۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۷۷۵۰۷
امام جمعه جلفا:

نفوذ افکار سیدجمال الدین اسدآبادی فراملی بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام انتظاری گفت: شخصیت نفش آفرین، مبارز و انقلابی سیدجمال الدین اسدآبادی در سطح ملی خلاصه نمی شود.
سيد جمال الدين اسد آبادي


حجت الاسلام علی انتظاری، امام جمعه و تولیت حوزه علمیه جلفا، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، که به مناسبت سالروز بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی صورت گرفت، اظهار داشت: ابعاد شخصیتی این عالم مبارز و متفکر تاکنون به شکل شایسه مورد تحلیل و بررسی قرار نگرفته است.

وی با اشاره به برخی از خصوصیات سیدجمال‌الدین اسدآبادی تصریح کرد: نوع دیدگاه اصلاحی و سیاسی وی سرآغاز بیداری و تحول در جهان اسلام بود، چنان‌که آزاداندیشی آن عالم مجاهد هنوز در طیف‌های مختلف جامعه اسلامی ایران و سایر کشورهای منطقه نفوذ کرده است.

امام جمعه جلفا خاطر‌نشان کرد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی یکی از نظریه‌پردازان بزرگ جهان اسلام در زمان حیات خود بود که سعی داشت اندیشه‌های نو را در حوزه دین و در میان روحانیان هم‌عصر خود وارد کند.

وی ادامه داد: سید جمال الدین شخصیت نقش آفرین، مبارز و انقلابی بــود که نفوذ کلام، ایده و افکارش در سطح ملی و دنیا بود، چنان‌که عوامل انحطاط مسلمانان از دیدگاه وی دوری از عقل و عدم اتحاد و بهنگام نبودن علوم در نزد آنان بود.

تولیت حوزه علمیه بین‌المللی جلفا تصریح کرد: سید جمال الدین اسدآبادی راد مرد غیوری است که آزادگی را از یوغ بندگی رهایی بخشید و ندای آزادگی را در جهان طنین انداز کرد که امام عظیم الشان انقلاب نیز ادامه دهنده همان بانگ آزادی شد.

وی افزود: تحلیل شخصیت و افکار آن مبارز نستوه در واقع بررسی بخش مهمی از یک جریان مذهبی است که نسبت به مسائل و مشکلات متعدد جامعه اسلامی واکنش نشان داده است.

حجت الاسلام انتظاری در پایان اظهار داشت: نقش فکری سیدجمال الدین اسدآبادی در تاریخ مبارزات یکصد سال اخیر نیازمند بازنگری جدی به دور از احساسات و همراه با نقادی و کاوش عقلانی است./935/ت302/س

ارسال نظرات