۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۷۷۴۸۸

نخستین نشست ستاد احیای زکات استان قم برگزار شد

خبرگزاری رسا‌ ـ نخستین نشست ستاد احیای زکات استان قم با حضور امام جمعه قم و مسؤولان این استان برگزار شد.
زكات


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین نشست ستاد احیای زکات استان قم با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، امام جمعه قم، ‌هفدهم اسفند‌ در تالار شهید زین الدین استانداری برگزار شد.

عبدالله جلالی، رییس کمیته امداد امام خمینی‌‌(ره) استان قم که به عنوان دبیر ستاد احیای زکات استان قم منصوب شده است، در سخنانی ابراز داشت: به پیشنهاد حجت الاسلام قرائتی و دستور رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی، امام جمعه قم به عنوان رییس ستاد زکات استان معرفی شدند.

وی افزود: نماینده ولی فقیه و امام جمعه هر استانی به عنوان رییس ستاد زکات آن استان انتخاب می شود، استاندار عضو ارشد و قائم مقام ستاد و کمیته امداد امام خمینی‌‌(ره) به عنوان دبیرخانه و رییس کمیته امداد دبیر اجرایی ستاد است.

جلالی اضافه کرد: رییس سازمان تبلیغات، رییس سازمان جهاد کشاورزی، فرماندار، معاون برنامه ریزی استانداری، دبیر ستاد اقامه نماز، رییس شورای اسلامی شهر و یک نفر از معتمدان شهر به عنوان عضو در ستاد زکات هر استان حضور دارند.

وی با اشاره به هماهنگی ستاد زکات هر استان با ستاد شهرستان و بخش ها اظهار داشت: در استان قم ستاد شهرستان تشکیل نخواهد شد؛ اما ستاد بخش‌ها تشکیل می‌شود که در هر بخش امام جمعه رییس ستاد است، در غیر این صورت یک روحانی برجسته ریاست آن را به عهده خواهد داشت.

در ادامه جلسه رییس سازمان جهاد کشاورزی و رییس تعاون روستایی به عنوان بازرس ستاد انتخاب شدند و مسؤولیت رسیدگی به امور و نظارت بر روند فعالیت های اجرایی ستاد زکات قم را به عهده گرفتند.

جلالی در ادامه با اشاره به انتخاب عاملان زکات در روستاها اذعان داشت: رؤسای بخش ها، تا پایان پانزده فروردین‌ماه عاملان زکات را معرفی کنند تا بیستم همان ماه احکام آنها صادر شود.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد و موانع پیش روی ستاد احیای زکات در استان گفت: فعالیت زکات در استان قم از سال 84 شروع شد که تا پایان سال 88 مبلغ یک میلیارد و 673 میلیون و 822 هزار و 100 تومان زکات جمع آوری شده که یک میلیارد تومان آن به عنوان معادل پرداخت شده و شصت میلیون تومان نیز بدون پاسخ مانده است.

دبیر ستاد احیای زکات استان قم تصریح کرد: یک روند صعودی در بخش زکات در سراسر کشور شکل گرفته است که در صورت کار مداوم و تلاش پیگیر، سرفصل های مناسبی در بخش محرومان و پروژه های عمرانی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان این‌که ضروری است تعریف کلیه پروژه های تصویبی و سهم محرومان به تأیید رییس بخش و رییس ستاد استان برسد در غیر این صورت قابلیت اجرایی نخواهد داشت، افزود: سهم محرومان اولویت قرار داده شده و وجوه دریافتی به حساب زکات که مشخص شده است، واریز شود.

جلالی تأکید کرد: ستاد بخش‌ها بیش از تشکیل جلسات ستاد استان، گزارش عملکرد و پیشنهادهای خود را به دبیرخانه ستاد ارسال کند تا ارزیابی و در هنگام برگزاری جلسه ستاد بررسی شود.

وی در پایان با بیان این‌که دیگر استان‌ها از قم انتظار دارند بستری مناسب در کشور برای فرهنگ سازی فریضه زکات فراهم کند، خواستار تشکیل گروه پنج نفره برای انجام فعالیت‌‌های تحقیقاتی و ترویج فرهنگ زکات به صورت ملی شد.‌/920/پ202/س

ارسال نظرات