۰۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۷۷۲۰۱۷
با حضور معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی انجام شد؛

تجلیل از فعالان تبلیغی جنوب شرق کشور

تجلیل از فعالان تبلیغی جنوب شرق کشور
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نشستی با سرگروه های تبلیغی جنوب شرق کشور، بر اهمیت توجه به فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی و نقش مهم آنها در تبیین و ترویج معارف دینی تأکید کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نشستی با سرگروه های تبلیغی جنوب شرق کشور، ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها را تبریک گفت و ضمن سپاسگزاری از تلاش‌های بی‌وقفه گروه‌های تبلیغی، بر اهمیت توجه به فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی و نقش مهم آنها در تبیین و ترویج معارف دینی تأکید کرد و بیان داشت: کار تبلیغی، به ویژه در قالب گروهی، نیازمند توجه و مدیریت دقیق است و قطعاً خداوند این تلاش‌ها را در نظر خواهد گرفت و به آنها برکت خواهد داد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه مطالب خود با استناد به آیه ۳۳ سوره فصلت «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَی اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ» بیان کرد: بسیاری از مردم به خدا دعوت می‌کنند و کارهای صالح انجام می‌دهند، اما اگر این عمل‌ها از اعتقاد قلبی نباشد، تأثیر لازم را نخواهد داشت

وی در ادامه افزود: مرحوم علامه طباطبایی نیز بر این نکته تأکید داشتند که دعوت به خدا و انجام عمل صالح باید از اعتقاد قلبی نشأت بگیرد تا اثرگذار باشد. اگر این سه ویژگی در فرد جمع شود، او مشمول «من احسن» خواهد شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی «خودسازی» را از مقدمات امر تبلیغ دانست و گفت: حجم بالای فعالیت های تبلیغی نباید باعث شود تا ما از خود و تزکیه نفس خود غافل شویم، این خودسازی علاوه بر تزکیه نفس می تواند نقش بسزایی در موفقیت فعالیت های تبلیغی ما داشته باشد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: موضوع تبلیغ معارف دینی، در طول تاریخ با سختی های و مشقت های بسیاری روبرو بوده اما در زمان فعلی به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهنمودهای امامین انقلاب و همچنین به برکت خون پاک شهدا این موضوع نسبت به قبل آسان تر شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: قشر مبلغان در صف ابتدایی مواجهه با همه مسائل و مشکلات قرار دارند، این امر ایستادگی و صبر مضاعف را طلب می نماید.

حجت الاسلام روستاآزاد در ادامه به مولفه های اصلی تبلیغ گروهی اشاره کرد و اظهار داشت: تکیه بر خرد جمعی، هم افزایی، برنامه ریزی، ارزیابی و نوآوری از مولفه تبلیغ گروهی بوده و معولا این مولفه ها در تبلیغ فردی مشاهده نمی شود. در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی با رهبر معظم انقلاب در سال۱۳۹۷، ایشان در بیانات خود تبلیغ گروهی را شکل برجسته ای از تبلیغ برشمرده اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: قرآن کریم در آیه ۱۴ سوره طه می فرماید: «أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی» یعنی تکلیف معین و نتیجه نیز بیان شده است، لذا اگر مبلغی با فعالیت خود در منطقه، تحول و اثری ایجاد نکرد اصل تکلیف او هم مورد سوال خواهد بود. ما باید با رویکرد حل مساله وارد میدان تبلیغ شویم، مسائل منطقه خود را ببینیم اولویت بندی کرده و با نظارت و ارزیابی بازخوردگیری نمائیم.

حجت‌الاسلام روستاآزاد در بخش دیگر سخنان خود به ظرفیت های آموزشی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی پرداخت و افزود: مرکز آموزش های کاربردی این معاونت سالانه دوره های متعددی با هدف ارتقاء سطح علمی و مهارتی مبلغان و فعالان فرهنگی در سراسر کشور به صورت حضوری و مجازی برگزار می نماید. هم اکنون بیش از ۱۹۰ هزار دقیقه محتوای آموزشی مورد نیاز مبلغان و فعالان فرهنگی، در موضوعات مختلف تهیه و تدوین شده است.

وی ادامه داد: از عناوین محتوای تولید شده در این مرکز می توان به موضوعاتی همچون؛ «تربیت مربی مقدماتی و تکمیلی خانواده»، «مباحث مشاوره ای»، «پودمانی تبلیغ»، «مبانی اندیشه ولایت فقیه و حکومت اسلامی»، «تربیت مربی تمدن اسلامی»، «تربیت مربی نقد و بررسی مسیحیت تبشیری، بهائیت، تصوف فرقه ای، باستانگرایی و زرتشت»، «محتوای آموزشی ویژه کودک و نوجوان و دانش آموزی»، «معارف انقلاب اسلامی»، «جهاد تبیین» و «محتوای مناسبتی ویژه ایام فاطمیه، محرم، و ماه مبارک رمضان» اشاره کرد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در بخش پایانی مطالب خود، توجه ویژه به قرآن در عرصه تبلیغ را امری مهم برشمرد و گفت: اصل و قوام امر تبلیغ، قرآن کریم می باشد، توجه به قرائت صحیح، حفظ قرآن کریم و مطالعه تفاسیر می تواند کمک شایانی به مبلغان در عرصه تبلیغ داشته باشد.

ارسال نظرات