهش میدانی خود گفت: به لحاظ علمی حدود 22 محور را مهم دیدم که لازم است مراکز پژوهشی و اندیشکده ای ما به طور مفصل روی آن فکر کرده و در ادامه مسیر به فرماندهان میدان در سوریه و لبنان کمک کنند و نشست های مختلفی در نهادهای مختلف در این خصوص در حال برگزاری است.

ارسال نظرات