۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۷۷۵۱۱۲
آل یاسین مطرح کرد؛

لزوم تحول در سینمای دفاع مقدس؛ ضرورت نمایش واقع‌گرایانه‌تر شخصیت‌ها

لزوم تحول در سینمای دفاع مقدس؛ ضرورت نمایش واقع‌گرایانه‌تر شخصیت‌ها
کارشناس و ناقد سینما با اشاره به اهمیت نمایش شخصیت‌های شهدا به‌صورت واقعی و چندبعدی، تأکید کرد: برای جذب نسل جدید، اسطوره‌ها باید ویژگی‌های انسانی داشته باشند و تنها به‌عنوان چهره‌های بی‌عیب و نقص به تصویر کشیده نشوند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،  امیر حسین آل یاسین، کارشناس و ناقد سینما در نشست نقد و بررسی آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر که به همت خبرگزاری رسا در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، به مسأله ساختار فیلم‌نامه‌ها و نقش اسطوره‌ها در سینما پرداخت.
 
آل یاسین درباره موضوع اسطوره سازی در سینما، گفت: در فیلم‌های جنگی، به ویژه فیلم‌های مربوط به شهدا، فیلم‌نامه‌ها باید دقیق و با شخصیت‌پردازی‌های چند بعدی نوشته شوند؛ شخصیت‌های اصلی باید به‌طور کامل معرفی شوند تا تماشاگر بتواند به راحتی با آنها ارتباط برقرار کند؛ بنابر‌این، این فیلم‌نامه‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که در کنار شخصیت‌های مثبت و منفی، پیام‌هایی از رشادت‌ها و انسانیت را نیز به مخاطب منتقل کنند.
 
وی ادامه داد: سینما در واقع محلی است برای ساخت اسطوره‌ها، نه برای نمایش انسان‌های معمولی؛ بنابراین، اگر بخواهیم شخصیت‌های شهید را به درستی به تصویر بکشیم، باید آنها را در قالب اسطوره‌هایی با ویژگی‌های منحصر به فرد نشان دهیم؛ این اسطوره‌ها باید هم نقطه ضعف داشته باشند و هم نقطه قوت، و در عین حال انسانی و قابل لمس باشند.
 
این کارشناس و ناقد سینما با انتقاد از سیاست‌گذاری‌های بین‌المللی در جشنواره‌های جهانی اظهار داشت: بسیاری از این جشنواره‌ها تنها به فیلم‌هایی با مضامین سیاه‌نمایی و نقدهای منفی از جامعه ایران توجه دارند؛ این رویکرد موجب حذف فیلم‌های ایرانی با محتوای مثبت و ارزشی از رقابت‌های بین‌المللی می‌شود.
 
لزوم تحول در سینمای دفاع مقدس؛ ضرورت نمایش واقع‌گرایانه‌تر شخصیت‌ها
 
آل یاسین افزود: در داخل کشور هم ممکن است فیلم‌هایی با کیفیت بالا به دلیل سیاست‌های جشنواره‌ها و انتخاب‌های محدود نتوانند آنطور که باید به نمایش درآیند؛ بنابراین، باید در نظر بگیریم که برای رشد و پیشرفت سینمای ایرانی در جشنواره‌های داخلی و بین المللی، نیاز به تغییر در سیاست‌های موجود داریم.
 
وی با اشاره به چالش‌های سینمای دفاع مقدس، تفاوت در نوع سرمایه‌گذاری را یکی از مهم‌ترین موانع تولید این آثار دانست، و تأکید کرد: فیلم‌های تولیدشده با حمایت نهادهای دولتی مانند بنیاد فارابی، از نظر منابع مالی شرایط بهتری دارند، اما بسیاری از فیلم‌سازان ترجیح می‌دهند آثار مستقل و با موضوعات حساس تولید کنند که معمولاً از حمایت‌های دولتی بی‌بهره می‌مانند.
 
این کارشناس و ناقد سینما به ذکر یک تجربه فردی و شخصی پرداخت و گفت: به عنوان مثال، من در تلاش بودم، فیلمی درباره زندگی شهید شاه‌آبادی بسازم، اما وقتی برای دریافت بودجه به ارگان‌های متعدد مراجعه کردم، هیچ‌کدام از آنها همکاری نکردند؛ این نشان‌دهنده چالش‌های واقعی در تولید فیلم‌های دفاع مقدس است که معمولاً نیازمند بودجه‌هایی هستند که از منابع مختلف تأمین می‌شوند.
 
