۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۷۷۷۸۴
همایش علمی اصلاح الگوی مصرف (11)؛

ضعف باورهای دینی و توهم سبب افراط و اسراف می شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ضعف باورهای دینی و توهم، فراوانی منابع طبیعی و ثروت های خدادادی در مصرف سبب افراط و اسراف می شود.
حجت الاسلام فرج الله هدايت نيا، عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي حجت الاسلام فرج الله هدايت نيا، عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام فرج الله هدایت نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش علمی اصلاح الگوی مصرف که صبح امروز بیستم اسفند در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد به ارایه بحث «محدودیت آزادی تصرف در اموال با رویکرد اصلاح الگوی مصرف» پرداخت و گفت: در جوامع دینی به ویژه در ایران اسلامی، کسانی به علت باورهای مذهبی، افراط در مصرف را بر خود روا ندانسته و آن را با اصل تکریم نعمت های الاهی ناسازگار می دانند.

وی افزود: این افراد با چنین نگرشی، خود به اصلاح الگوی مصرف خویش مبادرت کرده و در حد توان نیز در خانواده، محیط کار و جامعه برای تغییر فرهنگ نادرست مصرف می کوشند.

حجت‌الاسلام هدایت نیا خاطرنشان کرد: البته کسانی که به علت ضعف باورهای دینی و توهم، فراوانی منابع طبیعی و ثروت های خدادادی از یک سو و باور به آزادی مطلق در چگونگی استفاده از دارایی و درآمد خود از سوی دیگر، در مصرف افراط و اسراف می کنند، کم نیستند.

وی با بیان این‌که لازم است برای کنترل مصرف نامتعارف این قبیل افراد کاری در خور و شایسته صورت گیرد، اظهار داشت: برای کنترل مصرف جامعه روش هایی وجود دارد که این روش ها در تقسیمی کلان به روش های «اخلاقی» و «حقوقی» قابل طبقه بندی است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به روش های حقوقی کنترل مصرف، گفت: با توجه به قاعده سلطنت و آزادی افراد در تصرفات مالکانه، دو پرسش اساسی مبانی تحدید قاعده سلطنت چیست؟ و راه کارهای حقوقی اصل تحدید قاعده سلطنت کدام است؟ خودنمایی می کند.

وی اضافه کرد: با تبیین مفهوم های کلیدی این دو پرسش و نیز اختصاص ادله و قلمرو قاعده سلطنت به این بحث و همچنین بررسی مبانی و راهکارهای تحدید قاعده سلطنت پاسخ این دو پرسش به دست می آید. /920/پ202/ع

ارسال نظرات