حجت الاسلام باغستانی:
در اندیشه علامه مصباح فرهنگ به منزله روح تمدن است
عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی مؤسسه امام خمینی (ره) با تاکید بر ابعاد تمدن سازی در اندیشه علامه مصباح گفت: ایشان ویژگیهای آرمان خواهی را همانند رهبر معظم انقلاب مبتنی بر سه ویژگی اساسی میداند.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید باغستانی، عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی مؤسسه امام خمینی(ره)، در کارگروه سیاسی اجتماعی چهارمین سالگرد علامه مصباح یزدی با تبیین ابعاد تمدن اسلامی در اندیشه علامه مصباح گفت: ایشان فرهنگ را به منزله روح تمدن و تمدن را نمود فرهنگ می دانند. ایشان محتوای تمدن را فرهنگ می دانند که ریشه در باور ها و ارزش ها دارد.
عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی مؤسسه امام خمینی (ره) بر چهار مرحله تمدن سازی تاکید کرد و اظهار داشت: مرحله اول تمدن سازی در اندیشه علامه مصباح، رفع نیازها و مرحله بعد تامین امنیت است که این دو مرحله برگرفته از تعبیر قرآنی «االذی اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف» است. امنیت به قدری اهمیت دارد که بسیاری از مکاتب به جز مکتب کمونیسم و آنارشیسم معتقدند تنها فلسفه تشکیل حکومت میتواند تامین امنیت باشد.
وی افزود: مرحله سوم ارتقای بهره ها و شکوفایی استعدادها است که در اسلام به دو بعد معنوی و مادی بر خلاف دیگر مکاتب تاکید شده است. مرحله آخر نیز رسیدن به آرمانها است که این بالاترین مرحله برای یک جامعه است که با تمدن به آن نائل می شوند.
حجت الاسلام باغستانی با اشاره به معنای آرمان و تمدن آرمانی گفت: در فلسفه سیاسی غرب اولین کرسی که بحث آرمان را مطرح کرد ارسطو در کتاب جمهور بود و سپس دیگر اندیشمندان مانند راسل و بیکن به بیان این بحث پرداختند. در فلسفه اسلامی نیز افراد زیادی مانند فارابی به این بحث پرداختند. علامه مصباح نیز در رابطه با جامعه آرمانی مباحث مفصلی دارند.
وی افزود: ایشان ویژگی های آرمان خواهی را همانند رهبر معظم انقلاب مبتنی بر سه ویژگی اساسی میداند. اول اینکه آرمان خواهی باید واقع بینانه باشد؛ راه و روش رسیدن به واقعیت را ترسیم کند و در آخر اهداف متعدد جامعه آرمانی بایستی تبیین و روشن شود.
عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: آرمان های نظام اسلامی را علامه مصباح به دو قسمت غایی و عادی تقسیم می کنند. آرمان غایی به معنای قرب الهی و رسیدن به کمال است که البته در اندیشه علامه مصباح، در جوامع مختلف یک امر تشکیکی و متفاوت است.
وی در پایان وجه تمایز آرمان های انقلاب اسلامی با نظامات دیگر را اسلامی بودن این آرمان ها دانست و گفت: علامه راهکار نظام اسلامی را 3 مساله می دانند. اجرای ارزش های اسلامی، نظام یافتگی ارزش های اسلامی در جامعه پس از تبیین آن که لازمه تثبیت آن در جامعه است و رهبر معظم انقلاب اقدامات امام در راستای مردم سالاری دینی را در همین راستا می دانند. علامه مصباح می فرمودند : «شاید این تعبیر را از اقای صدر یاد گرفته باشم که بعد از علم اقتصاد نوبت به نظام اقتصاد می رسد.» در آخر نیز بحث نهاد سازی است که اصل محوری در آن نهاد آموزش و تربیت اسلامی است.
ارسال نظرات