ردپای پنهان جریان فرهنگی غرب

حجتالاسلام علی قهرمانی مدیر موسسه فرهنگی و گروه تبلیغی ندای فطرت، در گفتوگو با خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، مهم ترین عامل موفقیت کمپانی های کرهای را ذائقه سازی عنوان کرد و گفت: کی درام(سریال های کره) و کی پاپ(موسیقی پاپ کره) بازوان فرهنگی کره هستند که با تکنیک های متفاوت، توانستهاند نه تنها فقط مردم کره بلکه در دنیا محبوبیت کسب کرده و رشد چشمگیری داشته باشند.
معاونت پژوهش سابق انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه درباره تاریخچه موسیقی پاپ کرهای یا همان کیپاپ، اظهار داشت: موسیقی پاپ کره، دارای چند گروه مهم و بزرگ است که نسل دوم کره محسوب میشوند و در گذشته حتی سولوخوان یعنی تک خوان بودند اما از یک مقطع زمانی به بعد شرکتها با دست گذاشتن روی علاقهمندی مخاطبان شروع به خوانش گروهی کردند.
حجت الاسلام قهرمانی افزود: در ایران این خوانش جمعی به عنوان سرود بروز و ظهور دارد اما در این زمینه ما دچار نقص هستیم چون سلایق را در نظر نمیگیریم و اصلا به جای در نظر گرفتن سلایق باید ایجاد سلیقه کنیم، همان کاری که جریان رسانهای پرطمطراق در کره انجام داده است.
پژوهشگر رسانه با نقد به این مسأله که در ایران فقط به دنبال ذائقه سنجی هستیم گفت: این جریان رسانهای ذائقهساز غربی-کرهای، با درست کردن پیوست های رسانه ای به دنبال دیده شدن هر چه بیشتر این افراد است تا بتواند جامعه را به آن سمت و سویی که میخواهند ببرند؛ به طور مثال در غرب توانستهاند با ذائقهسازی در زمینه جنسیتی مطابق خواسته های خود بخش قابل توجهی از جامعه را به آن سمت ببرند.
حجتالاسلام قهرمانی با ابراز نگرانی از فاصله گرفتن جوانان از فرهنگ غنی ملی بیان کرد: با مشاهده نسل های مختلف کرهای درمییابیم که هر چه به نسل امروزی نزدیکتر میشویم، به دلیل استحاله فرهنگی کره و گرایش آن به غرب دیگر از آن فرهنگ غنی و آدابورسوم کرهای خبری نیست، این رؤیای غربی و آمریکایی در ایران در حال شکل گیری است که میتوان از اقبال مردم ایران به کریسمس در چند سال اخیر مثال زد.
وی در ادامه با نگاه به فرهنگ غرب، درباره سریالهای کرهای هشدار داد و گفت: در حال حاضر مسألهای که نگران کننده است گنجاندن مفاهیم جنسی مثل بیال(boy love) و جیال(girl love) است که میتوان گفت نوعی همجنس گرایی عاطفی است و به دنبال ترویج آن در میان جوانان هستند که از نحوه لباس پوشیدن و مضامینی که در این محصولات وجود دارد میتوان این مسأله را متوجه شد.
مدیر موسسه فرهنگی و گروه تبلیغی ندای فطرت با اشاره به وجود مؤلفه علم و حکمت در شرق ابراز کرد: علت وجود این چنین مفاهیمی در این محصولات این است که شرق به دلیل وجود علم و حکمت، مفهوم حیا در آن موج میزند بنابراین اگر بخواهند حیا را ازبین ببرند باید علم وحکمت را نابود کنند و نمونه اش در ایران میشود همان ماجرای عمامه پرانی که این جریان سخیف روبنایی به دنبال ضربه زدن به دین بودند.
وی ادامه داد: اولین جایی که این جریان خود را بروز و ظهور میدهد در تقابل با حکمت و انسانیت است، جریانی به ظاهر انسانگرا که در واقع از طریق شهوت سالاری انسان را به دامان شیطان میبرد و همه اینها به خاطر این است که جریان غرب فرهنگی بتواند جای خود را در آن کشور مستحکم کند و به طور نمونه مشاهده می کنید که بعد از شکست ژاپن کامیک های جنسی رشد چشمگیری در این کشور پیدا می کند.
حجت الاسلام قهرمانی افزود: این جریان به حدی جلو رفته که موسیقی و رقص را به عنوان زبان مشترک همه انسانها نشان میدهد و آنرا نه تنها به عنوان لذت زندگی بلکه به عنوان معنای زندگی معرفی میکند.
مدیر موسسه فرهنگی و گروه تبلیغی ندای فطرت در ادامه به تشریح تفاوت نگاه زیبایی شناسی غرب و شرق پرداخت و گفت: روش غرب برای بیان زیبایی، برجستهسازی آن است در حالیکه بشریت از این نوع نگاه خسته شده اما در مفهوم زیبایی شرق نوع گریم های کرهای به دنبال اصلاح ضعفها میباشد یعنی وقتی ضعف را اصلاح می کند خود به خود زیبایی به چشم می خورد.
