نشست نقد و بررسی کتاب هنر هفتم و سینمای تعاملی برگزار شد
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در آستانه جشنواره فیلم فجر نشست نقد و بررسی کتاب هنر هفتم و سینمای تعاملی، موضوع شناسی و ابعاد فقهی به همت گروه فقه فرهنگ، هنر و رسانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با ارائه حجتالاسلاموالمسلمین نهاوندی عضو شورای علمی گروه فقه فرهنگ، هنر و رسانه پنجشنبه در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار گردید.
در این نشست که پنجشنبه چهارم بهمن ماه در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نهاوندی ضمن معرفی این کتاب، عنوان کرد: از وجوه تمایز این کتاب میتوان به مباحث مبتلابه همچون نسبت حاکمیت با سینما، موضوع شناسی پدیده سلبریتیسم، بررسی نظارت های کنترلی و تفاوت فقه سینما با فقه فیلم، هنر و نمایش اشاره کرد.
این استاد حوزه علمیه قم در ادامه خاطر نشان کرد: من بخاطر آنکه ابعاد قضیه با موضوعات مرتبط با فقه هنر هفتم متفاوت بود و “سینماهای تعاملی” یک گونه پیشرفتهتر از سینماهای سنتی است وارد این بحث شدم تا تبیین هنجارهای تعاملی و ارتباطی با دانش فقه چارچوب بندی شود و ضوابط این پدیده چندضلعی فرهنگی که ابعاد هنری، رسانهای و فرهنگی دارد و در جامعه سازی و فرهنگ سازی نقش ایفا میکند را تبیین کنم.
وی در خصوص محتوای کتاب «هنر هفتم و سینمای تعاملی» ابراز کرد: این کتاب را به سه بخش تقسیم کردم؛ بخش اول کلیات و مفاهیم است و بخش دوم موضوع شناسی و ابعاد فقهی صنعت سینما مانند تکنولوژی سینما، نسبت حاکمیت و سینما از نظر حکمرانی فرهنگی، پدیده سلبریتی ها، پوشش هنرمندان و مباحثی کلی صنعت مورد بررسی قرار گرفته؛ موضوع شناسی سینمای تعاملی قابلیت پردازش دارد و ما این کار را انجام دادیم.
در ادامه این نشست حجتالاسلام دکتر سید حمید میرخندان نیز بعنوان ناقد در بیان نقدهای وارد به این کتاب افزود: ما در فقه ماهیت شناسی نمیکنیم اما در این کتاب این اتفاق رخ داده است.
بخشهای کتاب «هنر هفتم و سینمای تعاملی»
نویسنده کتاب «هنر هفتم و سینمای تعاملی» در ادامه افزود: بخش سوم کتاب موضوع شناسی و ابعاد سینمای تعاملی است که مانند بخش دوم وارد ابعاد فقهی سینمای تعاملی شده است؛ سینمای تعاملی مسئله داده پردازیها را دارد و داده پردازیها گاهی حریم شخصی و خصوصی را در بر میگیرد و گاهی با حوزه مهندسی افکار سروکار دارد؛ لذا در این کتاب ابعاد فقهی تولید، توزیع و مصرف به صورت تراکش قابل توجهی مورد بررسی قرار گرفته است و درباره شبکه قاچاق فیلمهای سینمای تعاملی، توزیع غیرقانونی، مالکیت سینمای دیجیتال، ژانر کودک مطالبی بیان شده است.
حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی ضمن بیان اینکه ایران در مورد سینمای تعاملی هنوز گامهای ابتدایی را برداشته است، گفت: انتخاب سینماهای تعاملی و خانگی در پیشرفت تکنولوژی رسانه دنیا به گونهای است که خود کاربر سوژه و مُد کمدین را با جهت گیری خاص انتخاب میکند که در کتاب به این خصوص پرداخته شده است و موضوع نفوذ در افکار عمومی نیز مورد توجه قرار گرفته است.
این استاد فقه هنر و رسانه در پایان یادآور شد: این کتاب به همت پژوهشگاه فقه معاصر و فعالیتی که دوستان در گروههای فرهنگ و هنر آنجا داشتهاند تولید و در شهریور ۱۴۰۳ به زیور طبع آراسته شده است.