۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۷۷۷۳۶
همایش علمی اصلاح الگوی مصرف (2)؛

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: متکی بودن دولت به منابع مردم سبب رشد قابلیت های آنان می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون اصلاح الگوی مصرف شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: متکی بودن مردم و دولت به منابع استخراج و متکی بودن دولت به منابع مردم دو الگویی است که در زمینه اصلاح الگوی مصرف ارائه می شود.
محسن ميرزايي، رييس كميسيون اصلاح الگوي مصرف شوراي عالي انقلاب فرهنگي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر محسن میرزایی، رییس کمیسیون اصلاح الگوی مصرف شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش علمی اصلاح الگوی مصرف که صبح امروز بیستم اسفند در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد گفت: نخستین و مهم ترین ضرورت در موضوع اصلاح الگوی مصرف، رسیدن به یک درک جامع و یکسان است.

وی با تعریفی از مفهوم شناسی مصرف، مصرف شدنی ها، مصرف کنندگان، الگوی مصرف و انگیزه های مصرف به بیان آسیب شناسی و نارسایی های حوزه مصرف پرداخت و گفت: این‌که مصرف را تنها کالا و خدمات نهایی بگیریم، با اسراف و تبذیر روبرو بوده و دچار مصرف شده ایم.

میرزایی در ادامه با اشاره به شدت مصرف انرژی در کشور، آن را از مهم ترین موارد اسراف ندانسته و بر نقش کالاهای خدمات واسطه ای در این زمینه تأکید کرد و گفت: اگر نهادهای تولید را سرمایه و نیروی کار را به عنوان نهاد اصلی بگیریم، بهره وری سرمایه در کشور به شدت نزولی بوده و از سرمایه به درستی استفاده نخواهد شد.

رییس کمیسیون اصلاح الگوی مصرف شورای عالی انقلاب فرهنگی بر استفاده صحیح از دانش، تجربه و مهارت های نیروی انسانی تأکید کرد و افزود: ارزشمندترین اندوخته یک جامعه تجربیات است که متأسفانه کم تر مورد توجه جامعه ما قرار می گیرد.

وی از استفاده نادرست از سرمایه های فیزیکی و انسانی سخن گفت و ابراز داشت: در جامعه ما نه تنها از منابع طبیعی به درستی استفاده نمی شود، بلکه در خصوص سرمایه های فیزیکی و انسانی کوتاهی کرده و این سرمایه عظیم را به راحتی از دست می دهیم، از این رو بازده اجتماعی این سرمایه گذاری ها کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

میرزایی با اشاره به معتبر بودن سرمایه های اجتماعی با بیان این‌که در استفاده از این سرمایه ها دچار کاستی هستیم، گفت: سرمایه های اجتماعی معتبرترین عامل تحول در سطح نهادها است که تزلزل در آن سبب ضف و ایجاد مشکلات جدی می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر نقش ولایت و امامت در وحدت و الفت بین مسلمانان، تصریح کرد: نعمت ولایت و امامت سرمایه های معتبر جمهوری اسلامی ایران هستند که اگر قدر آن را ندانیم دچار اسراف شده ایم.

رییس کمیسیون اصلاح الگوی مصرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به تحلیل وضعیت الگوهای متفاوت مصرف در ارتباط با منابع پرداخت و گفت: متکی بودن مردم و دولت به منابع استخراج و متکی بودن دولت به منابع مردم دو الگویی است که در زمینه اصلاح الگوی مصرف ارائه می شود.

وی با بیان این‌که اگر دولت بازیگر و مجری شود، دستگاهی برای هزینه کردن منابع استخراج و کسب رضایت مردم ا طریق هزینه کردن خواهد شد که در این الگو صحبت از دانایی، کارایی، بهره وری، خلاقیت، مسؤولیت و پاسخ گویی غیر واقعی و تصنعی است، بر الگوی متکی بودن دولت به منابع مردم تأکید کرد و گفت: رشد قابلیت ها، نظارت عمیق تر، تناسب بین انتظارات و قابلیت های مردم و در نهایت رشد این قابلیت ها از مزایای این طرح است. /920/پ202/ع

ارسال نظرات