۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۷۷۷۲۸
همایش علمی اصلاح الگوی مصرف (1)؛

همایش علمی اصلاح الگوی مصرف در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش علمی اصلاح الگوی مصرف با بررسی ابعاد اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و حقوقی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
همايش اصلاح الگوي مصرف


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش علمی اصلاح الگوی مصرف با بررسی ابعاد اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و حقوق از سوی پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، صبح امروز بیستم اسفند در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.

حجت الاسلام سید کاظم سید باقری، دبیر علمی این همایش با ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری این همایش اظهار داشت: اصلاح الگوی مصرف از اساسی ترین راهبردهایی است که جمهوری اسلامی ایران در دهه چهارم و دهه عدالت و پیشرفت به آن نیاز دارد.

وی افزود: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی وظیفه خود می داند که در راستای رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب حرکت کرده و راهبرد ایشان را دنبال کند؛ از این رو با نامگذاری امسال از سوی ایشان با عنوان حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف، از ابتدای سال حرکت های علمی و برنامه ریزی های شایسته ای را آغاز کرد.

حجت الاسلام سید باقری خاطرنشان کرد: پژوهشکده نظام های اسلامی با ابلاغی که از سوی پژوهشگاه دریافت کرد به بررسی اصلاح الگوی مصرف در چهار بُعد اقتصادی، سیاسی،‌ حقوقی و اخلاقی پرداخت و برای جامه عمل پوشاندن به این تصمیم، در تمامی گروه های پژوهشکده، کمیته‌های حقوقی، اقتصادی، اخلاقی و سیاسی تشکیل شد.

وی با اشاره به روند نگارش مقالات ابراز داشت: هر یک از کمیته‌ های مشخص شده دارای شورای علمی بوده و شوراهای علمی کمیته ها ساختار اولیه مقالات و موضوعاتی که باید به بحث گذاشته می‌شد را‌ تنظیم کردند، این عناوین به محققان شناخته شده در رشته خود واگذار شد.

عضو گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: پس از نگارش مقالات از سوی محققان منتخب، این مقالات دو بار و از سوی دو نفر از هر رشته ارزیابی شد و سپس مقالات ارزیابی شده به شورای علمی کمیته ارائه و در صورت تایید در شورای علمی گروه نیز به تصویب می رسید که بر اساس این فرایند، چهل مقاله علمی تا اواسط بهمن ماه تهیه شد.

وی ابراز داشت: دوازده مقاله در گروه اقتصاد، نه مقاله در گروه سیاست، سیزده مقاله در گروه حقوق و هشت مقاله در گروه اخلاق تهیه شده است و با برنامه ریزی ای که از سوی شورای پژوهشکده انجام شده این مقالات در چهار جلد کتاب به صورت مجموعه مقالات منتشر می شود.

حجت الاسلام سید باقری افزود: با برگزاری همایش علمی اصلاح الگوی مصرف بر آنیم تا نقاط کور بحث اصلاح الگوی مصرف، دیدگاه‌ها و رویکرد‌های مختلف را بررسی کرده و از جهت علمی قدمی در این راه برداریم.

گفتنی است، در این همایش یک روزه، افزون بر سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و همچنین ‌محسن میرزایی، رییس کمیسیون اصلاح الگوی مصرف شورای عالی انقلاب فرهنگی، برخی آثار مربوط به اصلاح الگوی مصرف ارائه شد. /920/پ202/س

ارسال نظرات