۱۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۷۷۰۴۳
محقق تاریخ اسلام:

شیوه پاسخ‌گویی به شبهات دینی پاسخگ‌ویی تدریجی باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه‌های تبریز گفت:‌ همه گرایش‌ها حتی مادی‌گراها به آسانی در محضر امام صادق(ع) حاضر می شدند و سوالات عقیدتی خود را می پرسیدند، شیوه مکتب جعفری پاسخ به همه شبهات بدون حرکت‌های دفعی بود تا زمینه برای حل تمام شبهات فراهم شود.
پاسخ به شبهات ديني


حجت الاسلام محمد خدایی، استاد حوزه و دانشگاه ‌تبریز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به تبیین اهمیت احیای مکتب جعفری در جهان اسلام پرداخت.

وی با اشاره به فرا رسیدن سالروز میلاد نبی مکرم اسلام و امام جعفر صادق(ع) تأکید کرد: در حدیثی از معصوم بر شادی مؤمنان در ایام ولادت و غم و اندوه در ایام شهادت بزرگان دین تأکید شده است.

استاد حوزه و دانشگاه‌های تبریز خاطرنشان کرد: نکته مهم در این میان تأکید بر معرفت افزایی در این زمینه است، به گونه‌‌ای که غم و شادی مؤمن در ایام خاص مربوط به اهل بیت(ع) باید به ارتقای معرفت و بصیرت شیعیان بینجامد.

حجت الاسلام خدایی با اشاره به زندگانی علمی امام جعفر صادق‌(ع) تصریح کرد: فرقه مذهبی ما که مفتخر به نام این امام همام است، در حقیقت باید دنباله رو فقه و مکتب جعفری باشد.

این محقق تاریخ اسلام با بیان این‌که حوزه‌های شیعی رسالتی مستقیم در زمینه ارتقای دانش و فقه اسلامی مبتنی بر اهل بیت(ع) دارند، گفت:‌ حوزه‌های علمیه شیعی پیشگام احیا و ترویج مکتب جعفری هستند.

وی خاطر‌نشان کرد:‌‌ کلید مکتب جعفری که سبب همگرایی و وحدت جهان اسلام در یک محدوده خاص و گرد آمدن دانشمندان اسلامی از هر گرایش گرد این مکتب نورانی شد، سعه صدر در آموزش دانش اسلامی در این مکتب بود.

محقق تاریخ اسلام ابراز داشت: همه گرایش‌ها حتی مادی‌گراها به آسانی در محضر امام صادق(ع) حاضر می شدند و سوالات عقیدتی خود را می پرسیدند، نکته جالب این‌که برخی از این افراد با هدف لجاجت و عناد در این جلسات حاضر می شدند؛ اما شیوه مکتب جعفری پاسخ به همه این شبهات بدون حرکت‌های دفعی بود تا زمینه برای حل تمام شبهات فراهم شود.

وی افزود:‌ در شرایطی که مکتب جعفری گرایش‌های الحادی را نیز پاسخ‌گو‌ است، چرا نباید این تحمل در میان مکاتب اسلامی وجود نداشته باشد؛ از این رو فرق اسلامی بدون متهم کردن یکدیگر به شرک و موارد دیگر، زمینه هم افزایی دانش اسلامی را فراهم ‌‌کنند./935/ت302/س

ارسال نظرات