۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۷۷۶۲۷۴
استادیان مطرح کرد؛

تحلیل ویژگی های پیام تراز در رسانه انقلاب اسلامی در اندیشه آیت الله خامنه‌ای

تحلیل ویژگی های پیام تراز در رسانه انقلاب اسلامی در اندیشه آیت الله خامنه‌ای
پژوهشگر برگزیده همایش با تأکید بر دیدگاه جامع‌نگر رهبر معظم انقلاب نسبت به رسانه، به تحلیل تأثیر مدیریت دقیق پیام، رویکردهای خلاقانه در انتخاب اخبار و ارزش‌های خبری از منظر رهبر انقلاب پرداخت.
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، دکتر علیرضا استادیان، پژوهشگر حوزه و دانشگاه در  همایش ملی «منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای» که دوشنبه در دانشگاه قم و با محوریت اندیشه فقهی رهبر انقلاب برگزار شد، به ارائه مقاله ای تحت عنوان «تحلیل ویژگی های پیام تراز در رسانه انقلاب اسلامی در اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای»، اظهار داشت: مقام معظم رهبری ابعاد شخصیتی گسترده و متنوعی دارند، اما به دلیل برجسته بودن نقش و تأثیرگذاری سیاسی و بین المللی ایشان، سایر ابعاد گاهی مورد غفلت قرار می‌گیرند؛ ابعاد حقوقی فقهی، قرآنی و بسیاری دیگر از ویژگی‌های علمی و فکری ایشان از این موارد هستند، خوشبختانه، در سال‌های اخیر، پژوهشگران و اصحاب علم سعی کرده‌اند با برگزاری نشست‌های علمی و تشکیل حلقه های دانشی به واکاوی  این ابعاد بپردازند.
 
استادیان افزود: تسلط رهبر معظم انقلاب در برخی حوزه‌ها به حدی است که حتی متخصصان آن زمینه‌ها هنگامی که بیانات ایشان را مطالعه می‌کنند، با نوعی شگفتی و تحسین روبه‌رو می‌شوند، در حوزه رسانه نیز ایشان ابعاد مختلفی مثل مدیریت رسانه، مخاطب‌شناسی، اثرگذاری رسانه، جنگ تبلیغاتی دشمن و حتی جنبه‌های آفندی و پدافندی رسانه‌ای را مورد توجه قرار داده‌اند.
تحلیل ویژگی های پیام تراز در رسانه انقلاب اسلامی در اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای
 
وی با تاکید براینکه نگاه رهبر معظم انقلاب به مدیریت رسانه بسیار دقیق و عمیق بوده و در جلسات مختلف با اصحاب رسانه، در دیدارها با مدیران سازمان صداوسیما و دیدارهای عمومی به موضوعات مرتبط با رسانه پرداخته‌اند، بیان کرد: دراین‌باره، مقالاتی با محوریت "رسانه تراز" تدوین شده‌اند، اما موضوعی که من روی آن متمرکز شدم، مبحث "پیام" در رسانه است، شاید بتوان گفت پیام، جوهره هر رسانه‌ای است که نقش کلیدی در انتقال اهداف آن دارد.
 
وی ادامه داد: در این پژوهش از روش تحلیل مضمون استفاده شده است تا بیانات رهبر معظم انقلاب در این زمینه دسته‌بندی شود. مفاهیم پایه، مفاهیم فراگیر و سازمان‌دهنده استخراج شده‌اند و طبق این بررسی‌ها، ۲۷ شاخص اصلی در حوزه مفاهیم سازمان‌دهنده شناسایی شده که البته احتمال بسط جزئی‌تر آن‌ها نیز وجود دارد و امکان افزایش تعداد این شاخص‌ها مطرح است.
 
