۲۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۷۷۴۵۲۲
شهریاری مطرح کرد؛

نقش تربیت در شکل‌گیری نسلی مقاوم و انقلابی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

نقش تربیت در شکل‌گیری نسلی مقاوم و انقلابی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت، به تبیین اهمیت روحیه مقاومت و هویت مطلوب در فرآیند تربیت پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب سه عنصر اسلام، عمق تاریخی و روحیه انقلابی را به‌عنوان ارکان بنیادین شکل‌گیری هویت نسل آینده معرفی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا،محمد شهریاری پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت در پیش‌نشست همایش ملی با موضوع منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، به بررسی نقش نظام تعلیم و تربیت در شکل‌گیری نسلی مقاوم و انقلابی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب پرداخت.

شهریاری اظهار داشت: در دیدگاه رهبر معظم انقلاب، روحیه مقاومت به‌عنوان بخشی از انقلابی‌گری شناخته شده و تربیت در این چارچوب به معنای ایجاد شرایطی است که متربی را به سوی کمال هدایت کند، این کمال دارای سطوح و ابعاد متنوعی است که در فرایند تربیت باید مورد توجه قرار گیرد و از نظر رهبر معظم انقلاب، تربیت یک فرآیند تدریجی برای تحقق هویت مطلوب است؛ مفهومی که در مصاحبه‌ای از رهبر معظم انقلاب در سال 1365 نیز به دو محور اساسی آن پرداخته شد.

پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت با تاکید براینکه موضوع تربیت به‌تازگی در ادبیات علوم انسانی جایگاه یافته و در اسناد ملی نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده، گفت: رهبر معظم انقلاب بارها این بحث را در دیدار با معلمان مطرح کرده و تأکید دارند که تربیت به شکلی همزمان بر عادات ثانویه، شخصیت و در نهایت هویت افراد تأثیر می‌گذارد.

شهریاری، تصریح کرد: هویت اما مفهومی جامع‌تری دارد و تربیت به‌عنوان ضرورتی برای ساخت هویت مطلوب، ابعاد فردی و اجتماعی زندگی را شامل می‌شود، حاصل تمامی این تلاش‌ها، شکل‌گیری انسان شایسته‌ای است که زمینه‌ساز نقش‌آفرینی مثبت در جامعه خواهد بود.

پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت با تاکید براینکه انقلابی‌گری به‌عنوان یکی از اهداف تربیت از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اهمیت بسیاری دارد، گفت: ایشان بر تکوین هویت ملی و اسلامی در دانش‌آموزان تأکید داشته و سه مؤلفه اساسی اسلام، عمق تاریخی و روحیه انقلابی را برای این هدف ذکر کرده‌اند، این سه رکن کلیدی بارها در بیانات ایشان مطرح شده و اهمیت بنیادین آنها در شکل‌دهی به نسل‌های آینده تبیین شده است.

وی هویت مطلوب مقدمه‌ای برای دست‌یابی به حیات طیبه قلمداد کرد و افزود: اهداف تربیتی بر اساس سلسله‌مراتبی با یکدیگر ارتباط دارند و در این میان، مفهوم انقلابی بودن یکی از اضلاع اصلی تربیت اسلامی خصوصاً در ابعاد سیاسی و اجتماعی تربیت متربیان محسوب می‌شود، یکی از ویژگی‌های برجسته هویت مطلوب از نگاه رهبر معظم انقلاب، داشتن روحیه مقاومت است که شیوه تحقق آن نیازمند بررسی دقیق‌تر است.

شهریاری با تأکید بر اینکه در فرآیند تربیت، رهبر انقلاب به سه عنصر اصلی مربی، متربی و محیط تربیتی اشاره کرده‌اند، بیان کرد: مربی باید فراتر از صرف انتقال دانش عمل کند و خود نیز از رشد و تربیت کافی برخوردار باشد. متربی نیز بر اساس اصول انسان‌شناسی تعریف می‌شود و ویژگی‌های خاصی را در بر می‌گیرد. محیط تربیتی، که سومین عنصر اساسی است، جایی است که کنش‌ها در آن انجام می‌شود و شامل سه حوزه اصلی است: خانواده، که در آن مادر نقش محوری دارد؛ مدرسه، که معلم در آن نقش کلیدی ایفا می‌کند؛ و جامعه، که بستر تعاملات فرد با محیط بیرونی را فراهم می‌آورد.

پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر قابلیت تربیت‌پذیری انسان و استناد به آیه "رب زدنی علما" بیان کرد که این قابلیت محدود به یک دوره خاص نیست، گفت: با این حال، دوران کودکی و نوجوانی به عنوان یک دوره خاص شناخته می‌شود که تأثیر بسزایی در شکل‌گیری شخصیت فرد دارد.

ارسال نظرات