پذیرش ولایت فقیه از سوی مردم مانند نماز و روزه واجب است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مومن، عضو فقهای شواری نگهبان، شب گذشته، در نشست «ولایت فقیه؛ پیشینه، جایگاه، ادله و شبهات» در مدرسه فیضیه قم با بیان این مطلب تصریح کرد: حضرت علی(ع) در خطبه شقشقیه بعد از ذکر مقدماتی درباره وقایعی که موجب عدم تحقق ولایت ایشان شد به شرح هجوم مردم به ایشان برای پذیرش خلافت می پردازد و می فرماید خداوند بر هر عالم دینی که همان فقیه و مجتهد واجد شرایط است وظیفه قرار داده است که ولایت امر مردم را بر عهده بگیرد و اگر با حضور مردم آن را نپذیرد گناه کرده است.
وی با اشاره به عبارت «لولا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر» در این خطبه ادامه داد: از این عبارت بهره می بریم که اگر چه ولایت امر از ناحیه خداست اما تحقق و عینیت آن با حضور مردم و تمام شدن حجت بر ولی صورت می گیرد.
آیت الله مومن عنوان کرد: خداوند ولایت امر را وظیفه علما قرار داده است که مانند نماز و روزه واجب است و اگر کوتاهی کنند گناه است؛ همچنین ولایت پیامبر و امام به مردم ربطی ندارد بلکه از ناحیه خداست و اگر مردم از آنها تبعیت نکنند گناه کرده اند.
وی درباره سندیت این خطبه امام علی(ع) ادامه داد: محتوا و مضمون این خطبه به گونه ای است که می توان فهمید تنها از یک فرد معصوم صادر شده است و افراد عادی نمیتوانند آن را بگویند همچنین مرحوم شیخ صدوق و شیخ طوسی در کتب خود آن را با عباراتی نزدیک بیان کرده اند.
عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: صحه گذاشتن علمای اسلام از بعد و حتی قبل از غیبت بر این خطبه و استناد به آن در کتب خویش برای ما حجت است زیرا اینها افراد ثقهای بوده اند که علم خود را از علمای ماقبل خود گرفته همچنین زحمات فراوانی برای بیان یک حدیث و یا یک حکم از امام معصوم(ع) به جان خریده اند.
وی افزود: حتی در زمان معصومین و درشرایطی که خلفای اموی و عباسی محدودیت زیادی برای نشر احکام و حدیث توسط علما ایجاد کرده بودند، آنها در لباس مبدل از راه های دور و با مشقت فراوان خدمت امام می رسیدند تا یک حدیث و یا حکمی را بشنوند و آن را ترویج کنند.
آیت الله مومن ادامه داد: ولایت فقیه مسئله تازه ای نیست و از سوی علمای ثقه در طول تاریخ اسلام به ما رسیده است و روایات معتبری وجود دارد که برای ما سند و حجت است و مانند نماز و روزه نمی توانیم از آن بگذریم.
وی با بیان اینکه خطبه شقشقیه از جهت سند کاملا معتبر است به بیان دلالت آن پرداخت و تاکیدکرد: امام می فرماید اگر حضور مردم و اینکه خداوند از علما پیمان گرفته در برابر ظالم بایستند و حق مظلوم را بازپس گیرند نبود تصدی امر مردم را رها می کردم زیرا از نگاه امام علی(ع) حکومت برای دنیا به اندازه آب بینی بز هم ارزش ندارد.
آیت الله مومن ادامه داد: این به آن معنا نیست که حضرت از قبل هم ولایت نداشتند چرا آن وقت هم تکلیف بود اما چون مردم حضور نداشتند حجت بر ایشان تمام نبود و امام نمیخواستند با اجبار کاری انجام دهند چون خداوند جبر و اختیار قرار داده و در هیچ کاری مردم را مجبور نکرده است.
عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: مردم در ثبوت ولایت پیامبر و ائمه نقشی ندارند اما اگر این ولایت بخواهد تحقق یابد با وجود مردم عینیت خارجی می یابد به عبارت دیگر مردم ولایت نمی دهند بلکه ولایتی را که خدا داده است با حضور آنها تحقق خارجی می یابد.
وی افزود: در مورد غیر معصوم نیز مردم حضور نمی یابند تا ولی و فقیه، ولی امر شود بلکه تصدی ولایت، پیمان خدا از علما است و مردم حضور می یابند تا این تصدی محقق شود همان طور که درباره امام خمینی(ره) اتفاق افتاد و مردم به امام ولایت نداند بلکه ایشان بر طبق عهدی که با خدا داشت وارد میدان شد و مردم نیز وقتی فهمیدند کسی مانند ایشان که ذره ای غیر خدا در وجودش نیست به پا خاسته از او حمایت کردند.
آیت الله مومن تصریح کرد: علما نمی توانند بگویند چون ما معصوم نیستیم در زمان غیبت باید حکومت را رها کنیم زیرا حضرت علی نمی فرمایند خداوند از ائمه پیمان گرفته بلکه می فرماید از علما عهد گرفته است و بر این اساس تصدی امر همان کاری است که امام انجام می دهد به همین دلیل هم اختیارات ولی فقیه همان اختیاراتی است که امام معصوم دارد./ 925/پ202/ع