استادیان، اظهار داشت: مفاهیم کلی که در اندیشه‌های ایشان مطرح شده اند همچون مباحث اخلاقی، فقهی، سیاسی و بین المللی اگرچه جزیی از اندیشه های معظم له محسوب می شود اما در این پژوهش به جهت کار تخصصی، تنها مضامینی که ایشان در در رابطه با رسانه به صورت خاص ایراد کرده اند، دسته بندی شده است، به عبارت دیگر تنها بیاناتی که مستقیماً به رسانه‌ها خطاب شده‌اند یا دارای مضامین مرتبط با ماهیت رسانه در مقدمه یا موخره بیانات بوده‌اند، فیش برداری و در فرایند کد گذاری مقاله مورد توجه قرار گرفته است تا به صورت خاص،  برآیندی تخصصی از نظریان ایشان حول محور رسانه باشیم. 
 
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نه تنها به عنوان یک اندیشمند، بلکه به عنوان فردی با دیدگاهی جامع درباره رسانه، رویکردی قابل ملاحظه دارند، اظهار کرد: در علوم ارتباطات مدل‌های مختلفی برای تحلیل پیام مطرح شده‌اند؛ از مدل‌های نظیر مدل شانون و ویور تا مدل‌های پیچیده‌تری مانند مدل‌هایی که برگشت تاثیر پیام از مخاطب به فرستنده را نیز در نظر دارند، وجه مشترک همه این مدل‌ها این است که پیام همواره به عنوان یک عنصر اساسی و کانونی مطرح می‌شود، از این رو لازم است در بررسی نقش رسانه، تمرکز ویژه‌ای بر خود پیام داشته باشیم.
 
این محقق علوم انسانی اسلامی، ادامه داد: اگر  نگاهی عمیق‌تر به اندیشه ایشان داشته باشیم، درمی‌یابیم که طیف گسترده‌ای از ارزش‌ها و فضیلت‌هایی که به رسانه منصوب هستند، در مرکز توجه ایشان قرار دارند، نکته قابل توجه دیگر این است که ایشان علاوه بر جایگاه اجتهادی در حوزه‌های فقهی و اصولی، توانسته‌اند با یک نگاه انضمامی پل ارتباطی میان معارف عمیق دینی و پدیده‌های اجتماعی مدرن ایجاد کنند، چنین رویکردی نشان‌دهنده توانایی تطبیق مولفه‌های فلسفی و فکری با ابزارها و روندهای جاری در اجتماع است.
تحلیل ویژگی های پیام تراز در رسانه انقلاب اسلامی در اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای
 
این استاد دانشگاه با تاکید براینکه اصول حرفه‌ای  که معمولاً فعالان حوزه رسانه، چه در دانشگاه‌ها و چه در میدان عمل، با آن‌ها سر و کار دارند نیز مورد عنایت خاص رهبر معظم انقلاب قرار گرفته، بیان کرد: این نگاه جامع‌نگر باعث شده محتوای پیام‌های ایشان نه‌تنها از نظر محتوایی غنی باشد، بلکه از نظر فنی نیز قابلیت کاربردی شدن در فضای رسانه‌ای امروز را برای عموم فعالان رسانه داشته باشد.
 
استادیان ضمن بیان اینکه در مباحث ایشان به اصول حرفه‌ای در  ساخت و توزیع پیام رسانه ای تا اصول فقهی پیام‌رسانه ای پرداخته شده است، گفت: رهبر معظم انقلاب به مواردی همچون سرعت، عمق، فراگیری، تنوع، به‌موقع‌بودن، موثق‌بودن، تأثیرگذاری، اقتصاد محتوا، کلیشه‌ای نبودن و خلاقیت در انتخاب خبر اشاره کردند.
 
وی با برشمردن محرمات رسانه ای همچون تحریف، دروغ، تهمت، اهانت به مقدسات، تضعیف نظام اسلامی و.... بیان داشت، هر یک از عناوین محرمه پیام در اندیشه رهبر انقلاب، جای تحقیق و مطالعه  مستقل تحت عنوان فقه رسانه دارد که شایسته توجه محققان فقهی و علوم ارتباطات  و رسانه به شکل بین رشته ای است. 
 
گفتنی است در پایان این همایش از آقای علیرضا استادیان و شش پژوهشگر برگزیده دیگر با اهدای لوح و تندیس همایش ،تجلیل شد.
ارسال نظرات