اهمیت جهاد مالی در مقابل استکبار
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، پیامبر اکرم (ص) غیر از اینکه در جبهه حضور داشتند پول و سور نیز میدادند؛ آیهای از قرآن نازل شد که می فرماید زمانیکه برای خوردن سور به منزل پیامبر (ص) میروید سریع بلند شوید؛ از این آیه پیداست که برای یک سور آیه نازل نمیشود و کار پیامبر (ص) سور دادن بود، زمانیکه آیه «وَ أَنْذِرْ عَشیرَتَکَ الْأَقْرَبینَ»(شعراء/214) نازل شد پیامبر (ص) به علی (ع) فرمودند: خویشاوندان را به مهمانی دعوت کنید.
قرآن میفرماید: «لکِنِ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ»(توبه/88) پیامبر و کسانی که ایمان آوردند جهاد مالی داشتند و این آیه نشان میدهد جهاد به مال تنها متعلق به مسلمانان نیست بلکه شامل پیامبر (ص) نیز میشود؛ بنابراین باید مسئولین در جهاد مالی پیش قدم شوند؛ زیرا خداوند زمانیکه دستور به صلوات میدهد خود پیش قدم می شود و میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً»(احزاب/56)؛ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ» یک عامل تربیتی است که برای انجام کار خیر ابتدا باید گوینده پیش قدم شود تا دیگران همراه شوند.
قرآن به کسانی که به جبهه مقاومت اسلامی کمک میکنند میفرماید: «تِجارَهً لَنْ تَبُورَ»(فاطر/29) یعنی پول دادن در راه خدا تجارت بدون ضرر است؛ در زمان پیامبر (ص) کارگری مقداری خرما آورد تا کمک کند و گفت: من همین مقدار دارم، همه خندیدند و آیه نازل شد: «الَّذینَ یَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعینَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ فِی الصَّدَقاتِ»(توبه/79) چرا این فرد را که خرما آورده مسخره میکنید، خرمای او را قبول کنید؛ قرآن به اندازه مثقال را قبول میکند و میفرماید «وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ»(زلزال/8) ؛ قرآن درباره انفاق میفرماید: «صَغیرَهً وَ لا کَبیرَهً»(توبه/121)؛ جبهه به کمک شما نیاز ندارد؛ بلکه شما نیاز به شریک شدن در کار خیر دارید؛ شما به آفتاب نیاز دارید نه اینکه آفتاب به شما نیاز داشته باشد.
بخیل قاعد است؛ آیهای در قرآن وجود دارد که میفرماید: «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدینَ عَلَى الْقاعِدینَ أَجْراً عَظیماً»(نساء/95) و آیهای دیگر میفرماید: «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدینَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاعِدینَ دَرَجَهً»(نساء/95) بنابراین کسیکه پول میدهد مجاهد است و کسی که پول ندهد قاعد است و فضیلت مجاهدین بر قاعدین شامل مجاهدین مالی نیز میشود.
در کار خیر باید سرعت، اختفاء و تعجیل وجود داشته باشد، قرآن می فرماید: «لا یَسْتَوی مِنْکُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ أُولئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَهً مِنَ الَّذینَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ»(حدید/10) ارزش کسانی که قبل از فتح مکه پول دادند بیشتر از کسانی است که بعد از فتح مکه پول دادند.
به خدا وام دهید؛ «مَنْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ»(حدید/11) وام به خدا 700 برابر و «یُضاعِفَ» یعنی 1400 برابر است و آیه «وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ»(بقره/261) می فرماید که بقیه ثواب برای آخرت میماند و ترس دادن وام به خداوند مذموم است چون قرآن می فرماید: «الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ»(بقره/268).
کسی نزد پیامبر(ص) آمد و گفت: دعا کنید وضع مالی بهتری داشته باشم و پنج وعده در نماز حضرت شرکت می کرد، پیامبر(ص) فرمودند: وضع تو اینگونه باشد بهتر است. ولی او اصرار کرد و پیامبر(ص) برای او دعا کردند، بعد از مدتی گوسفندان او زیاد شد و به بیابان رفت و تشکیلاتی درست کرد؛ زمانیکه گوسفندانش به حد زکات رسید، مأمور زکات از جانب پیامبر(ص) برای گرفتن زکات پیش ثعلبه آمد امام او گفت: مگر یهودی یا نصاری هستم که جزیه دهم و اگر باج می خواهید من باج نمی دهم؛ آیه ای از قرآن نازل شد: «وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَ لَنَکُونَنَّ مِنَ الصَّالِحینَ»(توبه/75) یعنی کسانی که عهد بستند، اگر به آنها ببخشیم در راه خدا خرج کنند؛ ولی زمانیکه به آنها دادیم بخل ورزیدند؛ ثعلبه در ماجرای مسجد ضرار پول داد و خداوند میفرماید: که اگر کسی در راه حق پول خرج نکند چیزی برای او پیش خواهد آمد که در راه باطل پول خرج کند و در آخرت نیز عذاب خواهد شد.
اگر هیچ چیز ندارید ولی آدم محترمی هستید از آبروی خود خرج کنید، در روایت آمده است «فَإِنْ لَمْ تَجِدْ فَبِجَاهِکَ»(أعلام الدین، ص127) یعنی میان کسانی که حرف تو را میخرند بروید شاید گره ای را با آبرویت باز کنید که اصلاح بین مردم ثواب فراوانی دارد زیرا روایت می فرماید «بأفضل من درجه الصیام و الصدقه و الصلاه قالوا بلى یا رسول الله قال صلاح ذات البین»(مجموعهورام، ج1، ص39)، بنابراین از همه کس کار خیر بر می آید و همه می توانند در انجام کار خیر سهیم باشند.
رهبر معظم انقلاب کمک به جبهه مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی را فرض خواندند و تکلیف شرعی همه این است که از این فرمان اطاعت کنیم؛ فرمان رهبر انقلاب چهار سطح دارد که یکی از آنها مقابله نظامی است که این موضوع توسط رزمندگان جبهه مقاومت از مسیرهای مشخص دنبال میشود و هم اکنون اعلام آمادگی برای جنگ و مبارزه با رژیم کودکش صهیونیستی کفایت میکند.
کمک های مالی به جبهه مقاومت از طریق مبادی مختلف رسمی اعلام شده امکانپذیر است و از دیگر سطوح تحقق فرمان رهبر انقلاب جهاد لسانی است که به معنای روشنگری، تبیین وضعیت جبهه مقاومت و سطح درگیریهای اسرائیل و همچنین جنایتهای آنان است و جهاد قلبی نیز یکی از مراحل جهاد و همراهی با رزمندگان اسلام است که دارای اجر و ثواب است و در مرحله عملی به معنی اعلام انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی و شرکت در تجمعات است.