۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۷۶۸۰۱۴
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره:

فرهنگ نقش بسیار زیادی در روانشناسی افراد دارد

فرهنگ نقش بسیار زیادی در روانشناسی افراد دارد
فتحی آشتیانی با اشاره به تغییر سرفصل ها درس های روانشناسی با رویکرد اسلامی، گفت: با وجود راه اندازی انجمن روانشناسی اسلامی در حوزه علمیه و پژوهش های فراون، تاکنون نگاه دینی و فرهنگی در قالب روانشناسی دانشگاهی ایجاد نشده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در نشست همایش بزرگ روانشـناســـــی اسلــامـــی و افق پیش رو با تبریک بیستمین سالگرد روانشناسی اسلامی از رشد روانشناسی در حوزه علمیه خبر داد و اظهار داشت: تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه آغازی بر فعالیت های روانشناسی اسلامی بود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به تاثیر فرهنگ در شیوه تفکر، گفت: برخی روش های تفکر در جهان یکسان و بعضی روش ها تحت تاثیر فرهنگ است؛ بعضی نظریات تفکر را مستقل از محتوای اجتماعی قلمداد کردند و بعضی نظریات تفکر را متأثر از فرهنگ می دانند.

وی فرهنگ را تاثیرگذار بر فرآیندهای شناختی دانست، گفت: تکیه بر فرهنگ تاثیر چشمگیری بر تفکر دارد و افراد از نظر روانشناسی با فرهنگ های مختلف، متفاوت هستند، فرهنگ نقش بسیار زیادی در روانشناسی افراد دارد.

فتحی آشتیانی با تاکید بر روانشناسی خاص هر فرهنگ، گفت: روانشناسی کشور متأثر از روانشناسی کشورهایی با فرهنگ غیرمعمول ‌است و این روانشناسی غربی در یک مطالعه انجام شده ۶۸ درصد شرکت کنندگان در آن آمریکایی بودند و شرکت کنندگان در این پژوهش ها عموما از دانشجویان دوره کارشناسی روانشناسی بوده اند که اذعان دارند این تحقیقات به درد خود آمریکاها نمی خورد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بناکردن نظریات روانشناسی اسلامی طبق روانشناسی غربی را دارای پیامدهای بدی دانست و گفت: چند دهه از زمان جدی قرار گرفتن اسلامی شدن علوم اسلامی گذشته است و کارهای خوب و پژوهش های ارزنده ای در این زمینه انجام و تعداد زیادی روانشناس اسلامی تربیت شده است.

فتحی آشتیانی با اشاره به تغییر سرفصل ها درس های روانشناسی با رویکرد اسلامی، گفت: با وجود راه اندازی انجمن روانشناسی اسلامی در حوزه علمیه و پژوهش های فراون تاکنون نگاه دینی و فرهنگی در قالب روانشناسی دانشگاهی ایجاد نشده است و جریان غالب روانشناسی غربی است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره عدم منبع درسی دینی غنی و نداشتن استاد مبرز را از مشکلات روانشناسی اسلامی دانست و گفت: لازم است که برای داشتن روانشناسی با نگاه دینی منابع درسی تدوین و اساتید مبرز تربیت شود. 

فتحی آشتیانی با تاکید بر لزوم ایجاد نگاه دینی در تمام گرایش های علمی، گفت: وحدت حضور و دانشگاه با شرکت اساتید دانشگاهی در همایش های علمی حوزوی تقویت خواهد شد.

ارسال نظرات