۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۷۶۹۲۱
صبح امروز در تهران:

بیست و سومین کنفرانس وحدت اسلامی آغاز به کار کرد

خبرگزاری رسا ـ بیست و سومین کنفرانس بین المللی تقریب مذاهب اسلامی با موضوع امت اسلامی، از تنوع مذهبی تا فرقه گرایی آغاز به کار کرد.
1/ آيت الله تسخيري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیست و سومین کنفرانس بین المللی تقریب مذاهب اسلامی در هفته وحدت صبح امروز با سخنرانی آیت الله تسخیری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سالن اجتماعات اجلاس سران اسلامی آغاز به کار کرد.

بر اساس این گزارش آیت الله علی تسخیری در جمع علما، پژوهشگران و دانشمندان اسلامی با اشاره به فعالیت های مجمع جهانی تقریب مذاهب اظهار داشت: مجمع جهانی تقریب مذاهب از ابتدای تاسیس به امر مبارک حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله تا به امروز در همه رشته های فعالیت خود از آموزش و پژوهش تا تبلیغات و انتشارات و ارتباطات بین الملل تلاش نموده تا مسائل و موضوعات حساس و مرتبط با مشکلات جهان اسلام را که بعضا ریشه در اختلافات مذهبی دارد و نیز اصول و مبانی وحدت اسلامی را با هم اندیشی نخبگان علمی و اسلامی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

وی افزود: یکی از ویژگی های کنفرانس امسال آن است که برپایی آن مقارن است با بیستمین سال تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، از این رو مناسب است گزارشی مختصر از سر فصل های فعالیت مجمع را داشته باشیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به فعالیت های بیست ساله اخیر این مجمع به تاسیس دانشگاه مذاهب اسلامی، ایجاد پایگاه فرهنگی تقریب به دوازده زبان زنده دنیا، راه اندازی خبرگزاری تقریب جهت اطلاع رسانی روابط برادرانه پیروان مذاهب اسلامی و انتشار مجلات علمی و تقریبی فارسی، عربی، اردو، فرانسه، انگلیسی، روسی در بیش از 150 شماره اشاره داشت.

وی همچنین ابراز داشت: مجموعه این فعالیت های سرمایه عظیمی از تجربه، تحقیق در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی وحدت آفرین است که به امت اسلامی تقدیم شده و به حمدالله توانسته است آثار مثبت و وحدت بخش خود را بر فضای علمی تحقیقاتی جهان اسلام بر جای گذارد و ملت های مسلمان را به ضرورت روی آوری به وحدت و اخوت و توجه به مسئولیت های مشترک در برابر قضایای سرنوشت ساز امت آگاه سازد.

وی ادامه داد: اما بیست و سومین کنفرانس بین المللی وحدت که تحت عنوان امت اسلامی از تنوع مذهبی تا فرقه گرایی برگزار می شود تلاش دارد تا مروری بر دوران پیدایش مذاهب و روابط برادرانه بین پیشوایان مذهبی حالت طبیعی امت را که حاصل تعامل منطقی بین علما و دانشمندان است، ترسیم نماید.

آیت الله تسخیری تصریح کرد: همچنین این کنفرانس در نظر دارد ریشه ها و عوامل انحرافات بعدی در طول تاریخ را که به فرقه گرایی امروز انجامیده است مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و تلاش اندیشمندان حاضر راهکارهایی، عقلی، منطقی و برگرفته از اصول کتاب و سنت برای برون رفت از وضعیت فعلی ارائه نماید.

گفتنی است پس از سخنرانی دبیر کل مجمع جهانی مذاهب اسلامی آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان سخنران افتتاحیه این کنفرانس ایراد سخن کرد./955/پ201/ج

ارسال نظرات