آل یاسین با اشاره به یکی دیگر از مشکلات سینمای دفاع مقدس، تکراری بودن روایت‌ها و داستان‌های دفاع مقدس را عنوان کرد و ادامه داد: ما همیشه داستان‌هایی مشابه درباره جنگ، عملیات‌ها و شخصیت‌های شهید می‌بینیم؛ هر چند که این موضوعات همیشه قابل تقدیر هستند، اما برای جذب نسل جدید به سینمای دفاع مقدس، باید نوآوری‌های جدیدی در روایت‌ها و شخصیت‌پردازی‌ها ایجاد کنیم.
 
لزوم تحول در سینمای دفاع مقدس؛ ضرورت نمایش واقع‌گرایانه‌تر شخصیت‌ها
 
وی ادامه داد: ما نیاز به ساخت فیلم‌هایی داریم که نه تنها داستان‌های جدید و متفاوتی داشته باشند، بلکه به شکلی ظریف و انسانی به داستان‌ها پرداخته شود؛ به‌عنوان مثال، در فیلم‌های اخیر مانند خدای جنگ و تک تیرانداز شاهد بودیم که فیلم‌سازان تلاش کردند داستان‌هایی متفاوت و عمیق‌تر از شخصیت‌های جنگی ارائه دهند.
 
لزوم نمایش واقع‌گرایانه‌تر شخصیت‌ها در سینمای دفاع مقدس
 
این کارشناس و منتقد سینما با اشاره به چالش‌های سینمای دفاع مقدس تأکید کرد: شخصیت‌های این ژانر باید واقعی‌تر به تصویر کشیده شوند و اسطوره‌ها همیشه باید ویژگی‌های انسانی داشته باشند، نه صرفاً تصاویری بی‌عیب و نقص؛ این شخصیت‌ها باید دارای نقاط ضعف و قوت باشند تا برای نسل امروز قابل لمس باشند.
 
وی با اشاره به شخصیت‌هایی مانند شهید زین‌الدین و شهید شاه‌آبادی افزود: ویژگی‌های این شهدا باید بیشتر در آثار سینمایی به نمایش گذاشته شود، چرا که این ویژگی‌ها نمایانگر قدرت واقعی آنها هستند؛ چنین رویکردی می‌تواند تأثیرگذاری سینمای دفاع مقدس را در میان نسل جوان افزایش دهد و ارتباط عمیق‌تری میان مخاطبان و قهرمانان واقعی ایجاد کند.
 
آل یاسین با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر تغییرات مثبتی را تجربه کرده، گفت: در جشنواره‌های مختلف، شاهد رشد کیفیت فیلم‌ها و افزایش تعداد آثار خوب در این حوزه هستیم؛ به‌عنوان مثال، فیلم‌هایی مانند منصور و خدای جنگ از جمله آثار قابل توجه در جشنواره‌ها بودند که نشان‌دهنده حرکت به سوی داستان‌های پیچیده‌تر و شخصیت‌های واقع‌گراتر در سینمای دفاع مقدس هستند.
 
لزوم تحول در سینمای دفاع مقدس؛ ضرورت نمایش واقع‌گرایانه‌تر شخصیت‌ها
 
وی افزود: در این میان، یکی از نکات مهم این است که مخاطب امروز دیگر مانند گذشته به فیلم‌ها واکنش نشان نمی‌دهد؛ امروز، نسل جدید با توجه به تجربیات و دانش‌های مختلف، به سینما به‌عنوان یک هنر پیچیده و بصری نگاه می‌کند؛ این به این معنا است که فیلم‌سازان باید با دقت بیشتری به جزئیات پرداخته و داستان‌های عمیق‌تر و جدیدتری را بیان کنند.
 
این کارشناس و منتقد سینما با تأکید بر لزوم تحول در سینمای دفاع مقدس اظهار داشت: این سینما باید از تکرار مکررات فاصله بگیرد و داستان‌هایی نو و متفاوت روایت کند؛ به جای بازسازی مکرر وقایع مشابه، باید به سمت خلق روایت‌هایی رفت که در آنها ویژگی‌های انسانی و عاطفی شخصیت‌ها بیش از پیش به نمایش گذاشته شود.
 
آل یاسین در پایان، تأکید کرد: شخصیت‌های دفاع مقدس نباید صرفاً به‌ عنوان چهره‌هایی ایده‌آل و دست‌نایافتنی به تصویر کشیده شوند، بلکه لازم است به شکل شخصیت‌هایی واقعی و چندبعدی نمایش داده شوند تا مخاطب بتواند با آنها ارتباط برقرار کند.
رشیدیان
ارسال نظرات