۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۷۷۵۴۱
استاد حوزه علمیه تبریز:

تفکر سید جمال الدین اسدآبادی نیازمند توجه بیشتر حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ محقق جریان شناسی معاصر گفت: تفکر سید جمال الدین در وحدت جهان اسلام نیازمند توجه بیشتر حوزه های علمیه است.
سيد جمال الدين اسدآبادي


حجت الاسلام محمد خدایی، استاد حوزه های علمیه تبریز و محقق جریان شناسی معاصر، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به تشریح جایگاه و تفکر سیدجمال الدین اسدآبادی در وحدت جهان اسلام پرداخت.

وی با اشاره به سالروز بزرگداشت این دانشمند و عالم بزرگ جهان اسلام تاکید کرد: در سالروز بزرگداشت این عالم بزرگ باید به آرمان و هدف والای او در زمینه وحدت اسلامی توجه بیشتری شود.

استاد حوزه های علمیه تبریز با بیان این‌که سید جمال الدین اسد آبادی رمز عقب ماندگی جهان اسلام را دریافته بود، اظهار داشت:‌ از نگاه این دانشمند برجسته تفرقه در میان مسلمین و فساد پادشاهان و حاکمان از مهم ترین علل عقب ماندگی مسلمین بود.

حجت الاسلام خدایی تاکید کرد: وی به عنوان یک روشنفکر حقیقی در جهان اسلام خواهان اصلاحات عمیق در بدنه حاکمیتی جامعه اسلامی بود و بر خلاف دیدگاه برخی علما اصلاح پادشاه را برای اصلاح جامع کافی نمی دانست.

وی با بیان این‌که وحدت جهان اسلام از مهم‌ترین دغدغه های سید جمال الدین اسد آبادی بود، تاکید کرد:‌ وی با مطالعه شیطنت ها و راه های تفرقه افکنانه دشمنان اسلام دریافته بود که قومیت گرایی و فرقه گرایی مذهبی از مهم‌ترین دستاویزهای اختلاف افکنی میان مسلمین است، بنابر این از بیان ماهیت قومیتی خود خودداری می کرد.

محقق جریان شناسی معاصر افزود‌: شایعات فراوان دشمنان اسلام در مورد شخصیت این عالم ربانی تا آنجا پیش رفت که موضوع مسلمان نبودن وی و شایعاتی زشت در اثبات این مسئله در جامعه رواج یافت.

استاد حوزه های علمیه تبریز با بیان این‌که حوزه های علمیه امروز وامدار تفکر این عالم بزرگ در بحث اتحاد هستند، گفت: تفکر سید جمال الدین در وحدت جهان اسلام نیازمند توجه بیشتر حوزه های علمیه است.

وی تاکید کرد: این عالم بزرگ همانند جد بزرگوارش و همانند طبیبی دوار در جامعه عمل می کرد و با سفر به نقاط مختلف جهان اسلام بذر محبت و اتحاد را می پاشید و در این راه از علوم مترقی اسلامی نیز بهره می برد./935/ت302/س

ارسال نظرات