۰۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۷۷۳۸۵۷
مدیر مدارج علمی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه اعلام کرد؛

تشکیل کمیته‌های علمی پایان‌نامه‌های سطوح ۳ و ۴ حوزه

تشکیل کمیته‌های علمی پایان‌نامه‌های سطوح ۳ و ۴ حوزه
مدیر مدارج علمی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه از تشکیل تشکیل کمیته‌های علمی پایان‌نامه‌های سطوح ۳ و ۴ و راه‌اندازی سامانه پایان‌نامه خبر داد.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمیدرضا کاظمی مدیر مدارج علمی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه کشور در گفت‌وگویی اظهار کرد: با عنایات خداوندمتعال و تفضلات حضرت ولی‌عصر(عج) و در راستای ارتقای سطح دانشی و مهارتی اساتید محترم راهنما، مشاور و داور در سطح ۳ و ۴، اولین کارگاه دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی برگزار شد.

وی هدف از برگزاری این دوره را توانمندسازی اساتید اعلام کرد و افزود: پایان‌نامه‌ها به عنوان خروجی و برون‌داد علمی یک مرکز آموزشی به حساب می‌آیند و در اهمیت پایان‌نامه‌ها همین نکته کافی است که یکی از معیارها و شاخص‌ها برای ارزیابی سطح علمی مرکز علمی و آموزشی همین پایان‌نامه‌ها هستند.

حجت‌الاسلام کاظمی ادامه داد: اگر چه پایان‌نامه تنها خروجی علمی یک مرکز نیست اما آن اثری که جنبه ماندگاری دارد و بیشتر در معرض نقد و بررسی مجموعه‌های آموزشی و علمی قرار می‌گیرد همین پایان‌نامه‌ها رساله‌های علمی هستند، لذا از آن‌جایی که اساتید راهنما از ابتدای طرح موضوع تا دفاع همراه طلبه هستند و خود نیز سهم بسزایی در پایان‌نامه دارند و یکی از عناصر تاثیرگذار در تدوین پایان‌نامه و رساله به حساب می‌آیند و نقش مهمی نیز در ارتقای سطح کیفی پایان‌نامه دارد، نیاز است تا معلومات خود را در این راستا به روز رسانی کنند.
 
مدیر مدارج علمی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: چون استاد راهنما به عنوان یک شخص متخصص و شخصی که ناظر به اشراف علمی معرفی شده، لذا در بحث کیفی‌سازی پایان‌نامه تأثیرگذار است، با توجه به نقشی که استاد راهنما در کیفی‌سازی برنامه‌ها و ارتقا سطح کیفی پایان‌نامه دارد، استاد راهنما لازم است متناسب با تولید علم و پیشرفت، رشد کند و دانش و مهارت خود را به روز رسانی بکند.

وی اضافه کرد: همان‌طور که انسان همیشه به آب و غذا نیاز دارد، یک انسان علمی و محقق هم به اصطلاح در هر سن و سالی که باشه لازم است که دانش و مهارت خود را ارتقا ببخشد، مخصوصاً در این زمان ما با توجه به فضای رسانه‌ای که وجود دارد و با توجه اشراف اطلاعاتی که برخی از طلاب و نویسندگان با پایگاه‌ها و منابع اطلاعاتی دارند و با توجه به اشرافی که برخی از طلبه‌ها در عرصه هوش مصنوعی دارند باید اساتید یک سطح بالاتر و یا نهایتاً حداقل هم سطح طلاب باشند، لذا در راستای همین موضوع این کارگاه توسط معاونت مدارج علمی حوزه‌های علمیه برای جمعی از اساتید راهنما برگزار گردید و ان‌شاءالله این برنامه همچنان استمرار خواهد داشت.

حجت‌الاسلام کاظمی افزود: این دوره آموزشی در دو مقطع مقدماتی و پیشرفته برگزار شد، سالیان گذشته کار پایان‌نامه‌ها به صورت سنتی و کاغذی بود، اما امروز این کار به صورت کاملا سیستمی انجام می‌شود. امروز یکی از تحولاتی که در معاونت مدارج علمی اتفاق افتاده، توسعه ظرفیت اساتید راهنما است و ملاک ما فقط کمی‌سازی ظرفیت اساتید نیست بلکه افزایش کیفیت علمی آنان است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه سطح علمی اساتید در حوزه و دانشگاه ارتقا پیدا کرده است لذا از لحاظ کیفیت در کنار ظرفیت کمی، سطح کیفی اساتید را هم بالا می‌بریم؛ با توجه به مطالبات و مکاتبات مراکز استانی مبنی بر استفاده از اساتیدی که آمادگی و توانایی‌های لازم در عرصه راهنمایی، مشاوره و داوری دارند، اساتیدی از کل کشور برای شرکت در این دوره دعوت شدند.

این استاد حوزوی گفت: در این راستا یکی دیگر از کارهایی که برای تسهیل امر تدوین پایان‌نامه نویسی انجام شده، از سال ۹۹ تا الان واسپاری امور مربوط به تصویب موضوع تصویب طرح‌ها و داوری‌ها به مراکز و واحدهای آموزشی در استان‌ها سپرده شد، مکاتباتی نیز با مراکز حوزه‌های علمیه استان‌ها انجام شد که هر استان متناسب با آن رشته علمی که در آن استان وجود دارد، ظرفیت‌ها را به ما معرفی بکنند.

مدیر مدارج علمی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه با اشاره به تدوین دستورالعمل تشکیل کمیته‌های علمی پایان‌نامه های سطح ۳ و ۴ در حوزه‌های علمیه استان‌ها گفت: سیاست جدید، واگذاری برخی اختیارات به استان‌ها است که کار بررسی پایان‌نامه‌های طلاب در همان استان انجام شود. از دیگر کارهای انجام شده راه‌اندازی سامانه پایان‌نامه ها بود.

حجت الاسلام کاظمی گفت: از جمله قابلیت‌ها و مزایایی این سامانه حذف فرایند امور سنتی و کاغذی، حذف مراجعه حضوری طلاب و متقاضیان تدوین پایان‌نامه و رساله‌های علمی، سرعت بخشی و نظم‌بخشی به فرایند تدوین پایان‌نامه، سامان‌دهی و ثبت سوابق فعالیت اساتید راهنما، مشاور و داور و گروه‌های علمی، ثبت ظرفیت‌های اساتید در حوزه راهنمایی و مشاوره است.

وی افزود: از دیگر مزایایی این سامانه هشدار نسبت به زمان باقی مانده برای تدوین، گزارش‌گیری از تمام فعالیت‌های مربوط به تدوین پایان‌نامه، بانک اطلاعات و بایگانی پایان نامه‌ها، افزایش سرعت صدور مدرک، کاهش ضریب خطا، ارتقاء سطح امنیتی مدارک، تسهیل و تسریع ثبت‌نام درخواست مدرک، بهره‌مندی بهتر از ظرفیت نیروی انسانی است.

ارسال نظرات