۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۷۶۷۶۲
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

اقتدار فعلی ایران در عرصه فرهنگی بین‌المللی بی‌سابقه است

خبرگزاری رسا ـ مشاور رییس جمهور در مراسم افتتاحیه هشتمین هم‌اندیشی رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور گفت: با وجود تهاجمات گسترده‌ای که در زمینه فرهنگی و علیه مقدسات اعتقادی و فکری نظام انجام می‌شود، امروز جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه فرهنگیـ بین‌المللی اقتدار و استحکام بی‌سابقه‌ای دارد.
دكتر مصطفوي


به گزارش خبرگزاری رسا، مهدی مصطفوی، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به ضرورت معرفی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل گفت: اگر سیر تحولات فرهنگی ایران بعد از انقلاب اسلامی را بررسی کنیم در می‌یابیم که برنامه‌ریزی و مدیریت فرهنگی که از وظایف اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است با همت و عزم راسخ مسئولان مختلف فرهنگی کشور و فعالان عرصه فرهنگی به جایگاه والایی رسیده است.

مشاور رئیس جمهور افزود: در نخستین سال‌های تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعالیت‌های این سازمان به صورت برنامه‌محور پیش برده می‌شد اما به مرور زمان با افزایش تجربیات، روند برنامه محوری سازمان به هدف‌محوری تغییر کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: پس از آزمایش این شیوه، به نتیجه رسیدیم که محوریت هدف به تنهایی همه خواسته های اصلی عرصه فرهنگی را پاسخگو نیست و فاصله میان تعیین اهداف و برنامه های اجرایی نیز باید مشخص شود لذا تلاش بر این شد که راهبردهای فرهنگی با تعیین اهداف کلان و سیاست‌ها برای کشورهای مختلف مشخص و سعی شود از اهداف کلان به راهکارهای عملی برای پیشبرد عرصه فرهنگی برسیم.

وی ادامه داد: در این زمینه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سال گذشته تا کنون با استفاده از تجربیات گذشته و چشم‌انداز سازمان، اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را با حضور دستگاه‌های عضو در شورای عالی سازمان مورد بازنگری قرار داد و آسیب‌شناسی جامعی در مورد فعالیت‌های فرهنگی قبلی به عمل آورد. از این آسیب‌شناسی نکات مهم و نقاط ضعف برنامه‌ریزی‌های فرهنگی استخراج شد که تا پایان این سمینار مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بر اساس آن یک برنامه جامع و دقیق 5 ساله برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی و اسلامی در خارج از کشور تدوین خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: عدم هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی در چارچوب تشکیل یک جبهه فرهنگی مشترک، هوشمند و قوی به منظور مقابله با تهاجمات گسترده فرهنگی، عدم کار مشترک برای مقابله با تهدیدات علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از عقل ستیزی، اسلام ستیزی، شیعه ستیزی، ایران ستیزی و ... ، عدم توازن در حضور فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی و حضور ناکافی در حوزه‌های مهم و تأثیرگذار مانند فضای مجازی و اینترنت از جمله آسیب‌های شناخته شده در عرصه ارتباطات فرهنگی است.

وی مطالعات آینده‌پژوهی به منظور جهت دادن به فعالیت‌های فرهنگی و روند فرهنگی در منطقه و جهان را یکی دیگر از ضرورت‌های فعالیت سازمان فرهنگ دانست و گفت: برای داشتن یک حضور فعال در منطقه و جهان نیازمند آن هستیم که چشم‌انداز فعالیت‌های 5 سال آینده خود را از امروز ترسیم کنیم. /916/د102/ع

ارسال نظرات