شناخت تیپهای شخصیتی دختران برای تعامل مؤثر پدران

به گزارش خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، نشست علمی «پدر دختری» با عنوان «ضرورت تیپشناسی (سبکشناسی) دختران در تعامل با پدران» با ارائه حجتالاسلام عباس آزاد، روانشناس و مشاور خانواده و معاون مؤسسه سبک زندگی آل یاسین از مجموعه نشستهای «پدر دختری در آینه علم و دین ۲» روز شنبه به همت گروه مطالعات خانواده پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
حجتالاسلام آزاد با تکیه بر تجربههای علمی و عملی خود در حوزه روانشناسی خانواده، بر اهمیت شناخت تیپهای شخصیتی دختران توسط پدران تأکید کرد و این موضوع را یکی از الزامات اساسی در بهبود روابط خانوادگی معرفی کرد.
این روانشناس و مشاوره خانواده بیان داشت: بسیاری از مباحث نظری پیرامون نقش پدر در تربیت دختران در سطح کلیات باقی میمانند و مادامی که پدران به درک دقیقی از ویژگیهای روانشناختی و رفتاری فرزندان خود نرسیدهاند، نمیتوان آن توصیهها را به صورت مؤثر اجرا کرد.
معاون مؤسسه سبک زندگی آل یاسین با اشاره به تفاوتهای شخصیتی میان دختران تصریح کرد: رویکرد مناسب در تربیت و تعامل با هر دختر، وابسته به شناخت درست از تیپ شخصیتی اوست.
حجتالاسلام آزاد با بیان اینکه رفتاری که ممکن است برای دختری مفید و سازنده باشد در مورد دختری دیگر میتواند بیاثر یا حتی مضر واقع شود، گفت: لازم است پدران ابتدا به شناسایی ویژگیهای شخصیتی و رفتاری دختر خود بپردازند و سپس تعامل، هدایت و تربیت را بر همان اساس تنظیم نمایند.
معاون مؤسسه سبک زندگی آل یاسین در ادامه برخی مفاهیم اساسی در حوزه تیپشناسی روانشناختی پرداخت و چند تیپ شخصیتی رایج در میان دختران را معرفی کرد و گفت: دختران کمالگرا علاقهمند به نظم، دقت، اجرای بدون نقص کارها و حساس نسبت به انتقاد هستند و در برخورد با این گروه، پدران باید از سرزنش یا ایجاد فشار بیش از حد خودداری کرده و به جای تأکید بر نتیجه، تلاش و پشتکار آنان را تحسین نمایند.
این روانشناس و مشاوره خانواده تصریح کرد: دختران مهرطلب و کمکگرا دارای روحیهای مهربان، دلسوز و تمایلمند به ارتباطات عاطفی این دختران به محبت و حمایت نیاز دارند و پدران باید هوشیار باشند تا این ویژگیها مورد سوءاستفاده اطرافیان قرار نگیرد.
معاون مؤسسه سبک زندگی آل یاسین درباره دختران موفقیتطلب، گفت: این دختران، پرانرژی، دارای روحیه رقابتی و انگیزه بالا برای پیشرفت هستند و در تعامل با این تیپ، حمایت هدفمند و تحسین هوشمندانه از سوی پدر لازم است و باید از ایجاد حس خودبزرگبینی در آنان پرهیز شود.
حجتالاسلام آزاد در خصوص دختران درونگرا و برونگرا مطرح کرد: این دو گروه تفاوتهایی در شیوه بروز احساسات و نحوه تعاملات اجتماعی دارند، پدران باید با دقت به نشانههای رفتاری، فضای امنی برای بروز شخصیت واقعی آنان فراهم کنند و از تحقیر یا فشار برای تغییر ویژگیهای شخصیتی آنها اجتناب ورزند.
وی همچنین با معرفی آزمونهای روانشناسی شناختهشدهای چون MBTI، نئو (NEO) و کتل بر بهرهگیری از ابزارهای علمی برای شناخت دقیقتر فرزندان تأکید کرد و اظهار داشت: این آزمونها، زمانی که همراه با تحلیل تخصصی و مصاحبه تکمیلی استفاده شوند، میتوانند تصویر روشنی از ویژگیهای پایدار و تفاوتهای فردی میان دختران در اختیار پدر قرار دهند.
معاون مؤسسه سبک زندگی آل یاسین در ادامه به نقش حیاتی دورههای مختلف سنی در شکلگیری شخصیت اشاره کرد و گفت: توجه به ویژگیهای شخصیتی در دوران کودکی به ویژه از سه تا هفتسالگی میتواند بنیان تعاملات موفق در سنین نوجوانی و بزرگسالی را پیریزی کند.
حجتالاسلام آزاد همچنین بر اهمیت محیط، روشهای فرزندپروری و حتی ترتیب تولد در شکلگیری شخصیت تأکید کرد.
معاون مؤسسه سبک زندگی آل یاسین به موضوع استعدادپروری پرداخت و آن را مهمتر از صرفاً استعدادسنجی دانست.
وی در پایان تصریح کرد: والدین به جای تمرکز صرف بر ارزیابی قابلیتهای فرزندان، شرایط لازم برای رشد و شکوفایی استعدادهای فردی دختران خود را فراهم آورند.