۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۷۶۹۰۶

خانه تاریخی آیت الله سلطان القرا در تبریز مرمت می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از پیشرفت بیش از 50 درصدی مرمت خانه تاریخی شیخ عبدالرحیم بن شیخ ابوالقاسم تبریزی خبر داد.
سازمان ميراث فرهنگي


تراب محمدی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: خانه شیخ عبدالرحیم بن شیخ ابوالقاسم تبریزی ملقب به سلطان القرا با حدود دویست سال قدمت دارای ویژگی های منحصر به فرد معماری است که به دلیل گذشت زمان آسیب دیده بود.

وی با بیان این‌که خانه آیت الله سلطان القرا در آستانه تخریب قرار داشت، گفت: کار مرمت این خانه‌ پس از تملک آغاز شده که هم اکنون بیش از پنجاه درصد پیشرفت دارد.

محمدی گفت: خانه آیت الله سلطان القرا فراتر از معماری و ساختمان آن با بزرگانی که در آن زیسته‌اند، اهمیت می‌یابد، خانه‌ای که مرمت آن تنها با هدف حفظ نام شیخ عبدالرحیم سلطان القرای تبریزی و خدمات وی به دین و دنیای این مرز و بوم کافی است.

وی در ادامه با تشریح خدمات فقهی و ارزشمند آیت‌الله سلطان القرای تبریزی اظهار داشت: آن عالم مجاهد فتوای جهاد بر روسیه تزاری در جنگ با شیخ شامل داغستانی صادر کرد و با واجب دانستن فریضه نماز جمعه، حدود شصت سال در تبریز به برگزاری نماز جمعه همت گماشت.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تصریح کرد: آیت‌الله سلطان القرا، دارای آثار بی‌بدیل، پرارزش و متعددی است که امید است روزی همه آنها اعم از مطبوع و دست‌نویس که قریب سی‌عنوان است به زیور طبع آراسته شود.

گفتنی است، آیت‌الله سلطان القرا در سیزدهم‌ جمادی‌الثانی 1319 در تبریز در خانواده‌ای که از قرون و اعصار گذشته همواره مهد علم و روحانیت بوده پا به عرصه وجود گذاشت و روز جمعه هفتم‌ آذر 1376 برابر با روز مبعث النبی در 27 رجب المرجب سال 1418 به دیار باقی شتافت./935/پ202/س

ارسال نظرات