۱۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۷۷۴۶۳۳

توزیع کنشگران فرهنگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی

توزیع کنشگران فرهنگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی
مدیر کل مطالعات و مهندسی فرهنگی حوزه های علمیه خواهران در راستای تدوین و طراحی الگوی توزیع کنشگران فرهنگی در حوزه‌های اجتماعی گفت: ابتدا به احصای آسیب‌ها در مناطق مختلف کشور پرداخته شد و بر اساس نیازها به توزیع کنشگران و مبلغین دینی متناسب با مسئال فرهنگی و اجتماعی پرداخته شد.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جوانی مدیرکل مطالعات و مهندسی فرهنگی حوزه های علمیه خواهران اظهار کرد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در برنامه‌  ۵ ساله‌ی خود ذیل کارکردهای بخش فرهنگی ـ تبلیغی، راهبردهایی را جهت «ارتقاء کمی و کیفی زیرساخت‌های فرهنگی و تبلیغی» تعریف کرده است که طبق راهبرد شمارۀ دوم، باید به «توسعه، ارتقاء و استانداردسازی زیرساخت‌ها» پرداخته شود.

مدیرکل مطالعات و مهندسی فرهنگی حوزه های علمیه خواهران در خصوص تحقق این راهبرد گفت: برنامه‌های متعددی لحاظ شده که از جملۀ آنها، «توانمندسازی علمی و مهارتی منابع انسانی فرهنگی و تبلیغی»  و تدوین و طراحی «الگوی توزیع کنشگران فرهنگی در حوزه‌های اجتماعی»، یکی از پیش‌نیازها و الزامات اجرایی برنامه‌ی است که در دستور کار مرکز قرار گرفت و تلاش شد تا براساس امکانات و ظرفیت‌های موجود، ابتدا به احصای آسیب‌ها و مسائل فرهنگی-اجتماعی مناطق مختلف کشور پرداخته و سپس براساس نیازهایی که استانها در حوزۀ تبلیغ تخصصی اعلام داشته‌اند، به توزیع کنشگران و مبلغین دینی متناسب با مسائل فرهنگی-اجتماعی بپردازد.

در ادامه رئیس اداره پایش و پیامد سنجی در خصوص نحوه برگزاری این طرح اظهار کرد: در تهیه‌ی برنامه‌ی توزیع کنشگران فرهنگی تبلیغی، سعی بر آن بوده که این طرح براساس اطلاعات هرچه دقیق‌تر صورت پذیرد. 

وی بیان کرد: براساس مشورت‌های صورت‌گرفته با اساتید مرتبط با این موضوع، یکی از راه‌های ممکن برای دستیابی به اطلاعات موردنظر، رایزنی با نهادهایی چون وزارت کشور،‌ مراکز آماری و سازمان‌هایی است که در حوزه‌های اجتماعی فعالیت دارند. 

رئیس اداره پایش و پیامدسنجی مطرح کرد:  مزیت این مسیر دستیابی به اطلاعات گسترده و دقیق از جامعه‌ی هدف و هدفمندتر شدن برنامه توزیع است، بدین جهت،‌ فرایند اداری و نامه‌نگاری با نهادهای مرتبط جهت کسب اطلاعات جمعیتی استان‌ها به تفکیک جنسیت،‌ آسیب‌های فرهنگی اجتماعی هر استان و داده‌های مؤثر در توزیع صورت گرفت؛ اما همانطور که تجربه نیز نشان داد، حصول چنین‌ داده‌های دقیقی به‌دلیل فرایندهای پیچیده اداری و حساسیت برخی موضوعات، هم نیازمند زمانی طولانی و هم گاهی ناممکن است.

وی به مسیر دوم اشاره کرد و گفت: مسیر دوم،‌ اتکا به پژوهش‌های میدانی است که بتواند چنین اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دهد، یکی از پژوهش‌های علمی که می‌توانست مبنای برنامه‌ی توزیع کنشگران فرهنگی تبلیغی قرار گیرد، «گزارش نیازسنجی آموزشی و مهارتی مبلغین استان‌ها» است که ضمن پرداختن به نیازهای مختلف آموزشی مهارتی مبلغین،‌ به شناسایی و اولویت‌بندی آسیب‌های فرهنگی اجتماعی و تعداد مبلغین هر استان نیز پرداخته است.

حجت الاسلام مفید بجنوردی بیان داشت:  برنامه‌ی توزیع کنشگران فرهنگی-تبلیغی براساس این گزارش و مبتنی بر سه شاخص آسیب‌های فرهنگی-اجتماعی استان؛ تعداد مبلغین کل استان و نیازهای آموزشی-مهارتی تبلیغ تخصصی استان طراحی شده است. 

وی تاکید کرد؛ بر این اساس، با در نظر گرفتن ده آسیب فرهنگی اجتماعی و ده نیاز نخست هر استان در حوزۀ تبلیغ تخصصی، تعداد کنشگران در ده دورۀ اولویت‌دار برای هر استان توزیع شده است.

ارسال نظرات