وی ادامه داد: جوانان ما وقتی با این نحو از زیبایی روبهرو می شوند به دنبال از بین بردن ضعفهای خودشان میروند چون در پی یک همزاد پنداری متوجه میشوند که آنها هم دچار ضعفهایی بوده اند اما آن ضعفها را اصلاح کردهاند و به همین طریق این افراد در چشم جوانان یک نمونه ایدهآل برای زندگی میشوند.
حجت الاسلام قهرمانی افزود: آنها با معرفی جوانانی جذاب و موفق به دنبال معرفی الگو هستند و به این دلیل که انسان در سنین نوجوانی لذتگرا است و بنابراین به دنبال الگویی می رود که لذت بیشتری به او بدهد اما این ویترین موفقیت پشت پرده ای دارد، چرا که اجازه دیدن هزاران افراد ناموفق را به انسان نمیدهند.
وی با اشاره به اصطلاح قرآنی تبرّج درباره این موضوع اظهار داشت: مخاطبان این محصولات دائما در حسرت به سر میبرند چرا که میخواهند هرچه بیشتر شبیه آنها شوند و هرچقدر آنها از جایگاه بلندتری برخوردار باشند حسرت بیشتری نصیب مخاطبان میشود که البته این جایگاه را با استفاده از کیپاپ و کیدرام قابل دسترس نشان میدهند.
مدیر موسسه فرهنگی و گروه تبلیغی ندای فطرت ادامه داد: این احساس بدبختی و حسرت نمیگذارد که مخاطبان این محصولات از زندگی لذت ببرند چرا که درک انسان از لذت به آن لذت معنا میبخشد.
حجت الاسلام قهرمانی با اشاره به این که تولیدکنندگان محصولات به دنبال مدیریت عواطف هستند، گفت: حسرت حتی اگر در بهترین جای دنیا هم که باشید اجازه لذت بردن از زندگی را نمیدهد و این حسرت دائمی باعث ایجاد نارضایتی شده و این نارضایتی دربحران های اجتماعی خودش را نشان میدهد و اتفاقا کارکرد سیاسی دارد تا جایی که به همین وسیله میتوانند جوان را به خیابان بیاورند چون مخاطب جوان این محصولات فکر میکند اگر این قوانین نباشد میتواند به آن رویا برسد.
پژوهشگر رسانه ادامه داد: اما این رویا به این سادگی محقق نمیشود، همانطوری که بسیاری از افراد کره ای با اینکه در کنار اینگونه افراد زندگی می کنند احساس خوشبختی نمیکنند اما مخاطبان این را متوجه نمیشوند چون اینها را از دریچه رسانه میبینند.
وی در ادامه توضیح داد: کارکرد دیگر این جریان این است که آنها با ترویج نوعی بتپرستی نوین به دنبال جا انداختن فرهنگ دگرخواهی هستند، در این مدل دگرخواه ما فکر میکنیم که آن هنرمند رابطه دو سویه دارد درحالی که اینطور نیست و او هیچ ارتباطی با ما ندارد و در حال القای این فکر است که با تو ارتباط دارد و علت اینگونه تفکرات بخاطر این است که در مخاطبان از خودبیگانگی ایجاد شده است.
مدیر موسسه فرهنگی و گروه تبلیغی ندای فطرت در ادامه با اشاره به ظاهر نمایی این جریان، گفت: حرفهای شعارگونه اینها هرچند بسیار زیبا و فریبنده باشد اما اگر از آنها انتقاد شود تو را مورد عتاب قرار میدهند و انتقاد پذیر نیستند، مانند بسیاری از جریان های سیاسی در ایران که اینگونه بوده و هستند.
حجت الاسلام قهرمانی افزود: این مدل دگرخواه یک سبک زندگی ارائه میدهد که بر این اساس مخاطب دائما در تلاش است تا تبدیل به آن فرد شود نه اینکه خودش باشد در حالی که در تعالیم اسلامی این مورد نفی شده است.
مدیر موسسه فرهنگی و گروه تبلیغی ندای فطرت خاطر نشان کرد: ما از فرهنگ غنی برخوردار هستیم و نمیتوان گفت که فرهنگ بومی ایران فقط ملی است چون ایران قبل از اسلام با توحید آمیخته شده و اگر بتوانیم معارف اهل بیت(ع) را به نحو احسن معرفی کنیم بسیار اثرگذار خواهد چون همان اسطوره هایی که در فرهنگ اساطیری موجود بود در اسلام به نحو اکمل موجود است در این مسیر نیاز است تا از ادبیات بهروز و هنر استفاده شود.
وی در ادامه با اشاره به مقاومت مردم غزه گفت: ایمان به خدا باعث لذت بردن از زندگی حتی در اوج سختی ها میشود در حالی که آنها یک هزارم امکانات ما را ندارند پس چرا ما نمی توانیم از زندگی لذت ببریم چون الگوی درستی برای زندگی کردن انتخاب نکرده ایم دین در ازای الگوی حسرت آفرین، الگوی زندگی بخش را ارائه می دهد و روح زندگی کردن را معنای شاد بودن میداند.