۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۷۷۷۸۳
همایش علمی اصلاح الگوی مصرف (10)؛

اصلاح الگوی مصرف باید از دولت‌ها آغاز شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: دولت ها طی فرایندی بلندمدت در برنامه ریزی و فرهنگ سازی، سرانجام به سمت اصلاح الگوی مصرف حرکت خواهند کرد.
دکتر مسعود پور فرد، عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر مسعود پور فرد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش علمی اصلاح الگوی مصرف که صبح امروز بیستم اسفند در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد با اشاره به مفهوم و مبانی نظری نسبت اصالح الگوی مصرف با ثبات سیاسی در نظام اسلامی، شاخص ها، بُعدهای بی ثباتی و ثبات سیاسی را مدنظر قرار داد و گفت: در تحلیل رفتار مصرف کننده و مسأله ثبات سیاسی می توان به عامل های کیفی مؤثر بر رفتار مصرف کننده در اسراف و فقر درباره ثبات سیاسی، نیازهای مادی، معنوی و ایمان اشاره کرد.

وی به هدف ها و انگیزه های مصرف کننده اشاره کرد و افزود: در این مورد تبیین اصل «بیشینه کردن پاداش الاهی» در برابر اصل «مطلوبیت و رضایت مادی مصرف کننده از کالا و خدمات» و نقش ایمان در سرمایه گذاری و تقویت اقتصادی و سپس «تهدیدها و فرصت های تخصیص درآمد مصرف کننده» ضروری است.

پور فرد با بیان این‌که چگونه و با چه سازوکاری، افراد مؤمن می توانند از اسراف و تبذیر جلوگیری کنند و با کوشش، سرمایه های خود را در جهت رفاه و پیشرفت جامعه فعال کنند، به نقش سرمایه اجتماعی در ثبات سیاسی اشاره کرد.

وی ابراز داشت: بحث اعتماد و شبکه روابط اجتماعی از شاخص های مهم سرمایه اجتماعی شمرده می شوند و نقش تعیین کننده آنها در مسایل اقتصادی و ثبات سیاسی به روشنی پیداست.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی رابطه الگوی مصرف با ثبات سیاسی دولت، دولت توسعه گرا و تهدیدها و فرصت های تخصیص درآمد مصرف کننده پرداخت.

وی تأکید کرد: نقطه شروع اصلاح الگوی مصرف از خود دولت ها باید آغاز شود. دولت ها طی فرایندی بلندمدت در برنامه ریزی و فرهنگ سازی، سرانجام به سمت اصلاح الگوی مصرف حرکت خواهند کرد و همین امر به تدریج باعث ثبات سیاسی و آرامش اقتصادی دولت ها خواهد شد. /920/پ202/ع

ارسال نظرات