۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۶۸۲۹

کرسی نظریه‌پردازی تبیین دین و نقش آن در تربیت دینی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کرسی نظریه‌پردازی تبیین دین و نقش آن در تربیت دینی به همت گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روز گذشته با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست بررسی نظریه تبیین دین و نقش آن در تربیت دینی روز گذشته در سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با نظریه پردازی حجت الاسلام علی شیروانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام علی شیروانی با تعریف واژه تبیین دینی، رابطه تبیین دینی با تبیین علمی، ارکان و مقومات این نظریه، ذکر فرضیه، مبانی نظریه، و دلایل، بحث خود را در وقت اول به پایان رساند.

وی در تعریف تبیین دینی گفت: تبیین دینی یعنی بر اساس مفاهیم و گزاره های برگرفته از آموزه های دین اسلام برداشت داشته باشیم و رویداد و واقعه صورت گرفته را با خدا، انسان، و شقاوت یا سعادت محک بزنیم یعنی ببینیم واقعه از نقطه نظر دینی چه علتی داشته است.

وی این نظریه را در راستای توحید دانست و افزود: این موضوع، اقتضاء نگرش توحید افعالی است و طبق گفته مرحوم علامه طباطبایی اگر نگرش توحیدی داشته باشیم، ریشه بسیاری از رذایل خشک می شود.

سپس حجت الاسلام نوذری بابیان اینکه نظریه نظریه پردازی با نقد متفاوت است، گفت: نظریه تبیین دینی همان نظریه تفسیری است، بنابراین نظریه پرداز باید مشخص کند فرق نظریه‌اش با نظریات رقیب چیست.

حجت الاسلام شیروانی در پاسخ به این سوال گفت: اگر این نظریه به صورت تفصیلی مطرح شود، می بینید که در کلیت با نظریات دیگر در روش های تربیتی متمایز است.

حجت الاسلام علی شیروانی در ادامه بحث با بیان اینکه این نظریه تاثیر به سزایی در رشد و شکوفایی سایر ابعاد دینی دارد و زمینه ساز حضور دین در عرصه عینی زندگی افراد است، گفت: در هر حادثه ای که برای ما اتفاق می افتد، می توان تبیین های دینی مانند استتدراج، نعمت یا نقمت بودن، لطف یا قهر بودن، استمهال و غیره را در نظر گرفت.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام داودی در جایگاه نقاد با بیان اینکه، تعبیر تجربه دینی از تبیین دین مناسب تر است، ادامه داد: در فلسفه علم، روشن کردن علت بسیار مهم است و بدون آن تبیین صورت نگرفته است و واژه تفسیر محدوده عام تری از تبیین دارد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام علی شیروانی به توضیح بیشتر این نظریه و پاسخ به سوالات حاضرین و نقد منتقدین پرداخت. /909/پ202/ع

ارسال نظرات