۱۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۷۷۴۱۰۶
حجت الاسلام والمسلمین صلح میرزایی مطرح کرد؛

تحلیل منطق عملکردی رهبر انقلاب اسلامی از منظر توحید و عبودیت

تحلیل منطق عملکردی رهبر انقلاب اسلامی از منظر توحید و عبودیت
مدیر دفتر قم مؤسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی، بر اهمیت نگاه توحیدی در تصمیم‌گیری‌ها و عملکرد رهبر انقلاب تأکید کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب توحید را دیدگاهی جامع نسبت به جهان دانستند که قادر است همه جنبه‌های زندگی فردی و حکومتی را تحت تأثیر قرار دهد

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر دفتر قم مؤسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی، در یک دوره آموزشی با موضوع «تحلیل منطق عملکردی رهبر معظم انقلاب» که به همت دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه و با همکاری دفتر قم مؤسسه علمی پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد، بیان کرد: نوع نگاه به جهان و انسان از دیدگاه رهبر معظم انقلاب نقشی اساسی در تصمیم‌گیری‌ها ایفا می‌کند، این رویکرد، چه در زمان حکومت الهی و چه در مواجهه با حکومت طاغوت، حاکم است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: امتدادها بر پایه مبانی شکل می‌گیرند و نخستین و بنیادی‌ترین مبنا توحید است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، تنها پاسخ به یک پرسش ذهنی نیست. توحید به‌مثابه یک نگرش جامع به عالم تلقی می‌شود که اصلاح آن می‌تواند به‌عنوان ستون اصلی اسلام ایفای نقش کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صلح میرزایی ضمن بیان اینکه این توحید هم در خالقیت و هم در مالکیت نمود پیدا می‌کند و باید همچون روحی در تمام ابعاد زندگی اجتماعی بشر و ساختار حکومت‌ها جاری شود، افزود: که یک موحد حقیقی همه جنبه‌های زندگی‌اش را برای خداوند قرار می‌دهد و تلاش می‌کند تمامی اعمالش رنگ خدایی بگیرد.

مدیر دفتر قم مؤسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی با تاکید براینکه توحیدی که مراد است، نگاهی گسترده دارد و تمام زوایای زندگی از جمله اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی را شامل می‌شود، بیان کرد: عبودیت در اسلام به معنای اطاعت کامل تعریف می‌شود و توجه به دیگران نیز در مواردی نوعی عبادت تلقی می‌شود. رهبر معظم انقلاب به نقل از امام جواد علیه‌السلام فرموده‌اند که اگر با تمام وجود به سخن کسی گوش فرا دهید، در واقع او را عبادت کرده‌اید. عبودیت که مختص خداوند است، یکی از اصول بنیادی و بسیار حیاتی در اسلام به شمار می‌آید.

پژوهشگر فقه سیاست و اندیشه امامین انقلاب، نتیجه هماهنگی با حرکت عمومی عالم در مسیر عبادت خداوند را رشد بیشتر انسان و کاهش تضادها در زندگی خواند و تصریح کرد: در چنین شرایطی انسان با مجموعه خلقت همسو شده و از حمایت آنها بهره‌مند خواهد شد، از این منظر، دنیا به دو قلمرو تقسیم می‌شود: قلمرو نفوذ الله و قلمرو نفوذ طاغوت و هیچ منطقه میانه‌ای بین آنها تصور نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صلح میرزایی ضمن تأکید بر این موضوع که فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باید به این نکته توجه کنند که پیش از ایمان به خدا، ابتدا باید کفر به طاغوت تحقق یابد، افزود: با توجه به بررسی‌هایی که انجام داده‌ام، از زمان حضرت نوح علیه‌السلام تاکنون همواره شرایط حساس و سرنوشت‌سازی وجود داشته است و هیچ‌گاه جبهه حق و باطل امکان همزیستی نداشته‌اند. همین امر ضرورت مفهوم «هویت» و «جهاد کبیر» را برجسته می‌کند؛ جهادی که به معنای مقاومت در برابر نظام‌های سلطه و خودداری از تبعیت از آنهاست.

مدیر دفتر قم مؤسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی در پایان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، جهاد کبیر را به روشنی تعریف کرده و آن را به‌عنوان سرسپردگی نکردن نسبت به دشمنان معرفی کردند.

ارسال نظرات