۰۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۷۷۳۸۲۹
در نشست علمی بررسی شد؛

تاثیر رسانه‌های شخصی‌سازی‌شده بر پدیده قطبی‌شدن سیاسی اجتماعی

تاثیر رسانه‌های شخصی‌سازی‌شده بر پدیده قطبی‌شدن سیاسی اجتماعی
نشست علمی تحت عنوان مطالعه وضعیت‌شناسی قطبی‌شدن اجتماعی سیاسی در جهان با تاکید بر رسانه‌های شخصی‌سازی‌شده در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نشست علمی تحت عنوان مطالعه وضعیت‌شناسی قطبی‌شدن اجتماعی سیاسی در جهان با تاکید بر رسانه‌های شخصی‌سازی‌شده با حضور خانم دکتر مهشید شهیدی پژوهشگر اجتماعی و دکتر کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه صدا و سیما در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد. 

خانم دکتر شهیدی پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه امروزه همه جوامع با مسئله قطبی‌شدگی در عرصه سیاسی و اجتماعی مواجه شده‌اند، گفت: در ایران نیز با ورود رسانه‌های اجتماعی مجازی مانند فیسبوک و توییتر شاهد نقش‌آفرینی این رسانه‌ها هستیم و مطالعات امروزی نشان می‌دهد قرار گرفتن کاربران در معرض اطلاعات مخالف خود، باعث تساهل و پذیرش بیشتر و در نهایت منجر به نقدپذیری بیشتر خواهد شد. 

وی قطبی‌شدن را فاصله بین گروه‌های اجتماعی از منظر سیاسی، عقیدتی و عاطفی دانست و گفت: پدیده قطبی‌شدگی دارای پیامدهای اجتماعی بسیاری در جوامع است. از این رو سیاستگذاران تلاش می‌کنند هزینه‌های اجتماعی ناشی از این پدیده را کاهش دهند و شکاف‌های اجتماعی میان جامعه و حکومت و شکاف‌های درون جامعه را ارزیابی کنند تا هزینه‌های اجتماعی مانند تضاد اجتماعی کاهش یابد. 

وی سه نظریه «حباب فیلتر، مارپیچ سکوت و مواجه انتخابی» را به عنوان پشتیبان این مطالعه برشمرد و گفت: یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد چهار دسته عوامل و مولفه‌ها بر پدیده قطبی‌شدن سیاسی - اجتماعی در جامعه ایران وجود دارند که شامل: الگوریتم‌های اتاق‌های پژواک، نفرت‌پراکنی در فضای مجازی، انتشار اخبار جعلی و تشدید هویت گروهی هستند. 

خانم شهیدی در ادامه با اشاره به تحقیقات روانشناسی درباره چگونگی ارتباط رسانه‌ها با قطبی‌شدن گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ویژگی‌های شخصی کاربران مانند انتخاب آگاهانه و زمینه‌های شخصیتی از جمله شاخصه‌های قابل مطالعه در جامعه ایران در ارتباط با ایجاد دو قطبی‌های سیاسی - اجتماعی اهمیت بیشتری دارند.

وی با بیان این که هویت‌های اجتماعی در مرکز باورهای سیاسی قرار دارند، بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهند که هویت‌های سیاسی بر محرک‌های اصلی دوقطبی‌شدن جامعه ایرانی موثر هستند. با این حال، هویت‌های اجتماعی نیز استفاده از رسانه را شکل می‌دهند و احتمال اینکه مردم محتوای رسانه را در راستای باورهای قبلی خود انتخاب کنند، افزایش می‌دهد.

دکتر کمال اکبری مسئول دانشکده دین و رسانه صدا و سیما نیز با بیان اینکه در جامعه شبکه‌ای‌شده جهانی، افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرند، گفت: منطق حباب فیلتر و سایر دیدگاه‌های پشتیبان باید بر اساس تحولات فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و تاثیرات آنها بر پدیده محوری مطالعه حاضر بررسی شود. 

توجه به نظریه جامعه شبکه‌ای، پیوند دادن موضوعات مورد مطالعه با شرایط جامعه، علت و شرایط رخداد قطبی‌شدگی در کشورها، عینی‌سازی مباحث،  توجه به خلاصه مدیریتی و پیشنهادهای سیاستی، تقنینی، راهبردی و ... از مواردی بود که در این مطالعات باید مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظرات